استان آرياگان (ارگان) جايگاه واقعي بهبهان

در صورت تحقق”مرکز استان شدن بهبهان” تمامی شاخصه های توسعه و مظاهر تمدن که در مراکز استانهای دیگر قابل مشاهده و ملموس است را با خود یدک می کشد،پس اگر صدها و هزاران بار بیشتر از دیگر مسائل به آن پرداخته و روی آن سرمایه گذاری شود ارزش آن را دارد.

بهبهانما– متن با عنوان «استان آرياگان(ارگان)جايگاه واقعي بهبهان» زیر نوشته آقای محمد پیله ور می باشد که عینا منتشر می شود.

به نام خدا

ان الله لايغيرمابقوم حتي يغيروامابانفسهم.

“هماناخداوند سرنوشت هيچ قومي را عوض نمي كند مگر آنكه آن قوم سرنوشت خود را عوض کنند”.                                                                                                                                     سوره ي رعد آيه ي 11

شهرستان باستاني دارالمومنين بهبهان با نام قديمي ارگان با قدمتي 10000 ساله مركز حكومت سلسله پادشاهان عيلامي (از مظاهر اوليه تمدن ايراني) و مركز حكومت پادشاهان ساساني بوده و …

…مردم بهبهان در پيروزي انقلاب اسلامي و در زمان جنگ تحميلي نقش گسترده اي داشتند.به طوري كه 1200 شهيد و سرداران كشوري،همچون سرلشكر دكتر بقايي، سرلشكر دقايقي،سرتيپ مهندس فني،سرتيپ شمايلي،باقري و بهروزي مويد آن هستند.

شهر بهبهان مهد پرورش علما و دانشمنداني چون آيت الله سيد عبدالله بهبهاني،علامه وحيد بهبهاني،علامه قطب الدين بهبهاني (آخوند ملا علي بهبهاني)،آيت الله شيخ هادي مجتهدي،آيت الله مصطفوي،آيت الله سيد محمدعلي مرتضوي،آيت الله سيد ميرعلي مرتضوي،آيت الله مدرس بهبهاني،دكتر حميد بهبهاني وزير اسبق راه و ترابری ورئيس گروه عمران دانشگاه علم وصنعت تهران و شاعراني چون ميرزاي شوقي،سيد محمد سيد ، استاد تقي آصفي ،علي خادميون ، دكتر سعيد محمدحسني،خيرالله محمديان،حاج بشيرتجلي،محمدتقي مرتب و… بوده و مي باشد.

بهبهان نيز با وجود آرامگاه امامزادگانی چون امامزاده حيدر ابن موسي كاظم (ع) برادر تني امام رضا (ع)،امامزاده فضل ابن موسي كاظم (ع)،امامزاده شاه ميرعالي حسين بن موسي كاظم (ع) و بيش از ده ها امامزاده ديگر معطر و نوراني گرديده است.

بهبهان روزگاری مركز ايالت ارگان از بندر ديلم و تمامي استان كهگيلويه و بويراحمد و شرق خوزستان و قسمتي از چهارمحال بختياري بوده است و سپس با يك پله تنزل از سال 1305 تا سال 1342 تبديل به فرمانداری كل كهگیلويه و بوير احمد فعلي با نام “فرمانداري كل بهبهان” شده است و در همان سال 1305 هفدهمين شهرداري كشور در شهر بهبهان راه انداي شد و از سال 1342 باز هم با يك پله تنزل به علت شورش ايل بوير احمد و نفوذ افراد صاحب نفوذ در امور اجرايي و سكوت مردم و مسئولين بهبهان اين شهر از مركزيت افتاد و تبديل به يكي از شهرستان هاي مهم ،اما نه به عنوان فرمانداري كل گرديد،كه نقشه هاي كشوري وقت مويد آن است(به استناد مركز آمارايران شهربهبهان درسال1335داراي جمعيت30000نفروشهرياسوج داراي جمعيت34نفربوده است).

اما با همه ی این تفاسیر،عملا تا سال 1360 همچنان مركز اقتصادي سياسي و انتظامي استان كهگيلويه و بويراحمد و شرق خوزستان باقي ماند و در طول پنجاه سال گذشته تا كنون با جدا شدن شهرستان هايي از آن مثل باشت گچساران،دهدشت،بهمئي،چرام،اميديه، ماهشهر ، و هنديجان به شهرستاني منزوي تبديل شده است كه به صورت حركتي لاك پشتي در جهت توسعه و ترقي در حركت است و متاسفانه اين روند تجزيه و منزوي كردن بهبهان كماكان ادامه دارد و حال بحث جدایی زیدون و آغاجاری توسط آقای علمدار دره شوری،رئیس شورای اداری شهرستان بهبهان مطرح است.(شهرستان هاي هفتگل،رامهرمز،رامشير در طول صد سال گذشته از بهبهان جدا شده اند.)

طبق آمار ارائه شده توسط مرکز آمار ایران،شهر بهبهان در سال 1335 با 30000 نفر جمعیت،سی امین شهر پرجمعیت کشور و در سال 1385 با 101000 نفر جمعیت،هفتاد و هشتمین شهر از لحاظ جمعیت بوده است که متاسفانه نشان از عدم توجه و فراموشی بهبهان مظلوم توسط مسئولین کشوری از نظر امکانات رفاهی زندگی،اشتغالزایی، راه،صنعت و عمران شهری و خلاصه عدم توجه به زیر ساخت های توسعه و کوچ مردم به دیگر شهرها بخصوص کلانشهرها و بلعیدن تمامی سرمایه های مادی و انسانی بهبهان توسط کلانشهرها و البته عدم توجه به عدالت محوری شامل تقسیم عادلانه ثروت کشور و عدم توجه به توسعه متوازن منطقه ای و نیز سکوت مردم بهبهان دارد.

اما هر اشتباهی با پیگیری مستمر تا حصول نتیجه قابل جبران و برگشت است.در سال 1335 جمعیت شهرستان های کرج،بندرعباس،بوشهر،اندیمشک،ماهشهروایذه  کم تر از بهبهان بوده است و اکنون آنها از بهبهان جمعیت بیشتری دارند.عوامل ذکر شده به صورت مختصر همگی دلالت بر عدم پیشرفت بلکه عقب ماندگی بهبهان دارد.

منطقه بهبهان و شهرستانهای همجوار پتانسیل استان شدن را دارند

به نظر می آید اولین گام در جهت جبران این عقب ماندگی،راه اندازی استانی با مرکزیت بهبهان است.مهمترین دلایل تاسیس و راه اندازی این استان به مرکزیت بهبهان نیز به شرح زیر است:

1- نزدیکی به بنادر صادراتی

2- موقعت و پتانسیل بالای کشاورزی (وجود دو رودخانه دائمی و دو رودخانه فصلی و همچنین دشت های حاصلخیز و سد های تنظیمی و کشاورزی)

3- موقعیت مهم دامپروری (وجود مجتمع های دامپروری صنعتی و سنتی و تولیدات دامی بهبهان که در سطح کشور دارای رتبه عالی بوده و فعلا بحث  منطقه ویژه اقتصادی بهبهان در مجلس و دولت مطرح است.)

4- موقعیت گردشگری باستانی و تاریخی 10000 ساله به مرکزیت ارگان که از میراث های ایران کهن و سلسله عیلامیان بوده و داشتن آن همه آثار باستانی و توریستی مانند بزرگترین مجتمع آب درمانی کشور در چشمه گراب،پتانسیل بالای بهبهان را در صنعت توریسم نشان می دهد.

5- رضایت مردم شهرستان های اطراف که در گذر زمان از بهبهان جدا شده اند و یک نظرسنجی از آنها موید این موضوع است.

6-محرومیت بهبهان و شعاعي دايره وار ازشهرهای اطراف مانند امیدیه، آغاجاری، هندیجان، دیلم، گچساران، دهدشت، چرام، چاروسا، دیشموک،باشت،لنده،زیدون،تشان و… که با مرکز شدن بهبهان چهره محرومیت از تمام آنها زدوده می شود.

7- فاصله زیاد بهبهان با اهواز (بعنوان مرکز استان خوزستان) که 205 کیلومتر است از دلایل اصلی رکود بهبهان و شهرهای اطراف بوده است.

8- قرار گرفتن بهبهان در شاهراه اتصال استان های غربی به جنوب و شرق کشور و عبور جاده اصلی ترانزیتی اهواز-شیراز و بندرامام-شیراز و در آینده ی نزدیک،اهواز-اصفهان و بندر امام-اصفهان از مسیر بهبهان.

9- دشت و هموار بودن بهبهان که به راحتی قابل گسترش است.

10-جمعیت: جمعیت شهر بهبهان 130000 نفر و شهرستان بهبهان 210000 نفر است که بزرگتر از تمامی مناطق همجوار است.،ما همیشه ملاک برای مرکز استان شدن یک منطقه جمعیت نیست: به عنوان مثال در استان کرمان شهرستان های رفسنجان و سیرجان فرمانداری ویژه بوده و پر جمعیت تر از جیرفت هستند،اما بخاطر محرمیت جیرفت و شهرهای جنوب کرمان،جیرفت در حال تبدیل شدن به مرکز استاني جديددر جنوب استان کرمان فعلي است.

11- موقعیت صنعتی خدادادی:مخازن و منابع نفت و گاز و سیمان و آجر و ماسه و آهک و فسفات و نیز نیروگاهها و سدها و پالایشگاه های گاز بیدبلند 1 و 2.

12- موقعیت علمی دانشگاهی،تحصیلات و استعدادهای بی نهایت فرزندان این شهرستان: وجود دانشگاه صنعتی خاتم الانبیا،دانشکده پیرا پزشکی و تصویب دانشکده پزشکی با هزینه سه خیر،دانشگاه پیام نور،دانشکده علوم قرآنی امام سجاد(ع)،دانشکده تربیت معلم امام صادق (ع) و دانشگاه آزاد اسلامی در شهرستان بهبهان و سوابق درخشان علمی و دانشگاهی و افتخارات دانش آموزان در سطح کشوری و جهانی که نمونه اخیر آن کسب رتبه دوم سرکار خانم سارا تراب در کنکور علوم انسانی از بهبهان است.

13- تصویب راه آهن های اهواز-بهبهان- شیراز،اهواز-بهبهان-بوشهر،بندر امام-بهبهان

14- تصویب فرودگاه بهبهان.

15- وجود 24 شهرستان خوزستان و 26 شهرستان فارس که در حال افزایش تعدادهم می باشند که هم بار زیادی را روی اهواز و شیراز دارند و هم به دلیل عدم مدیریت صحیح و رسیدگی دقیق (گستردگی هر دو استان فارس و خوزستان)،به ضرر شهرستان های دو استان است و چون بهبهان در میان این دو استان واقع شده است توسط مسئولین وزارت کشور می تواند با تغییر شهرستان های تابعه یاسوج و احداث استانی به مرکزیت بهبهان،استان های فارس و خوزستان را تعدیل کرد.

16- شتاب گیری پله های ترقی و پیشرفت بهبهان و جبران محرومیت ها و رساندن بهبهان به جایگاه واقعی آن و کمک به زمینه سازی برای بازگشت مغزها و منابع مالی به وطن و دیار خود.

17- پاداش ایثارگری بهبهان در طول سالهای انقلاب و جنگ و احترام به مهدپرورش علمای دینی و همچنین پیشرفت آرامگاه برادران امام رضا (ع) و توجه به مهد شعرای بهبهانی در طول تاریخ.

18- وجود بخش عمده ای از سرمایه عمومی در گردش کشور (نقدینگی) به دست مردم بهبهان به دلائل کشاورزی،دامپروری،صنعت،معادن و…که عامل مثبتی است بر مرکز استان شدن بهبهان.

19- وجود تاریخ و قومیت های مشترک بین بهبهان و شهرستان های اطراف.

20- بهبهان بخاطر اعتقادات مذهبی قوی مردم،مرکز تجارت شهرستان های اطراف از خوزستان،بوشهر و کهگیلویه و بویر احمد است.

21- بهبهان در طول تاریخ مناسب ترین کانون سیاسی،اقتصادی،فرهنگی،طبیعی و اجتماعی شهرستان های اطراف بوده است.

22- جمعیت خوزستان از جمعیت کل 5 استان همجوارش(لرستان،ایلام،چهارمحال و بختیاری،بوشهر و کهگلویه و بویراحمد)بیشتر است که این موضوع درباره استان فارس تقریبا مصداق دارد و هر کدام از استان های مزبور می توانند به سه استان تقسیم شوند که در آن صورت تمامی شهرستان های آن ها با سرعت بیشتری رشد و توسعه و ترقی می کنند.

23- وجود قومیت های مختلف خوزستان،احتمال اختلاف این قومیت ها را افزایش می دهداما استان های دیگر یک قومیت با یک زبان مشترکند که لازمه آن تقسیم به سه استان است.

راهکارها و وظایف مردم و مسئولین جهت تحقق هدف مرکز استان شدن بهبهان:

در صورت تحقق”مرکز استان شدن بهبهان” تمامی شاخصه های توسعه و مظاهر تمدن که در مراکز استانهای دیگر قابل مشاهده و ملموس است را با خود یدک می کشد،پس اگر صدها و هزاران بار بیشتر از دیگر مسائل به آن پرداخته و روی آن سرمایه گذاری شود ارزش آن را دارد و برای تحقق این خواسته،تلاش های بی وقفه وب نویسان،روزنامه نگاران،نویسندگان،دانشمندان،دانشگاهیان،علمای دینی،مسئولین شهری،بخصوص فرماندار محترم و نماینده مجلس و ریاست شورای شهر به همراه اعضای محترم آن شورا و از همه مهمتر مردم فهیم و نجیب بهبهان لازم است.

مرکز استان شدن بهبهان نیازمند انجام موارد ذیل است:

1. اتحاد مردم و مسئولین شهری :مسئولین وزارت کشور زمانی با مردم بهبهان بر سر میز مذاکره می نشینند که مردم و مسئولین متحد و یکسو ، بر مطالبه حق و حقوق خود باشند.فراموش نکنید که با تاکید بر مراحل قانونی اتحاد مردم و مسئولین،این مهم،دست یافتنی تر خواهد شد.(مثل مرکز استان شدن قزوین)

2. تعامل با مسئولین شهرستان های اطراف و جلب رضایت آنها

3. تشکیل ستاد فعال به منظور شروع فعالیت با مجوز از نهادهای ذیربط برای شروع فعالیت ها در چارچوب قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران

4. تشکیل جلسات کارشناسی که حداقل ماهی یک بار و با پیگیری سرسختانه تا حصول نتیجه ادامه یابد.

5. پرهیز از گفتگوهای نا امیدکننده بخصوص در بین مردم

6. نوید زندگی بهتر به همشهریان عزیز بخصوص و جلب حمایت آنها

7. ایجاد خودباوری در بین مردم.

دوستان و بزرگواران راهی را که ما در پیش داریم پر از مشکلات قانونی،فرهنگی و … است.لطفا قبل از پیوستن به جمع حامیان مرکز استان شدن بهبهان ناامیدی را از خود برانید.در این راه پرپیچ و خم فقط به خداوند و حضور شما دلگرمیم.

به امید موفقیت و سربلندی بهبهان