گزارشی از فاز اخیر کشف حجاب و علل آن

آنچه در زیر مشاهده می کنید مقاله ای تحت عنوان “گزارشی از فاز اخیر کشف حجاب و علل آن” می باشد که به قلم حجت الاسلام و المسلمین استاد قنبریان نگارش شده است. این مقاله مربوط به چند ماه قبل است که در اختیار بهبهانما قرار گرفته است.
بهبهانما، در راستای رسالت خود تاکنون مقالات متعددی از مسئولین و اندیشمندان شهرستان از طیف های سیاسی مختلف را منتشر کرده است.اینجا و اینجا و اینجا و اینجا.

بسمه تعالی
گزارشی از فاز اخیر کشف حجاب و علل آن
اشاره:
کشف حجاب در ایران رامی توان به دوفاز و مرحله رئیسی واصلی تقسیم کرد :
1- برداشتن یاکاستن ازچادر یا چارقد       2- تبدیل شلوار به ساپورت
همه تنوعات و تحولات دربدحجابی مانتوها (تنگ،کوتاه،بدن نما و…)ذیل تحول رئیسی اول است.چادر در قرون زیادی در اشکال بسیار نزدیک به هم بالسویه باقی بود اما چه با زور رضاخانی(دوره استعمار نو) وچه با جنگ نرم (دوره استعمارفرا نو) اگر چادر برداشته شد یا چادری های جامعه به سمت اقلیت سوق داده شدند بطور طبیعی بازی مد تراشان با مانتو بسیار متنوع خواهد بود طوری که دیگر زن مانتویی در بازار مانتوی بلند و گشادی نیابد و به شکل تدریجی همه به سمت مانتوهای بد حجاب،چسبان وکوتاه و… برده شوند. تعویض شلوار (حتی شلوار جین) به ساپورت(چسبان و کشی) اهمیت و ریاستش بر تحولات بعدی به همان میزان است و پس از این شاهد انواع بد حجابی خواهیم بود که مهارش تقریبا ناممکن جلوه میکند.
* گزارش پیدایش ساپورت
– از سال 89 در برخی برنامه های پرطرفدار ماهواره ای پیدا و در سال 91و92 در خیابانهای تهران نمودار شد .قنبریان1
-به گزارش نشریه اکونومیست ابتدا همراه با مانتو های گشاد تر و بلند تر پوشیده شد تا نیروی انتظامی حساس نشده و راضی باشد و فقط قسمت های پایین پا به نمایش گذارده شود .
اما پس از شیوع ساپورت پوشی به راحتی همان مد های جا افتاده ی مانتوی کوتاه جای این مانتو ها پوشیده شد و حالا ساپورت جلوه خود را علنی کرد طوری که عکس های ساپورت پوشها با مانتو های بسیار کوتاه در صحن علنی مجلس پخش شد و وزیر کشور به خاطر آن از نمایندگان کارت زرد گرفت.
-سایت شبکه فرانس 24 در گزارشی به عنوان ” حمله شلوار های تنگ به تهران جنجال بر انگیز شد ” و نوشت : “شلوار قنبریان2ساپورت شلوار تنگ زنانه ای است که ایران را در بر گرفته است”
–  الاشرق الاوسط (از مطبوعات پر طرفدار عرب) پس از مقایسه لباس های ابتدای انقلاب و دوران جنگ مردم ایران و مشاهدات عینی گزارشگرش از این روز ها ، حمله ی ساپورت به ایران را “انقلاب رنگین” خواند .
-نسل اول ساپورت ها با قیمتی بسیار نازل (4 تا هفت هزار تومان)موجب شیوع بین اقشار کم درآمد هم شد اما به زودی نسلهای دیگرش که دیگر از نایلون و پنبه و پلی استر نیستند و از پشم و ابریشم اند با قیمت های بالا وارد بازار شد امروز قنبریان3ساپورت هایی با مولکول های طلا مناسب برای رژیم لاغری و زیبائی و طراوت پا با قیمت 145 پوند (حدود 600 هزار تومان ) وارد بازار مصرف جهانی می شود . تا کماکان فاصله فقیر و غنی علی رغم ساپورت پوشی عمومی بر قرار بماند .
-بزودی شلوار های ساپورت با امکانات بالا برای تبلیغ فرهنگ یا شعار سیاسی خاص پیدا شد برای نمونه نیروی انتظامی دو دختر را با ساپورت منقش به پرچم اسراییل در میدان ونک دستگیر کرد یا برای جام جهانی برزیل شلوار ساپورتی به رنگ و نقش پرچم قنبریان4جمهوری اسلامی با آرم الله توسط مانکنی لبنانی رونمایی شد تا از عرق های ملی هم برای افزایش این فرهنگ و البته توهین ضمنی به ” الله ” استفاده شود.
*عوامل شیوع:
اتاق های جنگ نرم :
(1-1)آکادمی موسیقی گوگوش در شبکه من و تو
وقتی نزدیک 70 درصد ماهواره تماشا می کنند و یکی از پرطرفدار ترین کانال ها هم شبکه من و تو است پتانسیل بالایی برای این شبکه ها برای تحولات فرهنگی در ایران خواهد بود . این شبکه از ستاره سابق موسیقی دوران طاغوت برنامه ای جذاب در 20 قسمت 45 دقیقه ای پخش کرد که تجربه آواز خوانی را برای  هر زن و مردی فراهم می کرد. در سری اول این آکادمی (سال 89) که پر بیننده ترین برنامه این شبکه هم شد کمی شتاب شد و از نمادهای فراماسونی و شیطان پرستی و عادی سازی روابط دختر و پسر استفاده شد که در سری دوم (سال 90) تعدیل شد تا مخاطب بیشتری بین جامعه سنتی ایران بیابد این بار تمرکز بر تبعیض جنسیتی میان زنان و مردان ایران بود و علت همه عقب افتادگی هم همین تعصبات قدیمی مردانه و محدودیت های اسلامی بیان می شد .
برنامه گوگوش در سری سوم (سال 91) شاهد تغیری بنیادین بود .قنبریان 5 نوع پوشش شرکت کنندگان به شکل ملموسی تغییر کرد آنها پوشیده تر بودند و حتی در این سری رتبه اول از آن خانم محجبه ای شد ! تا خانواده های مذهبی نیز ارزش های تبلیغ شده(آوازه خوانی و پوشش جدید)را بپذیرند.پوشش شایع این دوره ساپورت بود!بطور دقیق تر در سری اول در 14 سکانس،خانمهای ساپورت پوش بودند.در سری دوم در 17 سکانس اما در سری سوم در 72 سکانس ! یعنی 90% ساپورت پوشیده بودند با وجودی که میتوانستند برهنه تر باشند.
(2-1)مانکن ها و ستاره ها
به طور هم زمان در همین سال ها مانکن ها (چه ستاره های سینما و موسیقی،چه مانکن های خیابانی و چه عروسکی)ساپورت پوش حاضر شدند.
(1-2-1)سال 2012باربی(عروسک محبوب دختران)در تهران با ساپورت به فروش رسید.
(2-2-1)در همین سالها ستاره های پر طرفدار سینما با ساپورت حاضر شدند.قابل توجه اینکه برخی از اینها “ملکه های اینستاگرام ” یا”ملکه های دنیای مجازی” لقب دارند یعنی وقتی به فاصله چند ساعت عکس ساپورت پوشیده خود را در اینستاگرام می نهد به فاصله چند ساعت و هزاران بازدید کننده و لایک، فالو کننده دارند . یکی از اینها در ظرف چند ساعت بیش از نیم میلیون فالو داشت ! وصفحه فیسبوکی یکی دیگر 303 هزار لایک خورد  و …عکس های زیادی از ساپورت پوشی اینها در بین جوان ها رواج پیدا کرد .
(3-2-1)غیر از این ستاره ها ،مانکن های خیابانی هم سهمی چشم گیر و عینی تر در شیوع ساپورت داشتند . حدود 10 سال است مزون ها ،فروشگاه ها و شرکتهای توزیع البسه فراتر از چارچوب قوانین از طریق دختران خوش اندام آخرین مدهای مانتوی کوتاه و چسبان و …را در یک مزون عمومی(خیابان)به نمایش می گذارند تا جوانان بجای دیدن یک بیلبورد ، آن مد را بر تن چندین مانکن ببینند و اینگونه آن مد پرطرفدار فروش اینها بیشتر شود .
قیمت برخی از این مانکن ها روزانه به یک میلیون تومان هم می رسد .یکی از آنها در مصاحبه با جام جم گفت:”به واسطه یکی از دوستانم به من مبلغی پرداخت شد تا با این لباس یک هفته در خیابان های تعیین شده پرسه بزنم.” این بار نوبت ساپورت بود.اگر “مانکن های خیابانی ساپورت پوش” را در گوگل سرچ کنید حضور آنها در تهران شیراز، ارومیه و اغلب شهرهای بزرگ را می یابید.

مافیای قاچاق پوشاک
(2-1) عیسی فرهادی در حاشیه جلسه بررسی وضعیت حجاب و عفاف در دستگاه های کشور در استانداری تهران گفت: “وقتی قیمت یک ساپورت 6هزار تومان و شلوار جین معمولی 100هزار تومان است معلوم است که دختران ما تمایل به پوشیدن ساپورت پیدا می کنند…متاسفانه لباس های زننده قیمت کمتری دارند برای همین دختران و زنان ما آنها را خریداری میکنند در حالیکه اگر چادر و لباس های اسلامی ارزان باشد این مشکلات پیش نمی آید”(خبر آنلاین)
کافی است قیمت یک قواره چادر و مانتوی کوتاه را مقایسه کنید تا تفاوت چندین برابری قیمت را به عیان ببینید. مجال آن نیست که چرایی ورشکستی کارخانه چادر در ایران ، نداشتن فرمول ساخت چادر سیاه علی رغم این همه توفیق علمی در عرصه های مختلف ، انحصار واردات چادر و سود 100% آن برای عده ای خاص و…در این مسئله بپردازیم و تحقیقش را به شما وامی گذاریم.
(2-2) در تاریخ 8/7/91دولت برای کاهش محدودیت های ارزی(بخاطر تحریم ها)ثبت سفارس77قلم کالا را ممنوع کردکه پوشاک جز اولین آنها بود.اما آمار گمرک سال1392نشان میدهد این ممنوعیت فقط برای واردات خانواده ساپورت ها اعمال نشده است!!! وارداتی به ارزش ریالی129.601.852 داشته است و ارز اختصاص یافته  نیز ارز مبادلاتی بوده است!
(3-2) بر اساس گزارش های مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی درباره قاچاق پوشاک ، قاچاق پوشاک رشد500درصدی داشته است ! این گزارش این قاچاق را “قاچاق رسمی و در پوشش اقدامات قانونی” می خواند و تصریح می کند این قاچاق ” از سوی عناصر ذی نفوذ در نظام تصمیم گیری انجام می شود “!!!(مربوط به دولت قبل)می افزاید:”محموله های کشف شده پوشاک قاچاق سه برابر حجم واردات قانونی این کالاست”
توجه: هم واردات آن خلاف منع سفارش کالاست و هم قاچاق آن.اما در هر دو عناصر ذی نفوذ نظام سهیم هستند! وقتی از این عناصر ذی نفوذ  در نظام از سردار مهدی ابویی معاون پیشگیری ستاد مبارزه با قاچاق کالا  و ارز سؤال شد گفت:”به هر حال ممکن است وارد کنندگانی که از طریق غیر قانونی و از مبادی مجاز کالا وارد می کنند افرادی را در بدنه دستگاه داشته باشند که این تسهیلات را برایشان فراهم کند ممکن است در بدنه دستگاه دولتی افرادی باشند که با آنها همکاری کنند اما اینکه بگوییم افرادی هستند که در بالای نظام یا در مقام مسئولیتی این هدایت را  می کنند نه قطعا این طور نیست ممکن است معاون وزیر یا مدیر کل گمرگ یک استان یا یک شهرستان تخلف کرده باشد….”(گفتگو با تجارت فردا)
جالب اینکه خود سردار ابویی خیلی ساپورت را بد ندانسته و آن را قابل منع نمی شمارد یعنی عملا ستاد مبارزه با قاچاق نیز روی چنین کالایی حساسیتی ندارد آنجا که می گوید” :این نوع پوشاک به هر حال در جامعه موجود است و تقاضا برای آن وجود دارد البته ممکن است مردم این البسه را در خانه هایشان مورد استفاده قرار دهند با این پیش فرض واردات،تولید،عرضه آن فاقد اشکال است و بطور کلی نمی توان ورود این نوع لباس را ممنوع کرد !”

نکته جالب ، مهندسی دشمن است که فاز اخیر کشف حجابش را چیزی اانتخاب می کند که لباس مشترک خانه و خیابان است  و در حالی که مانتو های تنگ و چسبان و شلوار جین و مانند آن چنین خصوصیتی ندارند  و همین خصوصیت توجیه و اهمال مسئولان را نیز منجر می شود.
به راستی وقتی افراد ذی نفوذی در ایران _ولو به گفته سردار تا سطح معاون وزیر نه بیشتر_تسهیل کننده اصلی رواج این پوشش در خیابان هستند و با آنها هیچ برخوردی نمی شود شکایت باید کجا برود؟!
3 -فرهنگ سازی و توجیه فرهنگی
علی عابدینی رئیس اتحادیه البسه و پوشاک استان تهران و نائب رئیس اتحادیه پوشاک کشور:”نظارت درباره این لباس ها(ساپورت)به عهده ارگان هایی مثل وزارت ارشاد واگذار شده است.”
حال به اتاق های جنگ نرم  این مرحله از کشف حجاب موارد داخلی زیر را  بیافزائید:

(1-3) -وزیر ارشاد در همایش دل آرامیم(درمقابل همایش دلواپسان) گفت : ” بعد از همایش دلواپسان من مقاله ای را در روزنامه ایران نوشتم ما نگرانیم اما نگرانی ما با نگرانی شما متفاوت است شما نگران این هستید که چرا یک(!)خانوم در شهر ساپورت پوشیده ماهم معتقدیم که باید دولت در این زمینه روش هایی را برای اصلاح در پیش بگیرد اما نگرانی ما نگرانی  وضع اقتصادی جوانان است(خبرگزاری فارس)قنبریان6

جالب اینکه سوال کننده مجلس از وزیر کشور که به کارت زرد کشید مخالف جدی دلواپسان ، علی مطهری بود پس معلوم است ساپورت خیلی ها را دلواپس کرده است دیگر اینکه وزیر نگفت در گذر این یک سال و نیم چه ابتکار و روش اصلاحی از سوی دولت سر زده است؟!
(2-3) -حسام الدین آشنا عضو هیأت علمی دانشگاه امام صادق(ع) و مشاور فرهنگی رئیس جمهور در اوج هیاهو علیه ساپورت درون مجلس و نخبگان در صفحه شخصی خود در یکی از شبکه های اجتماعی با ارسال تصویری از زنان دوره ناصری ، ساپورت را پوشش آن دوره خواند!
(3-3) -تبلیغ وسیع ساپورت در سایت های مجاز وزارت ارشاد با عکس های متنوع و انتخاب مدل های دلخواه و قبول سفارش یعنی بازار یابی وسیع در دنیای مجازی

(4-3) -حضور برگزیدگان جشواره هنری با شلوار ساپورت برای گرفتن جایزه و ….
حتی جشواره قنبریان7سراسری تئاتر مقاومت کل کشور(در تبریز) برگزیدگانش ساپورت پوش شدند.
(قریب 90%نخبگان زن کشور مروجین اصلی ساپورت پوشی اند)
(5-3) برای مشروعیت بخشی بیشتر ساپورت پوشی خانواده های مقدس نیز رسانه ای شد.نمونه اش ساپورت پوشی نتیجه امام خمینی(دختر نعیمه اشراقی)که به کمک مادرش عکسش رسانه ای شد.