با ارسال نامه ای

دکتر سالاری ، عارف را به مناظره دعوت کرد

بهبهانما- دکتر عزیزالله سالاری کاندیدای دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی از حوزه بهبهان طی نامه ای دکتر محمد رضا عارف را به مناظره دعوت کرد.
موضوع حضور محمدرضا عارف در بهبهان مدتی است، تیتر رسانه های مجازی شده ، ظاهرا قرار است محمد رضا عارف در حمایت از محمودرضا ضرغامی در بهبهان سخنرانی کند. البته این خبر در برهه ای از زمان تایید و تکذیب شده است.

باسمه الحق
استاد و فرهیختة ارجمند ،جناب آقای دکتر محمد رضا عارف

با سلام و تقدیم احترام
«فَبَشِّرْ عِبَادِ الَّذینَ یَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَیَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ(زمر/17و18)».
ما محرمان خلوت انسیم غم مخور
با یار آشنا سخن آشنا بگو
جان پرور است قصه ارباب معرفت
رمزی برو بپرس ، حدیثی بیا بگو

سالیانی است که گفتمان اصول گرایی و اصلاح طلبی بر عرصة فرهنگ و سیاست سایه افکنده و هر كس از ظن خود يار يكي از آنها شده است.اين مرز بندي بر خلاف مرزبندي هاي چپ و راست كه از انقلاب كبير فرانسه و سپس كمون پاريس به اين سو بر پايه و اساس روشني شكل گرفت،هرگز پايه و بنياد عقلاني نداشته و يك تقسيم بندي منطقي به نظر نمي آيد .چپ و راست مبناي اقتصادي داشتو در واقع رويارويي دو طبقه فئودالي و دهقاني و نيز بورژوازي و كارگري بود كه از يك سو صاحبان سرمايه و زمين بودند و از ديگر سو كار بود و كار .چپ رويكرد سوسياليستي داشت و راست رويكرد كاپیتاليستي و هر كدام اصول و روش و اهداف آشكاري را پي مي گرفت و حتي در سمت و سوي مكاني و جغرافيايي مجلس فرانسه، يكي در سمت چپ مجلس قرار مي گرفت و ديگري در سمت راست اين جريان ها در ايران ما هم به گونه اي كمرنگ تر و در گرايش هاي متفاوت اقتصادي ،يعني نگاه اقتصادي دولتي و تعاوني در برابر نگاه بازاري و بخش خصوصي جلوه كرد.

دورة دوم مجلس جرقة این رویارویی زده شد و چپ ها از نظام بستة اقتصادی مانند روش کوپنی و تقویت تعاونی ها و سیطرة هر چه بیشتر دولت بر پایه ها و مایه های اقتصاد حمایت می کردندو راست ها از جریان بازار و اقتصاد وتجارت آزاد ملی و بین المللی . شعار مرگ بر آمریکا و کوبیدن بر طبل مبارزه علیه آمپریالیسم و هم پیمانان غربی آنان بیشتر از سوی چپ ها شعله می کشید و آنان بودند که ارتباطات سیاسی و اقتصادی با غرب را بر نمی تابابیدند و پرچمدار روش رادیکالی در این ساحت هابودند.
کار این تند روی ها به جایی کشید که در جنگ خلیج به سال ۱۳۶۹و هجوم و حضور آمریکا در حمایت از کویت و عربستان علیه صدام،چپ ها برآن شدندتا از صدام پشتیبانی کنند.آنان بودند که صدام جنایتکار و ستم پیشه را «حر»،»صلاح الدین ایوبی»و یا «خالدبن و لید» خواندند و پنداشتندکه جهت گیری او در برابرآمریکا و غرب به سود اسلام و مسلمین است. مواضع و روند سیاسی روزنامه هایی چون»روزنامة سلام»و نیز تشکل های «جامعة روحانیون مبارز»،»دفترتحکیم وحدت در دانشگاه ها» و «مجاهدین انقلاب اسلامی»،در برابر»روزنامه رسالت»،»روزنامه کیهان»،»جامعه روحانیت مبارز»و»جامعه های اسلامی در دانشگاه ها» و نیز تشکل»مؤتلفه اسلامی»،گواه بر حقایقی است که ذکرش رفت.
برخی به جای اصولگرایی ، راه وصول گرایی را پیشه کرده اند و برخی هم فرصت طلبی را به جای اصلاح طلبی نشانده اند و هر دو گروه بر همچو منی که خونین دلی انقلابی و متعادل هستم و نیز حضرت عالی که عضوی حقیقی در مجلس تشخیص مصلحت می باشی ، زیرکانه می خندد .
این جبهه گیری ها رفته رفته در قالب های اصول گرا و اصلاح طلب تجلی کرد و شاید۹۰% چپ ها به عنوان اصلاح طلب و ۹۰%راست ها به عنوان اصول گرا قد برافراشتند؛حال آن که میان دیروز آنان با امروزشان تفاوت از زمین تا آسمان است.اکنون شاهد اصلاح طلبانی هستیم که از واژه اصول بیزارند و در پی نا کجا آباد سرگردان و همچنین اصول گرایانی که از اصلاحات گریزانند و هیچ گونه توجیهی برای این نگرش ندارند و برخی با پا فشاری ناصواب ،آب در هاون روزگار می کوبند و هر گونه اصلاحاتی را در کژراهه می بینند.این جاست که با درد و دریغ بگویم در این آشفته بازار سیاسی و صف بندی های سطحی ،برخی موج سواری کرده و بر مسندها و منصب هایی نشسته اند و از فرزانگان و سیاستمداران صادقی که ژرف اندیشانه در این قالب ها نمی گنجد گوی سبقت ربوده اند؛یعنی به گفته حافظ ((پری نهفته رخ و دیو در کرشمة حسن)) و:

چنان بازار خرمهره بودگرم
که دارد گوهری از کار خود شرم

گذشته از این ، برخی به جای اصولگرایی ، راه وصول گرایی را پیشه کرده اند و برخی هم فرصت طلبی را به جای اصلاح طلبی نشانده اند و هر دو گروه بر همچو منی که خونین دلی انقلابی و متعادل هستم و نیز حضرت عالی که عضوی حقیقی در مجلس تشخیص مصلحت می باشی ، زیرکانه می خندد .
جناب دکتر! امروز مرزبندی های اصلاح و اصول بر کدام پایه و معیار سیاسی و فرهنگی استوار است؟! شما جویای چه اصلاحات و نیز اصلاح چه موادی هستید که اصول گرایان خواهان آن نیستند؟ آیا نمی توان حافظ اصول و خواهان اصلاحات بود و هر دو را در یکی جمع نمود؟ به راستی شما خواهان اصلاح چه مواردی هستید که اصول گرایان خواهان آن نیستند ؟! آیا این عنوان ها و جبهه گیری ها خطی است یا باندی؟! محتوایی و راستین است یا کلیشه ای و سطحی و دروغین؟! آیا شما پایبند به اصول هستید یا نیستید و آیا جویای اصلاحات در حریم قانون اساسی هستید یا عبور از قانون اساسی؟! در صورت نخست فرق شما با امثال بنده که هم وفادار به اصولیم و هم مشتاق اصلاح در چارچوب قانون اساسی چیست؟! وده ها پرسش محققانه دیگر….
شما فرهیخته فرازمند را برای گفت گویی صمیمانه و شفاف در پیشگاه مردم اندیشناک و شریفمان در خوزستان و به ویژه شهر بهبهان-که از شهرهای پر آوازه سیاسی و فرهنگی است- فرامی خوانم

 

 

برای بازخوانی چنین واژه ها و ژرف کاوی پیرامون این مرزبندی ها به ویژه برای جوانان و نسل نوپای فرهنگی و سیاسی ایران زمین و روشن گری هر چه فزون تر در این مواضع و موارد،گفت و گوهایی منطقی و آزاد اندیشانه بایسته می نماید.این وظیفه بر دوش جناب عالی به عنوان یکی از رجال سیاسی خودی و از کارگزاران شهره نظام جمهوری اسلامی و بندة کمترین که پژوهشگر و چهره ای دانشگاهی هستم بسی سنگینی می کند. از این رو شما فرهیخته فرازمند را برای گفت گویی صمیمانه و شفاف در پیشگاه مردم اندیشناک و شریفمان در خوزستان و به ویژه شهر بهبهان-که از شهرهای پر آوازه سیاسی و فرهنگی است- فرامی خوانم. امید آن که با اجابت از این دعوت،مایه برکات معنوی و فرهنگی-اجتماعی را برای مشتاقان حقیقت جو فراهم آورید.تا خدای که خواهد و که در نظر افتد.


سخنی بی غرض از بنده مخلص بشنو
ای که منظور بزرگان حقیقت بینی
باسپاس: عزیزالله سالاری
عضو هیأت علمی دانشگاه صداو سیما