کشف گورهای 7 هزار ساله در بهبهان

به گزارش بهبهانما، عباس مقدم اظهار کرد: محوطه چغاسفلی و دشت زهره بهبهان پارسال مورد کاوش قرار گرفتند و تاکنون نیز تعیین عرصه و حریم محوطه چغاسفلی در منطقه زیدون این شهرستان مشخص شده است.
وی افزود: بهبهان در نقطه کور باستان شناسان بوده و کار عمده ایباستان شناسی در این شهرستان صورت نگرفته و هنوز لایه های پنهانی در دشت بهبهان وجود دارد که مشخص نیست از نظر باستانی چه کیفیتی دارد.
مقدم، با اشاره به اینکه با بررسی دوره ای زیستگاه های اولیه در دشت بهبهان، نتایج خوبی در این باره حاصل شد،اظهارکرد: کشف گورهای هفت هزار ساله و زیستگاه 9 هزار ساله در این شهرستان از نتایج این کاوش ها بود.
این باستان شناس با بیان اینکه در گذشته هیات های مختلف ایرانی و خارجی کارهای دقیقی در دشت زهره انجام ندادند، ادامه داد: این دشت بسیار غنی است و به شدت مغفول مانده است.
وی نزدیک بودن دشت زهره به خلیج فارس را از ویژگی های عمده دشت زهره دانست و گفت: فاصله هوایی دشت زهره با خلیج فارس تنها 15 کیلومتر است.
مقدم با بیان اینکه این زیستگاه می تواند اطلاعات دقیقی نسبت به انسان هایی که در این گورستان دفن شده اند، بدهد افزود: کاوش ها در چغاسفلی و دشت زهره از مهر آینده از سر گرفته می شود و نتیجه آن اعلام خواهد شد.
مسوول تهیه نقشه باستان شناسی کشور خاطرنشان کرد: بیشتر محققانی که از این مناطق دیدن کرده اند، تحقیقات عمیقی در این مناطق نداشته اند.
وی افزود: در اواسط قرن 20 گردشگران خارجی گمانه زنی هایی در این مناطق داشتند اما مطلب چشمگیری در این خصوص منتشر نشد.
مقدم ادامه داد: همچنین در نیمه 1970 میلادی هیاتی از شرق شناسان دانشگاه شیکاگو بررسی ها و کاوش هایی داشتند که به دلیل محدود بودن فرصت کار گسترده ای انجام نشد و با پیروزی انقلاب اسلامی ، تحقیقات آنها ناتمام ماند که انتظار داشتند ما کار آنها را ادامه دهیم.
این باستان شناس هدف از تحقیق و کاوش در این مناطق را مستندسازی اعلام کرد و گفت: با این مستندسازی مشخص می شود که حضور انسان ها در دشت های مختلف چه شکلی داشته است.
وی ادامه داد: همچنین هدف ما در این کاوش ها دوست کردن مردم با میراث فرهنگی است و اینکه خودشان ارزش آن را دانسته، و حافظ میراث فرهنگی منطقه خود شوند و اجازه ندهند که سودجویان و غارتگران این میراث را غارت کنند.
مقدم با بیان اینکه خوزستان از لحاظ باستان شناسی استانی بسیار غنی است، یادآور شد: در جنوب شهرستان دزفول نیز محوطه ها و تپه های دوره های کهن وجود دارد که بسیار ارزشمند هستند.
بهبهان در جنوب شرقی خوزستان آثار فراوانی تاریخی را در دل خود جای داده است.

منبع: ایرنا

کد خبر : 3996