جشنواره بی‌بهره! پیشنهادهایی برای برگزاری جشنواره‌ گل نرگس

با ثبت ملی شدن گل نرگس بهبهان، چند سالی است جشنواره این گل در شهرستان بهبهان برگزار می‌شود. جشنواره‌ای که با افت و خیز زیادی روبرو بوده است و برگزاری آن در برخی سال‌ها با چالش مواجه شده است.

سارا اشتهار- با ثبت ملی شدن گل نرگس بهبهان، چند سالی است جشنواره این گل در شهرستان بهبهان برگزار می‌شود. جشنواره‌ای که با افت و خیز زیادی روبرو بوده است و برگزاری آن در برخی سال‌ها با چالش مواجه شده است. با بررسی نحوه برگزاری این جشنواره در سال‌های اخیر پیشنهاد‌های زیر مطرح می‌شود.

تعیین متولی و تاریخ برگزاری مشخص برای برگزاری جشنواره:

متاسفانه در سال‌های اخیر متولی برگزاری جشنواره گل نرگس مرتبا تغییر کرده است. ایجاد دفتر دائمی با اختیارات مشخص جهت برگزاری این جشنواره ضروری بنظر می‌رسد.

بکارگیری اسپانسرهای قوی ملی و بین المللی:

با توجه به ملی شدن گل نرگس جذب اسپانسرهای محلی کفایت نمی‌کند. لازم است از اسپانسرهای ملی نظیر همراه اول، بانک ملی، شرکت ملی گاز و حمایت کننده‌های بین المللی نظیر: یونسکو، شرکت‌های بین المللی گل و گیاه، شرکت‌های گردشگری داخلی و خارجی، سفارتخانه‌ها و نمایندگی‌های داخلی بهره‌ مناسب برد.

توجه به صنایع تبدیلی و ایجاد ارزش افزوده:

متاسفانه با وجود گذشت چندین سال، تاکنون کار پیوسته و مستمری در خصوص صنایع تبدیلی این گل صورت نگرفته است. البته به جز چند کار ابتدایی مانند اسانس گیری. این درحال است که گل نرگس در صنعت آرایشی و بهداشتی، دارویی، غذایی، صنعت تزیینات داخلی کاربرد دارد. نکته دیگر آن که گل نرگس همچنان با معضل انتقال به سایر شهرها مواجه است. ایجاد بسته‌بندی برای گل نرگس می‌تواند تا ۵۰ درصد برای آن ارزش افزوده داشته باشد. ولی متاسفانه تاکنون اقدامی در این خصوص انجام نشده است.

مشارکت مردم محلی:

متاسفانه از اولین جشنواره تاکنون، مشارکت مردم محلی در برگزاری این رویداد کاهشی بوده است. در برخی سال‌ها برای برگزاری جشنواره مناقشه بوده و حتی کار به جایی رسیده که دوبار جشنواره برگزار شده و متاسفانه سال‌هایی هم بوده که متولی خاصی برای آن پیدا نشده است. با سپردن اجرای برنامه، بدست سازمان‌های مردم نهاد تعریف شده می‌توان نقش مردم در برگزاری را پررنگ‌تر کرد.

عدم توجه کافی به برندینگ گل نرگس:

نام تجاری جذاب، لوگوی چشم نواز و تماشایی، رنگ‌های معنی‌دار، بسته بندی، داستان برند، تبلیغات هوشمند، همکاری با هنرمندان محلی و ملی، پشتیبانی اجتماعی، استفاده از افکت‌های بصری از جمله ملزومات برندینگ گل نرگس است که به آن توجه کافی نشده است.

امیدواریم متولیان نسبت به برگزاری جشنواره‌ای که می‌توان از آن برای شهرستان مزیت ایجاد کرد مدیریت بهتری داشته باشند.

 

جشنواره گل نرگس در بهبهان برگزار می شود

 

 

 

 

 

کد خبر : 12375