لزوم برخورد کامل و بدون ملاحظه با فساد

برخورد با فساد همچنان در واژگان سیاسی کشور شعار جذابی محسوب‌ می‌شود که اگر واقعی و کامل انجام شود می‌تواند تحول بزرگی در سلامت سیستم‌ اداری بوجود آورد.

احسان موحدنیا- برخورد با فساد همچنان در واژگان سیاسی کشور شعار جذابی محسوب‌ می‌شود که اگر واقعی و کامل انجام شود می‌تواند تحول بزرگی در سلامت سیستم‌ اداری بوجود آورد.

اما عدم برخورد کامل و جامع با فساد یا برخورد سلیقه‌ای ناشی از رنگ سیاسی یا قومیتی یا عدم اشراف و تسلط کامل به موضوع، آسیبی به مراتب خطرناک تر از برخورد با فساد ایجاد می‌کند و باعث گستاخ شدن مفسدین و دلسرد شدن گروه‌های مطالبه گر می‌شود.

رهبر انقلاب در سخنرانی تاریخی خود به درستی به شروط اثرگذاری جریانِ مقابله با فساد اشاره کرد‌ه‌اند و عدم وجود تبعیض در برخورد با فساد را متذکر شده‌اند: «در امر مبارزه با فساد نباید هیچ تبعیضی دیده شود. هیچکس و هیچ نهاد و دستگاهی نباید استثنا شود. هیچ شخص یا نهادی نمیتواند با عذر انتساب به این‌جانب یا دیگر مسئولان کشور، خود را از حساب‌کشی معاف بشمارد. با فساد در هر جا و هر مسند باید برخورد یکسان صورت گیرد.» ۱۳۸۰/۲/۱۰

برخورد یکسان و بدون تبعیض با فساد از مهمترین ارکان تاثیرگذاری حرکت مقابله با فساد در کشور است که لازم است مسئولین به آن توجه کافی داشته باشند تا خدای ناکرده در برخورد با مفاسد بویژه اقتصادی هیچ تبعیضی قائل نشوند.

نکته مهم دیگر سلامت دستگاه‌ قضاست. «مبارزه‌ی با فساد، هم در درون قوّه [قضائیه] محلّ کلام است، هم بیرون قوّه؛ لکن اولویّت با درون قوّه است… علّتش هم این است که این [قوّه]، مسئولِ رفع فساد است؛ اگر خودش فاسد شد، گناه او نابخشودنی است.» ۱۳۹۸/۰۴/۰۵

 

تخریب ویلاهای غیرمجاز مدیران در بهبهان