آشفته بازار تابلوهای تبلیغاتی در بهبهان/ عدم نظارت کافی در صدور مجوز

شهرداری بهبهان بدلیل مشکل مالی که داشته و دارد، در صدور مجوز برای ایجاد انواع و اقسام تابلوهای تبلیغاتی، در هر نقطه از شهر، از اعمال قوانین سفت و سختی که در این رابطه وجود دارد، اغماض می کند.

علیرضا موسوی نیا: تابلوهای تبلیغاتی با اندازه های غیر معقول و غیر متجانس، بدون تناسب و شکل درست و حسابی، صرفا برای کسب درآمد در جای جای این شهر قد علم کرده اند. متاسفانه به جای اینکه این ابزار تبلیغات، وسیله ای برای زیبا سازی شهر باشد، خود باعث ایجاد بحرانی برای آن شده است. تنها دست آورد این تابلوهای ناهمگون و بدقواره که با سایز های مختلف بر در و دیوار این شهر نصب شده، آشفتگی بصری است.

عدم اجرای قانون نصب تابلوهای تبلیغاتی -که در اکثر شهر ها اجرا می شود- و البته کمبود خلاقیت و ابتکار توسط طراحان این تابلوها سبب شده ، بهبهان در تصرف تابلوهای عجیب و غریب تبلیغاتی قرار گیرد.

کافی است گشتی در شهر بزنید. چهار راه بیمارستان شهید زاده، میدان هلال احمر، میدان جوانمردی و … مملو از انواع و اقسام تابلوهای عمودی، افقی، آویزان از پشت بام‌ها و مغازه ها ، با رنگ‌ها و اندازه های ناهمگون و نورهایی که چشم را می‌آزارد ، نصب تابلو های بسیار بزرگ درکنار تابلوهای کوچک در میادین اصلی شهر ، احیانا پیشروی بیش از اندازه تابلوها در پیاده رو و …  است.

از ظاهر امر پیداست که شهرداری بهبهان بدلیل مشکل مالی که داشته و دارد، در صدور مجوز برای ایجاد انواع و اقسام تابلوهای تبلیغاتی، در هر نقطه از شهر، از اعمال قوانین سفت و سختی که در این رابطه وجود دارد، اغماض می کند.

البته کاسبان محترم و صاحب حرف هم در این قصه بی تقصیر نیستند، تبلیغ چندین محصول بر سر در یک فروشگاه، به لحاظ زیبایی شناختی بسیار آشفته به نظر می‌رسد.

به طور خلاصه تابلوهای تبلیغاتی به ۳ دسته كلی تقسیم می شوند: تابلوهای تبلیغاتی غیرنوری، تابلوهای تبلیغاتی نوری و اعلانات و تابلوها. تابلوی تبلیغاتی غیرنوری نباید به روی تیرهای چراغ برق، مخابراتی و روشنایی عمومی و تجهیزات راهنمایی و رانندگی نصب شوند و به جای آنها می توان به روی حصارهای یك پارچه یا دیواری به فرم حصار ایجاد شوند و به استثنای دیوارهای قبرستان و پاركهای عمومی بر دیوارها نصب كرد.

در دیوارهای ساختمان هم می توان نصب كرد به شرط این كه فاقد پنجره بوده و یا پنجره ها كوچك باشد. تابلوها نباید از دیوار بزرگتر باشد و از لبه دیوار باید به اندازه ۲۵/۰ متر فاصله داشته باشد. نصب این تابلوها به روی سطح شیبدار و تراسها ممنوع است، فاصله اش از زمین باید بیشتر از ۵/۰ متر باشد و در كل،مساحت را هم در نظر گرفت.همچنین فاصله یك تابلو از یك ساختمان نباید كمتر از نصف ارتفاع تابلو باشد و نصب تابلو روی طرح های دیگر ممنوع است.

تابلوهای تبلیغاتی نوری: نصب این تابلوها روی دیوار و مانند دیوار ممنوع است. روی دیوار ساختمان می توان نصب كرد حتی اگر پنجره باشد اما به طور موازی و از محدوده دیوار یا بالكن نباید بیشتر و بزرگتر باشد. تابلو نباید حتی قسمتی از نمای ساختمان را بپوشاند.

تابلو بهبهان

تابلوهای اعلانات:این تابلوها از نوع فعالیتی كه در آنجا انجام می شود خبر می دهند.هر كسی كه فعالیتی انجام می دهد حق دارد تابلویی بر روی ساختمان خود نصب كند. تابلو باید از جنس با دوام باشد و تمیز نگه داشته شود و مجوز هم برای نصب تابلو حتماً نیاز است. بخصوص در مناطق حساس و منطقه تبلیغاتی محدود.

تابلو با اندازه بیش از یك متر مربع نمی تواند در فاصله ای كمتر از ۱۰ متر از ساختمان قرار گیرد و در محدوده دیوار باشد و یا این كه نباید بیش از ۲۵/۰متر عرض جانبی داشته باشد. تابلوهای عمومی باید در ارتفاعی بالاتر از دیوار نصب شوند و جلوی پنجره و بالكن نباشند و پیشروی بیش از یك دهم عرض كل خیابان در پیاده رو نداشته باشد. مثلاً در صورتی كه ارتفاع ساختمان كمتر از ۱۵ متر است، ارتفاع تابلو نباید از ۳ متر بیشتر باشد و اگر ساختمان بیشتر از ۱۵ متر باشد ارتفاع تابلو نباید از یك پنجم ارتفاع ساختمان بیشتر باشد و حداكثر باید تابلو ۶ متر باشد.

امیدواریم شهرداری محترم با همکاری دستگاههای دیگر سر و سامانی به آشفته بازار تابلوهای تبلیغاتی دهد.