انتخابات مجلس شورای اسلامی از منظر بحران تخصص در کشور

چرا از میان 25 نفر عضو كميسيون کشاورزی، فقط 9 نفر یا به­‌عبارت دیگر 36 درصد از آنها تحصیلات مرتبط با کشاورزی و منابع طبیعی دارند؟

یکی از معضلاتی که سالهاست درکشور ما مشاهده می­‌گردد، عدم توجه به نیروهای کارآمد و خبره در ادارات و سازمانهای مختلف و تصمیم سازی افراد فاقد دانش در حوزه‌­های گوناگون برای مردم است. این مساله سبب تلخ ماندن کام مردم علی­رغم گذشت قریب 50 سال از شروع انقلاب اسلامی و تمام تلاش­ها و جانفشانی آنها در دوران دفاع مقدس هشت ساله، مبارزه با تهدیدات خارجی و صبوری بر مشکلات اقتصادی شده است. در این مقاله به بحران تخصص در کشور به­‌عنوان یکی از مهمترین موانع جهت مشارکت گسترده مردم در انتخابات پرداخته می شود.

امروزه بحران تخصص به­‌عنوان یک معضل اجتماعی در کلیه سطوح کشور مشاهده می­شود. کابینه دولت شامل 19 وزیر و 13 معاون رئیس جمهوراست. بدون هيچگونه پيش‌­داوری و صرفا بر اساس مدرك تحصيلی به چه دلیل رئیس سازمان انرژی اتمی کشور که معاون رئیس جمهور است، مدرک کارشناسی ارشد راه و ساختمان و مدیریت هوانوردی باید داشته باشد؟ به چه دلیل بالاترین مدرک تحصیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، دکترای علوم سیاسی است؟ به چه دلیل وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستي و گردشگری دارای مدرک کارشناسی مهندسی عمران و کارشناسی ارشد مدیریت صنعتی است و فاقد تخصص در حوزه­‌ی این وزارتخانه مي‌­باشد؟ چرا وزیر نیرو دارای مدرک کارشناسی مهندسی عمران و کارشناسی ارشد علوم اقتصادی است و به­‌طور تخصصي در حوزه آب و برق فاقد تحصیلات دانشگاهی مي­باشد؟

یکی از 13 کمیسیون تخصصی مجلس شورای اسلامی، کمیسیونی تحت عنوان کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست است که به‌­منظور انجام امور محوله در زمینه‌­ی کشاورزی، منابع آب، دام و طیور، شیلات، محیط زیست و هواشناسی تشکیل می­شود. درصد افراد متخصص که مرتبط با عناوین فوق الذکر در دوره فعلی مجلس هستند، حیرت آور است. چرا از میان 25 نفر عضو كميسيون کشاورزی، فقط 9 نفر یا به­‌عبارت دیگر 36 درصد از آنها تحصیلات مرتبط با کشاورزی و منابع طبیعی دارند؟ علت حضور افرادی با تخصص تاریخ ایران باستان، نظامی، حوزوی، تفسیر قرآن، علوم سیاسی، مدیریت، عرفان اسلامی، شیعه شناسی، جامعه شناسی، مهندسی عمران و علوم قرآنی جهت اظهار نظر در مسائل تخصصی کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست چیست؟

عدم وجود تخصص درسطوح عالی تصمیم­‌گیری کشور سبب به‌­کارگیری افراد غیر متخصص در تمام سطوح کشور از پایتخت تا دور­افتاده­‌ترین روستاها شده و از طرف دیگر موجب به حاشیه رانده شدن افراد صاحب تخصص شده است. مردم در تمام مسائل عادی زندگی به سراغ افراد متخصص آن فن یا رشته می­روند. حال چگونه است که سرمایه مردم در قالب بیت المال و حقوق ماهیانه به افراد فاقد تخصص داده می­شود؟ آیا با گذشت بیش از قریب 50 سال از انقلاب اسلامی ایران و صرف این همه خون شهدا جهت پا گرفتن انقلاب و تربیت این همه نیروی تحصیل کرده در انواع دانشگاههای کشور، ما دچار کمبود نیرو هستیم که ناچار به استفاده از افراد فاقد تخصص شده باشیم؟ درحالتی­که در سطوح عالی کشور توجه شایسته به تخصص و تحصیلات افراد نمی شود چطور می­توان انتظار داشت كه مردم شاهد خبره­ترین افراد در مناصب کلیدی اداراتی باشند که هر روز جهت رفع مشکلات خود به آنها مراجعه مي­کنند؟ چطور می توان انتظار داشت که افراد متخصص به حاشیه رانده نشوند؟ به فرمایش شهید دکتر مصطفی چمران: «می­گویند تقوا از تخصص لازمتر است. آن را می­پذیرم اما می­گویم آن­کس که تخصص ندارد و کاری را می­پذیرد بی­تقواست».

علت حضور افرادی با تخصص تاریخ ایران باستان، نظامی، حوزوی، تفسیر قرآن، علوم سیاسی، مدیریت، عرفان اسلامی، شیعه شناسی، جامعه شناسی، مهندسی عمران و علوم قرآنی جهت اظهار نظر در مسائل تخصصی کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست چیست؟

آمارها نشان می­دهد سطح سواد و افراد تحصیل­کرده در شهرستان بهبهان در مقایسه با کل کشور در جایگاه مطلوبی قرار دارد.  بر­اساس آمار منتشر شده در سال 1398 و به نقل از معاون سواد آموزی اداره­ کل آموزش و پرورش استان خوزستان، بالاترین نرخ باسوادی استان متعلق به بهبهان بوده است. درصد بالای دانش آموختگان دانشگاهی هم به وضوح در این شهرستان در سطح خانواده­ها قابل مشاهده است. بر این اساس ضروری است در دوره آتی انتخابات مجلس شورای اسلامی، مردم شریف بهبهان نگاه ویژه­ای به تخصص نامزدهای انتخابات مجلس شورای اسلامی داشته باشند تا بستر بهتری براي زندگی فرزندان تحصیل­کرده خود در جامعه فراهم آورند.

حجت اله علمداری – عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی خاتم الانبیاء بهبهان