ضرورت توسعه صنایع پایین دستی پتروشیمی در بهبهان و آغاجاری 

توسعه صنایع پتروشیمی در بهبهان یکی دیگراز دستاوردهای مهم پالایشگاه های گاز بیدبلند 1 و 2  میباشد.

 

متن زیر به قلم فرهاد باذلی محبوب کاندیدای دهمین دوره انتخابات مجلس بهبهان می باشد که عینا منتشر می شود.

۵۰ سال پس از کشف نفت در کشور ایران بود که برای اولین بار صنعت پتروشیمی با ساخت و احداث پتروشیمی شیراز در سال ۱۳۳۸ آغاز به کار کرد. هدف احداث این مجموعه تولید کود کشاورزی و اوره بود. امروزه قسمت اعظم کالاها و تجهیزات مورد استفاده مردم؛ صنایع، کارخانجات، تجهیزات صوتی و تصویری، پوشاک و… از محصولات پتروشیمی ساخته و پرداخته می شود. دوام زیاد، سبکی وزن، قیمت مناسب، ساخت و توسعه آسان کارخانجات و وجود مقدار قابل توجهی از نیازهای مواد اولیه این صنعت در میادین نفتی وگازی کشور باعث شده است تا ایران نیز در زمره کشورهای خواهان توسعه صنایع پتروشیمی درجهان گردد و امروز در منطقه خاورمیانه پس از کشور عربستان، صنایع ملی پتروشیمی ایران با تولید میانگین در هر دقیقه ۵۵ تن محصولات و فرآورده های پتروشیمی مقام دوم راکسب نماید.

شاید به جرأت بتوان گفت ۴ پتروشیمی احداث شده در زمان قبل از انقلاب هم اکنون به ۳۰ مجموعه کامل پتروشیمی در سی هفتمین سالگرد پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی رسیده و تنوع تولید محصولات در همه زمینه ها نیز به وجود آمده است.

پالایشگاه گاز بیدبلند 2 به لحاظ ظرفیت، معادل دو فاز پارس جنوبى است که تولید روزانه 46 میلیون مترمکعب گاز طبیعى شیرین (سالانه 15 میلیارد مترمکعب)، سالانه 48/1 میلیون تن اتان براى تحویل به واحدهاى الفین پتروشیمى گچساران، سالانه یک میلیون تن پروپان به منظور صادرات، سالانه 500 هزار تن بوتان به منظور صادرات و روزانه 8/1 میلیون متر مکعب گاز ترش به منظور تزریق به مخازن نفتى از جمله محصولات آن است که بر اساس مطالعات دقیق و کارشناسى مدیریت برنامه ریزى شرکت ملى نفت ایران، اجراى این طرح با در نظر گرفتن قیمت نفت خام بشکه اى 30 دلار و قیمت هاى یارانه اى گاز(4/2 سنت به ازاى هر مترمکعب  براى تولید گاز طبیعى و سایر محصولات گازی) از توجیه فنى و اقتصادى بالایى برخوردار است، به گونه اى که درآمد حاصل از راه اندازى و بهره بردارى این پالایشگاه،  سالانه بیش از یک میلیارد دلار برآورد شده است.

در بازار جهانی مصرف اگر فروش یک بشکه نفت خام و یا یک متر مکعب گاز را در نظر بگیریم، پس از انتقال این مواد به صنایع پتروشیمی وتبدیل آن به دیگر محصولات وفراورده های استحصالی ارزش افزوده ای گاه تا پانصد برابر پیدا خواهد کرد.

لذا وجود دو پالایشگاه گازی در شهرستان بهبهان و آغاجاری لزوم توسعه صنایع پایین دستی و بخصوص مجتمع پتروشیمی در شهرستان بهبهان را دو چندان کرده است این واحد های پتروشیمی  عظیم با  تولید الفین و نیز محصولات تولیدی  به عنوان خوراک واحدهای پایین دستی در تولید انواع فرش های ماشینی، موکت، رنگها و حلال ها، صنایع نساجی، کابل و فیلم، ظروف یکبار مصرف و قطعات صنعتی نظیر پوشش لوازم صوتی و تصویری و قطعات داخلی خودروها به کار برده خواهد شد. لازم به ذکر است در بازار جهانی مصرف اگر فروش یک بشکه نفت خام و یا یک متر مکعب گاز را در نظر بگیریم، پس از انتقال این مواد به صنایع پتروشیمی وتبدیل آن به دیگر محصولات وفراورده های استحصالی ارزش افزوده ای گاه تا پانصد برابر پیدا خواهد کرد.

و همچنین ساخت و بهره برداری از این مجتمع های پتروشیمی گامهای بزرگ در جهت صنعتی شدن شهرستان بهبهان و آغاجاری شده و موجب اشتغالزایی بخش عظیمی از جوانان این شهرستان دانش پژو و تحصیل کرده خواهد شد. با توجه به پیشنهاد های شرکتهای بزرگ خارجی به جهت سرمایه گذاری در بخش های مختلف صنعتی و اقتصادی و بویژه توسعه صنایع پایین دستی نفت و گاز و پتروشیمی امید است با پیگیری های حکیمانه مسئولین میتوان در جهت جذب این سرمایه گذاران خارجی قدمهای بزرگی برداشته و موجب از بین بردن و رفع محرومیت این شهرستان شهید پرو و ولایت مدار گامهای اساسی را برداشت.

بدون شک شهرستانهای بهبهان و آغاجاری می تواند با تکیه بر ذخایر غنی هیدروکربوری خود و استفاده از آن در توسعه صنایع در کنار وجود متخصصان و کارشناسان دلسوز خود در آینده ای نه چندان دور تمامی قله های رفیع دانش و علم را فتح کرده و روز به روز بر دستاوردهای خود که در سایه ایمان انقلابی و تلاش برای خودکفایی این مرز و بوم به دست می آید اضافه کند.

منبع: وب سایت حامیان باذلی محبوب