در سال اقتصاد مقاومتی اقدام و عمل:

بررسی وضعیت کارخانه سیمان بهبهان

با وجود داشتن نیروهای بومی با استعداد و پرانگیزه و توانمند از ضعیفترین شرکتها در اعطای حقوق و مزایا به پرسنل خود در بین شرکتهای مشابه در هلدینگ فارس و خوزستان می باشد!!

نوشته زیر متن ارسالی یکی از مخاطبین بهبهانما می باشد که به تحریریه ارسال و عینا منتشر می شود.

به مناسبت برگزاری مجمع عمومی سهامداران شرکت سیمان بهبهان بر آن شدیم تا نگاه کوتاهی به سوددهی ونحوه تقسیم سودعملکردی شرکت مذکور در سالهای اخیر و تاثیرات احتمالی آن بر مسایل پیرامونی شرکت فوق داشته باشیم.

شرکت سیمان بهبهان از شرکتهای تابعه هلدینگ فارس و خوزستان می باشد که این هلدینگ خود زیر مجموعه شرکت سرمایه گذری تامین اجماعی (شستا) است. میزان سود تصویبی شرکت فوق جهت تقسیم بین سهامداران از سال91 تا94 مبلغ 130.350.000.000 تومان(یکصدوسی میلیاردوسیصدو پنجاه میلیون تومان) بوده است. با توجه به ترکیب سهامداران در شرایطی این مبلغ قابل توجه به عنوان سود تقسیمی بین سهامداران از شرکت سیمان بهبهان (بخوانید شهرستان بهبهان)خارج می شود که کارخانه سیمان بهبهان از قدیمی ترین صنایع تولیدی سیمان کشور می باشد و جهت حفظ بقای خود و همچنین جهت ماندن در کورس رقابت بین شرکتهای تولید سیمان و حفظ بازار خود، لاجرم باید به تکنولوژی روز و پیشرفته مجهز شود و این مهم جز با برنامه ریزی میان مدت و بلند مدت و اختصاص بوجه های قابل توجه میسر نمی باشد.

البته ناگفته نماند که اعطای سود به سهامداران جزو مسایل بدیهی و منطقی می باشد چون در غیر این صورت هیچ انگیزه ای جهت تولید و سرمایه گذاری بوجود نمی آید، اما بحث از این حیث مهم و ضروری می باشد که با وجود اینکه صنایع تولید سیمان از صنایع هزینه بر از لحاظ الودگی، محیطی، مصرف منابع انرژی و… می باشد، چرا باید این مبلغ هنگفت به عنوان سود قابل تقسیم بین سهامداران (و نه سرمایه ای جهت توسعه ت ارتقای شرکت سیمان بهبهان) تصویب شود در صورتی که شرکتهای مشابه سود خیلی کمتری را بین سهامداران تقسیم نموده اند؟؟! اگر موقعیت جغرافیایی شرکت فوق را در ذهن خود مجسم نمایید به راحتی در می یابید که این شرکت در یکی از بهترین مناطق شهرستان از لحاظ قدمت تاریخی و منابع ابی و طبیعی بکر قرار گرفته است اما هنوز از جاده استانداردی بهره مند نمی باشد!!

پروژه خرید برج خنک کن و بگ هاووس این کارخانه که در جهت کاهش آلودگی تعریف و در دست اجرا می باشد و شاید بزرگترین طرح در دست اجرای شرکت مذکور از زمان بهره برداری تاکنون می باشد به خاطر شرایط ضعیف نقدینگی به مشکل جدی برخورد کرده است .

با وجود داشتن نیروهای بومی با استعداد و پرانگیزه و توانمند از ضعیفترین شرکتها در اعطای حقوق و مزایا به پرسنل خود در بین شرکتهای مشابه در هلدینگ فارس و خوزستان می باشد!!
با توجه به قدمت بالای کارخانه و نیاز مبرم و ضروری به ترمیم و بهسازی خط تولید خود در جهت کاهش مصارف انرژی و نهایتا کاهش هزینه و بهای تمام شده (برای حفظ بقای خود در بازار رقابتی موجود و تداوم فعالیت) ، برنامه ای برای رسیدن به این مهم در دست ندارد.

جالب است بدانید پروژه خرید برج خنک کن و بگ هاووس این کارخانه که در جهت کاهش آلودگی تعریف و دردست اجرا می باشد و شاید بزرگترین طرح در دست اجرای شرکت مذکور از زمان بهره برداری تاکنون می باشد(مبلغ پیش بینی شده جهت عملیاتی کردن پروژه حدود 12 میلیارد تومان می باشد) به خاطر شرایط ضعیف نقدینگی به مشکل جدی برخورد کرده است در صورتی که اگر در سالهای قبل بخشی از سود را جهت توسعه و بهسازی ذخیره میشد قطعا این شرکت حال و روز بهتری داشت.

کوتاه سخن اینکه شاید به جرات بتوان گفت کمتر کسی اعم از مسولین شرکت سیمان بهبهان تا مسولین شهرستان (فرماندار،نماینده مجلس و…)در عقب ماندگی این شرکت که جزو محدود صنایع بزرگ شهرستان می باشد و وجود ان جزو ضروریات برای پیشرفت منطقه می باشد، بی تقصیر باشند اما روی سخن از منظر آینده می باشد که تا دیر نشده و وضعیت این شرکت وخیم تر نگردیده و خدای ناکرده خط تولید آن متوقف نشده باید کاری کرد، کاری از جنس اقتصاد مقاومتی،اقدام و عمل