مصاحبه اختصاصی بهبهانما با دکتر شبرو:

هیچ مورد قطعی از وجود تب کریمه کنگو در بهبهان گزارش نشده است

نتیجه آزمایشات از انستیتو پاستور تهران به دست ما نرسیده لذا نمی توان در خصوص شیوع این بیماری اظهار نظر قطعی کرد لذا ما براساس موارد مشکوک و محتمل و بخاطر عدم فرصت سوزی تا زمان دریافت جواب قطعی، درمان موارد مشکوک را شروع کرده ایم.

بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو از بیماری های مشترک بین انسان و دام است . منشا این بیماری چهارپایانی مثل گاو ، گوسفند ، شتر و … است . با توجه به اینکه بهبهان قطب دامپروری در منطقه محسوب می شود، زمینه بالقوه بیماری های مشترک بین انسان و دام درآن وجود دارد.

دکتر محسن شبرو معاون بهداشت دانشکده علوم پزشکی بهبهان در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار بهبهانما اظهار داشت: عامل انتقال ویروس تب کریمه کنگو از دام به انسان نوعی کنه است. وی افزود : گزش کنه و همچنین له شدن آن در اثر برخورد انسان با دام آلوده شایع ترین شیوه انتقال ویروس از دام به انسان محسوب می شود.

دکتر شبرو اضافه کرد: گروه هدف و در معرض خطر این بیماری، دامداران، قصابان و سلاخان دام می باشند که باید توجه کافی در این رابطه صورت گیرد. وی تاکید کرد: این بیماری ، یک بیماری ویروسی است و شرایط خاصی دارد. ویروس CCHF نسبت به سرما مقاوم ولی نسبت به گرما و محیط اسیدی حساسیت دارد، که همین حساسیت به محیط اسیدی یکی از راه های کنترل ویروس بشمار می رود. بعبارتی وقتی کشتاری صورت می گیرد، اگر به دام کشته شده فرصت داده شود تا “جمود نعشی” در آن صورت گیرد، در این صورت حتی در صورت آلوده بودن به CCHF و بیماری های دیگر همچون بروسلوز(تب مالت) و … محیط اسید PH که بوجود می آید، موجب از بین رفت ویروس می شود.

همشهریان اگر گوشتی خرید می کنند در وهله اول و قبل از خرد کردن گوشت ابتدا آن را در یخچال قرار دهند تا 24 ساعت بگذرد و یا اینکه مدتی را در فریزر قرار دهند تا جمود نعشی رخ دهد.

دکتر شبرو توصیه کرد: ذبح دام در محیط بهداشتی صورت گیرد و قبل از انتقال گوشت به قصابی، به مدت 24 ساعت در فضایی پیش سرما نگهداری شود. وی ادامه داد: همشهریان اگر گوشتی خرید می کنند در وهله اول و قبل از خرد کردن گوشت ابتدا آن را در یخچال قرار دهند تا 24 ساعت بگذرد و یا اینکه مدتی را در فریزر قرار دهند تا جمود نعشی رخ دهد.
وی ادامه داد : ویروس به سرما مقاوم است نه به فریز و اگر گوشت به مدت 24 ساعت در دمای یخچال قرار گیرد، بدلیل بوجود آمدن PH اسیدی، ویروس از پا در می آید.
دکتر شبرو ضمن بر شمردن برخی علائم این بیماری گفت: برای فردی که آلوده به ویروس شده بین 3 تا 5 روز طول می کشد ، تا علایم بیماری خود را نشان دهد. این علایم می تواند بصورت ضعف و بی حالی ، تب یا تاری دید و در برخی مواقع خونریزی مخاطی باشد. همچنین ممکن است پلاکت های خونی این بیماران نیز بشدت دچار افت شود.

کنه

کنه هیالوما ، عامل انتقال ویروس از دام به انسان

 

تا کنون 3 مورد با علایم مشکوک و بیشتر با تب ، ضعف و بی حالی شناسایی شده اند که 2 نفر از آنها فعلا در اهواز بستری هستند و یک نفر دیگر در بهبهان و با شرایط ایزوله بستری شده است

تعداد افراد مشکوک به تب کریمه در بهبهان

دکتر شبرو با تشریح وضعیت بیمارانی که در بهبهان دچار علایم مشکوک به تب کریمه کنگو شده اند، گفت: تا کنون 3 مورد با علایم مشکوک و بیشتر با تب ، ضعف و بی حالی شناسایی شده اند که 2 نفر از آنها فعلا در اهواز بستری هستند و یک نفر دیگر در بهبهان و با شرایط ایزوله بستری می باشد.
وی ادامه داد : براساس سیستم نمره دهی که برای بیماران اخیر صورت گرفته ، این بیماران مشکوک به تب کریمه کنگو هستند، ولی هنوز نتیجه آزمایشات از پاستور به دست ما نرسیده لذا ما براساس موارد مشکوک و محتمل و بخاطر عدم فرصت سوزی تا زمان دریافت جواب قطعی، درمان را شروع کرده ایم.
شبرو گفت: چون این بیماری قدرت شیوع بالایی دارد و در صورت استقرار ، می تواند مرگ و میر بالایی را همراه داشته باشد، قبل از رسیدن جواب آزمایشات ، ما به سرعت درمان های لازم را در این خصوص آغاز کرده ایم.

نحوه شناسایی افراد مشکوک به بیماری در بهبهان

دکتر شبرو در توضیح نحوه شناسایی افراد مشکوک به بیماری گفت: دو نفر از این افراد و با علائم تب و ضعف به بیمارستان مراجعه کرده که در وهله اول تشخیص موارد عفونی داده شد. البته یکی از این دو نفر در مراجعه، تب نداشت ولی پس از انجام آزمایشات مشخص شد که افت ناگهانی پلاکت و گلوبول سفید در وی رخ داده است به همین دلیل با تشخیص احتمال ابتلا به بیماری های سرطانی خون به اهواز منتقل گردید. بیمار در اهواز دچار علامت تب و با توجه به شرح حالی که از وی در دسترس بوده تشخیص بروسلوز یا تب مالت و تب کریمه کنگو داده شد.

شبرو درخصوص بیمار سوم گفت: بعد از دریافت گزارش در روز شنبه همین هفته ، سریعا با افراد مبتلا تماس گرفته و نفر سومی را در این رابطه پیدا کردیم. این فرد ابراز شرایط ضعف و بی حالی می کرد ولی از مراجعه به بیمارستان امتناع می نمود بهر صورت با اصرار همکاران بنده وی را بیمارستان شهید زاده منتقل کردیم. بعد از انجام آزمایشات مشخص شد که فرد سوم نیز متاسفانه در مرحله بیماری قرار گرفته و پلاکت خون و گلوبول سفید وی نیز دچار افت شده است که ضمن تهیه دارو برای این بیمار، مراحل درمانی را آغاز کرده ایم.

با پیگیری های صورت گرفته ، مجددا همکاران بنده توانستند فرد چهارمی را نیز در این رابطه شناسایی نمایند که برای این فرد نیز آزمایشات لازم انجام شد. با توجه به اینکه دوره نهفتگی بیماری در نفر چهارم به پایان رسیده و بحمدالله آزمایشات وی مشکلی نداشته لذا این فرد را با علایم هشدار از بیمارستان مرخص ولی با وی در ارتباط هستیم.

انتقال از انسان به انسان از طریق ارتباط مخاطی صورت می گیرد یعنی تماس ترشحات مخاطی یا خونی فرد بیمار با فرد دیگری می تواند باعث انتقال بیماری شود، لذا استفاده از لیوان مشترک و روبوسی کردن و در آغوش کشیدن می تواند عامل انتقال بیماری بین دو فرد باشد.

منشا این بیماری در بهبهان

شبرو در خصوص نحوه و منشا این بیماری در بهبهان گفت: حدود 20 روز قبل دامی در فضایی غیر بهداشتی و خارج از کشتارگاه ذبح شده است ، که طی آن فردی دامدار با برخی قصابان تماس گرفته و از آنها می خواهد با توجه به بی حالی یکی از دام های خود اقدام به ذبح آن کنند. متاسفانه در همان فضا این ذبح صورت می گیرد.
وی ادامه داد : طبق اطلاعی که بنده از دامپزشکی کسب کرده ام، چنین دام هایی پس از ذبح ابتدا به یخچال منتقل می شوند تا کارشناس دامپزشکی در صورتی که بافت گوشت سالم باشد آن را تایید کند و درصورت که مشکلی در این رابطه وجود داشته باشد، طبق اصولی که وجود دارد، دستور معیوب سازی گوشت توسط کارشناس صادر شود.

دکتر محسن شبرو در خصوص نحوه انتقال این بیماری از انسان به انسان گفت: این انتقال با استفاده از ارتباط مخاطی صورت می گیرد یعنی تماس ترشحات مخاطی یا خونی فرد بیمار با فرد دیگری می تواند باعث انتقال بیماری شود، لذا استفاده از لیوان مشترک و روبوسی کردن و در آغوش کشیدن می تواند عامل انتقال بیماری بین دو فرد باشد.
وی ادامه داد: همشهریان توجه داشته باشند که در حال حاضر به قطع نمی توان گفت این بیماری وجود دارد و تشخیص نهایی برای آنها داده نشده است ولی بدلیل اهمیت موضوع و اینکه نباید به این بیماری فرصت و مجال داد لذا در صورتی که حتی 1% هم احتمال دهیم این بیماری همان تب کریمه کنگو است درمان را باید شروع می کردیم.

چند توصیه به همشهریان

شبرو ضمن ارایه چند توصیه به مردم گفت : همشهریان گرامی لازم است شرایط بهداشتی را همیشه لحاظ کنیم .

1- با توجه به اینکه بهبهان قطب دامپرودی است باید ورود و خروج دام کنترل شود. تمام دامداری ها باید نسبت به این قضیه حساسیت داشته باشند.
2- ذبح فقط در شرایط بهداشتی و در کشتارگاه انجام شود و عوامل کشتارگاه باید نسبت به این موضوع مطلع باشند، ضمن اینکه دام قبل از ذبح باید در قرنطینه باشد.
3- گوشت باید در فضای پیش سرمایی قرار گیرد. متاسفانه چنین فضایی فعلا وجود ندارد و قصابان معمولا پس از ذبح دام بلافاصله گوشت را به قصابی منتقل می کنند.
4- از گوشت حتما باید 24 ساعت بگذرد تا جمود نعشی صورت گیرد یا اینکه گوشت سریع فریز شود.
5- مردم سعی کنند از مراکز مطمئن گوشت تهیه کنند.
6- کشتار در منزل انجام نشود ، حتی در مورد مرغ زنده تاکید می کنیم از انجام این کار صرفه نظر کنند.
7- گوشت در فضای مغازه نباید آویزان باشد و باید در یخچال باشد مردم از مغازه هایی که این نکته را رعایت نمی کنند، خرید نکنند.
8- پس از تهیه گوشت ، خانمهای خانه دار در منزل باید از دست کش برای خرد کردن گوشت استفاده کنند. بهتر است ابتدا گوشت را در یخچال قرار دهند تا 24 ساعت بگذرد، بعد با پوشیدن دستکش اقدام به قطعه قطعه کردن گوشت کنند.
9- خوشبختانه بسیاری از بیماری ها در فرآیند پخت و پز مناسب از بین می روند به عنوان مثال CCHF ( تب کریمه کنگو ) در عرض 10 الی 15 دقیقه در دمای 40 الی 50 درجه از بین می رود.
10- کباب را خودشان درست کنند.

جای نگرانی برای عامه مردم وجود ندارد.

معاون بهداشت دانشکده پزشکی بهبهان گفت: گروه هدف اختصاصی این بیماری قصابان ، دامداران و سلاخان دام است و جای نگرانی برای عامه مردم وجود ندارد و این بیماری در حال حاضر تحت کنترل است و بیماران در شرایط ایزوله نگهداری و روزانه وضعیت آنها را رصد می شود تا ان شاالله این افراد هم سلامتی خود را بدست آورند.