پاسخ دکتر بابلی به منتقدین ایمپلنت دیجیتال

اخیرا و پس از انتشار گزارشی در خصوص ایمپلنت دیجیتال و مصاحبه این پایگاه خبری با دکتر بابلی دندان پزشک شهرستان انتقاداتی از سوی یکی از دندان پزشکان بهبهان به شیوه این جراحی مطرح شده بود بر همین اساس تصمیم گرفتیم جهت شفاف سازی پاسخ دکتر بابلی را منتشر کنیم

دکتر بابلی

دکتر فریدون بابلی – یکی از مشکلاتی که این روزها گریبان گیر جامعه دندانپزشکی کشور گشته، همکارانی با دیدگاه سنتی و قدیمی هستند که تصور می‌کنند هر آنچه را سالهاست تکرار مکرات می‌کنند مصداق استاندارد و عمل صحیح است، غافل از اینکه در دنیای امروز که سرعت ماشین تکنولوژی بسیار بیش از گذشته است، اندکی مقاومت متعصبانه و یا خودباوری مغرورانه باعث سالها عقب ماندن از علم روز و دستاوردهای آن می‌گردد.

صد افسوس که در دنیای دیجیتال و میکروسکوپیک دندانپزشکی امروز هنوز همکارانی هستند که با تعصب و دانش ناقص و تاریخ گذشته‌شان، سلامت و آسایش بیمار و کیفیت درمان را تضییع می‌کنند.

تصور کنید در سیستم فری هند(جراحی سنتی)، جراح قبل از آغاز جراحی نیم نگاهی به سی‌تی‌اسکن بیمار انداخته و سپس با تیغ جراحی ناحیه عمل را گوش تا گوش باز کرده و تازه آغاز به آزمون و خطا بر روی استخوان بیمار می‌کند برای تعیین جهت و ابعاد مناسب ایمپلنت (اگر تازه بتواند سی تی اسکن را درست بخواند!!!) اما در جراحی دیجیتال، طراح گاید جراحی (به گفته همکار دانشمندمان خیاط!!!)، در محل جراحی، استخوان و بافت نرم را از نظر مرفولوژی و آناتومی‌، ابعاد و ارتباط با فک مقابل به دقت مورد بررسی قرار داده و بارها استخوان را به صورت مجازی جراحی می‌کند تا به بهترین نتیجه رسیده و سپس گاید جراحی را پس از چندین ساعت مشاوره با جراح می‌سازد.

آقای دکتری که ادعای شما این است که در جراحی سنتی کار درست را انجام میدهید، آیا تاکنون جرات ارایه سی تی اسکن بیمار پس از قرار دادن ایمپلنت هایت را داشته اید؟ آیا تاکنون اصلا به نیاز برای گرفتن سی تی اسکن پس از جراحی ات فکر کرده اید؟یا بدون ارزیابی و مستندات پس از جراحی و با اتکا بر نچرخیدن فیکسچر حین بستن هیلینگ با افتخار تصور می‌کنید که کار درست همین کاری است که انجام داده اید؟!

تصور کنید در سیستم فری هند(جراحی سنتی)، جراح قبل از آغاز جراحی نیم نگاهی به سی‌تی‌اسکن بیمار انداخته و سپس با تیغ جراحی ناحیه عمل را گوش تا گوش باز کرده و تازه آغاز به آزمون و خطا بر روی استخوان بیمار می‌کند برای تعیین جهت و ابعاد مناسب ایمپلنت

در جراحی ایمپلنت چه عواملی را باید در نظر گرفت؟

– زاویه مزیو دیستالی

. زاویه بوکولینگوالی

. قطر استخوان

 . طول استخوان

. فاصله ایمپلنت از دندان مجاور

. فاصله ایمپلنت از ایمپلنت مجاور

. ضخامت بافت نرم و لثه چسبنده

. فاصله از نواحی آناتومیک و ….

آیا همه اینها را در لحظه جراحی سنتی دقیق ارزیابی و تعیین و رعایت می‌کنید؟ آیا مغز و دست انسان چنین توانی را دارد؟ علم در راستای بهتر شدن در حال پیشرفت است، در زمانی که ماشین ساخته نشده بود درشکه بهترین وسیله نقلیه بشر بود اما پس از اختراع خودرو دیگر کسی با تعصب به درشکه وفادار نماند. همکار گرامی گفتار شما من یاد را این جمله انداخت: ۲۰۶ با لندکروز تفاوتی ندارد…!

 

بیشتر بخوانید:
مزایای بی‌نظیر ایمپلنت دیجیتال در مقایسه با ایمپلنت سنتی