نسل سوم دانشگاه صنعتی خاتم‌الانبیای بهبهان نیازهای صنعتی صنایع خوزستان را پاسخ می‌دهد

رئیس دانشگاه صنعتی خاتم‌الانبیای بهبهان با اشاره به چشم اندازی‌های تعریف شده برای دانشگاه گفت: با وجود همه کاستی‌ها و کمبود اعتبارات چشم‌اندازهای امیدوار کننده برای دانشگاه قابل تصور است و با تحقق نسل سوم دانشگاه یعنی دانشگاه کارآفرین می توانیم نیازهای فنی صنایع خوزستان را پاسخ دهیم.

بهبهانما- سید منصور سید نژاد، رئیس دانشگاه صنعتی خاتم الانبیای بهبهان در گفت‌و‌گو با خبرگزاری دانشجو بیان داشت: دانشگاه صنعتی خاتم الانبیای بهبهان با توجه به نوبنیاد بودن و اینکه هنوز یک دهه از تأسیس آن نگذشته است، به طور طبیعی در بعد ساختاری، مالی و اداری با یک سری کاستی های روبرو است که رفع کامل آن نیاز به صبوری، مدیریت و همراهی همه دارد.

وی درباره مسائل ساختاری دانشگاه افزود: دانشگاه صنعتی خاتم الانبیای بهبهان بعد از استقلال از مجموعه دانشگاه شهید چمران اهواز، به لحاظ ساختاری دارای 48 پست سازمانی تعریف شده بود و این در حالی است که پارسال این دانشگاه را ما با بیش از 106 عضو هیات علمی تحویل گرفتیم که این حجم پست سازمانی تعریف نشده و بدون مجوزهای هیئت جذب اعضای هیات علمی دانشگاه  اعضای محترم هیئت علمی را با مشکلاتی روبرو کرده است.

استاد تمام رشته زیست شناسی افزود: مجموعه دانشگاه در این بعد با توکل بر خدا و به شکل شبانه روزی در تلاش است که مشکلات همه اساتید را سریعا و به شکل مناسب حل نماید و در این باره با رایزنی های صورت گرفته توانستیم 32 پست سازمانی را به مجموعه 48 نفری دانشگاه اضافه کنیم و بخش زیادی از مشکلات دوستان را حل کنیم.

وی ادامه داد: البته باید قبول کرد همچنان بخشی از مشکلات وجود دارد و همه باید دانشگاه را کمک کنند چرا که با وجود این حجم اعضای هیئت علمی ما تعدادی بورسیه نیز داریم که درحال اضافه شدن به مجموعه دانشگاه هستند ولی ما با تمام توان در رفع این مسایل تلاش می کنیم و الحمدالله دانشگاه آرام آرام رو به ترقی و تعالی است و امیدواریم به زودی دانشگاه از این مسایل رهایی یابد و به ماموریت اصلی خود برگردد.

سیدنژاد گفت: بودجه و اعتبارات دانشگاه که از سوی وزارت تخصیص داده می شود متناسب با پست های سازمانی است و حجم بالای هیات علمی و کارمند بدون پست تعریف شده مسئله اعتبارات را تحت الشعاع قرار داده است.

 جذب 100 درصد اعتبارات دانشگاه بی سابقه است

وی تصریح کرد: در حوزه اعتبارات کاستی های داشتیم و سال گذشته با همکاری همه مجموعه توانستیم تمامی 100 درصد اعتبارات دانشگاه را جذب کنیم که این در نوبه خود بی نظیر است چرا که در حوزه وزارت علوم دانشگاه ها در بهترین حالت در سال 94 تنها حدود 90 درصد اعتبارات خود را جذب کردند.

رئیس دانشگاه صنعتی خاتم الانبیاء بهبهان ادامه داد: این تلاش مالی و اداری در سال 95 نیز با جدیت ادامه دارد و ما تاکنون توانستیم بیش از 22 اعتبارات جاری را جذب کنیم که میانگین این جذب در دانشگاه های دیگر حدود 17 درصد بوده است و در بخش اعتبارات عمرانی و تجهیزاتی دانشگاه بهبهان در یک سال گذشته بیش از 50 درصد رشد اعتباری داشته است.

وی با اشاره به اینکه همه مجموعه دنبال ایجاد فضای علمی و آرام برای همه هستیم گفت: در بخش هیئت علمی ما از سویی با حجم بالای نیرو در برخی رشته ها مواجه هستیم و از سوی دیگر در برخی رشته های تحصیلی که ماموریت اصلی دانشکاه است هیئت علمی نداریم که این عدم توازن سبب شده با وجود حجم بالای نیرو بخشی از اعتبارات را به سمت حقوق اساتید و حق التدریس ها سوق دهیم.

سیدنژاد ادامه داد: البته این مشکلات سبب نشده از ساختارسازی و انسجام مجموعه غفلت کنیم و ما دنبال این هستیم که ساختاری منسجم و بستری برای رشد همه جانبه دانشگاه فراهم کنیم تا دانشگاه به خودی خود در ریل پیشرفت حرکت کند.

رئیس دانشگاه صنعتی خاتم الانبیای بهبهان با اشاره به حرکت دانشگاه خاتم به سمت دانشگاه نسل سوم گفت: چشم انداز روشنی در پیش روی دانشگاه بهبهان است و اگر عزم همه جانبه باشد در آینده نه چندان دور دانشگاه خاتم بهبهان به یک دانشگاه نسل سوم که دانشگاهی کارآفرین و مولد است مبدل می شود.

وی ادامه داد: برای تحقق دانشگاه نسل سوم و عبور از فضای صرف آموزشی و پژوهشی، دانشگاه در بخش ارتباط با صنعت فعال شده و امروز کارگروه ارتباط با صنعت دانشگاه به شکل جدی با صنایع منطقه، استان و کشور در حال رایزنی و ارتباط گیری است.

سیدنژاد افزود: به منظور ارتباط با صنایع ، دانشگاه با سازمان آب و برق خوزستان قراردادهای بلند مدت بسته است و تا کنون 9 طرح پژوهشی تعریف شده است و امیدوارم در سال های آینده نیز این ارتباط تداوم داشته باشد و همچنین با پالایشگاه بید بلند بهبهان نیز توافقاتی داشتیم.

وی گفت: هدف گزاری ما در بخش ارتباط با صنعت تامین نیازهای فنی و مهندسی صنایع استان است که برای این منظور دنبال تجهیز و راه اندازی آزمایشگاه های جامع و نیاز محور در دانشگاه هستیم و از سوی دیگر در بخش پژوهشی نیاز معتقد به رشد و ارتقاء اعضای هیئت علمی هستیم.

رئیس دانشگاه صنعتی خاتم الانبیای بهبهان گفت: باید زمینه رشد اساتید را فراهم کنیم و زیبنده دانشگاه نیست که با این همه ظرفیت تنها دارای یک دانشیار باشد و یا بخش عمده ای از اعضای محترم در مرتبه مربی باشند و برای اینکه بتوانیم صنعت استان را با خود همراه سازیم باید اساتید ما رشد کنند.

وی درباره اقدامات دانشگاه برای تسریع ارتقاء اعضای هیات علمی گفت: علاوه برآماده سازی بسترهای رشد و توسعه دانشگاه، با رایزنی های صورت گرفته برای اولین بار هیات اجرایی جذب هیات علمی در دانشگاه تشکیل شد که این می تواند جذب و ارتقا اعضا را تسهیل بخشد.

سیدنژاد تاکید کرد: هیات اجرای جذب به شکل مستمر و پویا دنبال شناسایی، جذب و رشد اعضای هیات علمی براساس اولویت ها و ماموریت های دانشگاه صنعتی بهبهان است.

وی گفت: یکی دیگر از اقدامات ساختاری برای توسعه دانشگاه تشکیل و راه اندازی دفتر خلاقیت و نوآوری است که از سال 94 آغاز به کار کرده و این دفتر دنبال تقویت پشتوانه علمی شهرستان بهبهان و همچنین دانشگاه است و این دفتر از تمام ایده های دانشجویان، دانش آموزان و اساتید حمایت می کند و برای همین منظور پارسال همایش از ایده تا پدیده در دانشگاه برگزار شد.

 بنیاد تحول در دستور کار دانشگاه

رئیس دانشگاه صنعتی خاتم الانبیای بهبهان با اشاره به تشکیل و راه اندازی بنیاد تحول بهبهان گفت: شهرستان بهبهان و بویژه دانشگاه صنعتی بهبهان دارای ظرفیت های بالای است که مورد توجه کافی قرار نگرفته است و این سبب شده حجم مشکلات افزایش یابد و از سوی در سطح کشور ما دارای مدیران و افراد خیر و خوش فکری هستیم که دنبال توسعه بهبهان هستند و با تشکیل بنیاد تحول بهبهان و راه اندازی دبیرخانه دائم آن در دانشگاه دنبال توسعه دانشگاه و شهرستان بهبهان هستیم.

سیدنژاد گفت: در بخش آموزشی با توجه به اینکه دنبال کیفی سازی آموزش هستیم، خیلی دنبال کمی سازی و افزایش تعداد دانشجو نیستم هر چند انشاالله با مرتفع شدن مشکلات و تقویت زیرساخت ها، رشد کمی را نیز مدنظر قرار می دهیم.

وی بااشاره به مقوله فرهنگی در دانشگاه گفت: فرهنگ و تقویت مبانی فرهنگی اسلامی در دانشگاه و تحقق دانشگاه اسلامی اولویت اصلی دانشگاه است و با همه مشقت ها اجازه ندادیم در حوزه فرهنگی مجموعه ها معطل بمانند و جادارد از همین جا به مدیر فرهنگی جدید دانشگاه تبریک بگویم و از مدیر قبلی هم تشکر کنم.

رئیس دانشگاه صنعتی خاتم الانبیاء بهبهان با اشاره به نقش تشکل ها در توسعه دانشگاه گفت: مجموعه دانشگاه از همه تشکل های دانشجویی، کانون ها و انجمن‌های علمی حمایت می کند و انتظار داریم این مجموعه های دانشجویی دانشگاه را کمک کنند تا بتوانیم این عقب ماندگی ها را جبران کنیم؛ چرا که رشد هر مجموعه  ای موجب رشد و ارتقا کلیت نظام اسلامی می شود.

وی افزود: در این بخش برای اولین بار هیئت نظارت بر تشکل های دانشجویی را تشکیل دادیم  تا بتوانیم حمایت مناسب تری از تشکل ها داشته باشیم و در این مدت به درخواست های دانشجویان برای ایجاد تشکل ها که از سال های قبل بدون پاسخ مانده بود جواب دادیم.

سیدنژاد گفت: در حوزه تشکل های دانشجویی سه تشکل درخواست داده بودند که هیئت نظارت با جدیت و به شکل قانونی براساس زمان درخواست راه اندازی تشکل این پیشنهاد ها را مورد بررسی قرار داد و تا کنون انجمن اسلامی دانشجویان مجوز قانونی فعالیت را کسب کرده و در حال فعالیت است و یکی از درخواست کنند گان از درخواست خود انصراف داده و در حال بررسی پیشنهاد تشکل سوم در دانشگاه هستیم.

حمایت از مجموعه بسیج دانشجویی

وی درباره حمایت دانشگاه از مجموعه بسیج تصریح کرد: بسیج شجره طیبه است و پشتوانه مناسب دانشجویی برای دانشگاه است و با ما همکاری مناسبی داشته و ما نیز از این مجموعه حمایت می کنیم و انشاء الله این مجموعه ها کمک کنند تا دانشگاه به سمت قله های رفیع علمی دست پیدا کند.

رئیس دانشگاه صنعتی خاتم الانبیای بهبهان تصریح کرد: در حوزه رفاهی از سال گذشته همه دانشجویان دانشگاه در خوابگاه مستقر هستند و ما دانشجویی نداریم که خوابگاه نداشته باشد؛ اما در حوزه امکانات خوابگاه های ما با کمبودهای مواجه هستند که از سال های گذشته مانده و هیچ توجهی به امکانات خوابگاه نشده است.

 دانشگاه بهبهان

وی گفت: مثلا موکت های خوابگاه متعلق به حدود چندین سال قبل بود که توانستیم با وجود مشکلات مالی این موکت ها را نو کنیم و یا سرعت اینترنت دانشگاه را ارتقا دهیم که سال های گذشته هیچ اعتنایی به این بخش ها نشده بود.

سیدنژاد تصریح کرد: ما البته به این راضی نیستم و معتقدیم حق و لیاقت مجموعه دانشگاه بیش از این است و امیدواریم بتوانیم با توکل بر خدا دانشگاه را به سطح مطلوبی از امکانات برسانیم.