نرگس هاي 5 هزارساله بهبهان در آستانه نابودي اند

با تمام اين وجود در سالهاي اخير برخي از مشكلات ازجمله كاشت گندم به جاي گل نرگس وتصاحب اين مناطق ملي از سوي برخي از افراد سودجو سبب شده تا اين گلها روزگار خوبي را سپري نكنند اما با قولهايي كه مسئولان مي دهند مي توان به زندگي دوباره نرگس ها اميدوار بود.

****

وجود نرگسهاي بي نظير درمنطقه

درسالهاي اخير با انتقال پياز گل نرگس وكاشت آن در دشتها و کوهپایه های زاگرس در استانهای ایلام، لرستان، خوزستان، فارس، کهگيلویه و بویر احمد اين مناطق به نرگس زارها تبديل شده اند اما زيبايي منحصر به فرد دشت هاي نرگس در بهبهان چيز ديگري است.

اگر در نیمه دوم سال و يا تا پایان بهمن و نیمه اول اسفند سفري به دشتهاي بهبهان در جنوب شرق استان خوزستان داشته باشيد گلهاي زرد وسفيد نرگس نوازشگر چشمان شما خواهد بود واين زيبايي غيرقابل توصيف سبب شده تا هرساله تعداد قابل توجهي از گردشگران براي ديدن اين تصاوير زيبا به اين منطقه سفر كنند. معروفيت گلهاي نرگس دراين منطقه به حدي است كه در نمايشگاهي كه در سال 1992در كشور هلند برپا شده بود گلهاي نرگس بهبهان با به دست آوردن رتبه اول نام ايران را به عنوان بزرگترين و بهترين دارنده گلهاي متنوع نرگس بر سر زبان جهانيان انداخت و اين موضوع سبب شد تا موضوع حفظ وگسترش اين نعمت خداوندي حسابي داغ شود اما متاسفانه بلافاصله اين شعارها به فراموشي سپرده شد .

سيد جمال موسوي رئیس منابع طبیعی و آبخیزداری بهبهان دراين خصوص مي گويد:سابقه روييدن گل نرگس در اين منطقه به 5000 سال قبل باز مي گردد كه در جشن ها ومهماني ها به عنوان زينت و هديه مورد استفاده قرار مي گرفت و به جرات مي توان گفت اين گل كاملا بومي كشورمان بوده و از ايران به ساير نقاط جهان برده شده است .

اين كارشناس،کاشت تنها یک بار گل و برداشت سالانه آن ، عدم نیاز به آبیاری و تنها اتکا به آب باران و نیازنداشتن به شرايط خاص نگهداری، وسود آوربودن آن را از مهمترين ويژگي آن بيان مي كند.موسوي در خصوص اقتصادي بودن اين نوع از گل مي افزايد: کشت ساير محصولات کشاورزی به ازای هر پنج هکتار تنها یک فرصت شغلی ایجاد مي كند اما هر هکتار گل نرگس می تواند سه فرصت شغلی ایجاد کند و این یکی دیگر از مزیت های گل نرگس نسبت به سایر محصولات است ازطرفي نرگس زارها به لحاظ کمی هر سال دو برابر می شوند.

وي صادرات و ارزآوري آن به كشورهاي حوزه خليج فارس و كشورهاي استقلال يافته شوروي سابق را از ديگر مزيت هاي كشت نرگس مي داند. درحالي كه از ديرباز نرگس به شيراز نسبت داده مي شود و شاعران بارها در اشعار خود به اين موضوع اشاره كرده اند اما موسوي با رد اين موضوع مي گويد:عدم بازاريابي و بي توجهي مسئولان خصوصا در استان باعث شده تا نرگس بهبهان با نام نرگس شيراز شناخته شود در حالي که خاستگاه نرگس در بهبهان بوده و تنها پياز آن به استانهاي ديگر برده شده ومورد كشت قرار گرفته است.

نرگس بهبهان درحال چشم فروبستن

سطح زیر کشت نرگس زارهای بهبهان در گذشته 600 هکتار بود اما در اثر برخی بی تدبیری‌ها هم اکنون سطح زیر کشت این گل به 20 هکتار رسیده است .ازطرفي برخي ازمشكلات از جمله چند شغله بودن تولیدکنندگان گل نرگس، عدم بازاریابی مناسب، عدم خرید گل از سوی دولت، هزینه های فراوان از صاحبان مزارع، سبب شده تا اين گلزارها به گندمزار وساخت ويلا تبديل شود.بابک طهماسبی معاون اجرایی انجمن محیط زیست و منابع طبیعی خوزستان با تاييد اين موضوع مي گويد: برخي بي تدبيري هاباعث شده تا روزبه روز از وسعت نرگس زارها كاسته شود .

وي ادامه مي دهد: در حالي كه نرگس زارهای بهبهان در سال گذشته به ثبت ملی رسيد اما در كمال تعجب اين گلزارها به تازگي معارض پیدا کرده‌اند و دو نفر ادعای مالکیت زمین های زیر کشت گل نرگس بهبهان را دارند و قصد ساخت و ساز در این اراضی دارند كه هم اکنون انجمن محیط زیست و منابع طبیعی خوزستان به عنوان فراگیرترین تشکل در حال بررسی و حل اين موضوع هستند.از ديرباز اين دشتها به يكي از مناطق مهم رويدن انواع گلهاي نرگس خودرو شناخته شده كه مي توان به اسامي به پُر پر یا شصت پر، پنجه گربه ای و مسکین اشاره کرد در اين ميان نرگس شهلا از بيشترين تعداد ومعروفيت برخوردار است .

منبع جوان آنلاین

کد خبر : 4244