تحلیلی بر انتخابات مجلس در خوزستان

مطلب زیر برگرفته از خبرگزاری ایلنا می باشد و به معنای تایید یا رد آن و یا بیانگر مواضع بهبهانما نیست

اگر استان اصفهان٬ منطقه اختلاف جبهه پایداری و جامعه اسلامی مهندسین میان استان‌های کشور بود و دو استان آذربایجان نیز منطقه ورود یاران آذری رییس‌جمهوری سابق؛ خوزستان را شاید بتوان منطقه خط سوم سیاسی کشور نامید.

در این سال‌ها نام خوزستان به غبار گره خورده است. چه آسمان غبار آلود و چه فضای سیاسی غبار آلود و شاید همین باشد که استانداران سابق خوزستان همه در کار سیاست خبره شده‌اند. غرضی از استانداری خوزستان به وزارت نفت و پست رفت و حتی سودای ریاست جمهوری داشت. گرچه پیش از او «مدنی» نیز از استانداری خوزستان برای انتخابات ریاست جمهوری کاندید شده بود. اما این دو تنها استانداران خوزستان نیستند که مسئولیت‌های عالی‌تر بر عهده آنان گذاشته شد؛ احمد خرم از استانداری خوزستان به وزارت راه رفت و مقیمی به معاونت سیاسی وزیر کشور و علی جنتی به وزارت ارشاد و محمد فروزنده به وزارت دفاع و محسن میردامادی به دبیرکلی بزرگترین حزب کشور.

حتی نظامیان خوزستانی نیز بیش از دیگر نظامیان سودای سیاست داشتند؛ چنانچه در عصری «علی شمخانی» و در عصری دیگر «محسن رضایی» نه تنها برای پوشیدن ردای ریاست جمهوری آماده شدند که حتی مانیفست نوشتند و خواستند بین چپ و راست تفاهم برقرار کنند و خط سومی در سیاست ایران باشند.

سیاست خوزستان نیز مملو از همین دست افرادی است که به دنبال خط سوم در سیاست می‌گردند و فضای دو قطبی اصلاح طلب و اصولگرا را نمی‌پسندند. چنانچه بسیاری نمایندگان فعلی خط بندی‌های اصلاح‌طلب و اصولگرا را قبول ندارند و خود را کاندید مستقل معرفی می‌کنند. با این حال جذابیت هجده نماینده این استان به حدی است که گروه‌های سیاسی حاضر به نادیده گرفتن خوزستان نیستند.

خبرهای شنیده حاکی از آن است که  سید جعفر حجازی، استاندار سابق خوزستان رهبری یاران احمدی‌نژاد را بر عهده گرفته تا لیست ورود جدی به انتخابات خوزستان را آماده کند؛ هرچند رقیبان سرسخت و نیروهای بومی فضای کار را برای اصولگرایان دشوار خواهد کرد.

شهرداران سه شهر اهواز و آبادان و خرمشهر در شرف استعفا کردن هستند تا وارد انتخابات مجلس شوند و در میان اصلاح‌طلبان نیز وفاق کامل وجود ندارد. گروهی از اصلاح‌طلبان دوم خردادی «کیانوش‌راد» را به عنوان رهبر معنوی اصلاح‌طلبان خوزستان معرفی می کنند و گروهی دیگر با نیروهای اعتدالی و راه یافته به دولت همراهی می‌کنند.

حائری مدیر کل سیاسی سابق، سردار کتانباف شهردار سابق اهواز، عادل حیدری نماینده سازمان حج و زیارت ایران در عراق از دیگر افرادی هستند که احتمال حضور آنان در انتخابات اهواز وجود دارد.

در انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۲ محسن رضایی ٪۴۵ آرا را به خود اختصاص داده بود و حسن روحانی ۳۵٪ از آرا را به دست آورده بود. با این حال «کعبی» و «کیانوش‌راد» دو تن از فعالان سیاسی خوزستان معتقدتد دلیل این رای شروع دیرهنگام فعالیت‌های سیاسی ستاد روحانی در خوزستان بوده و مردم خوزستان به خاطر شهرهای بزرگ و درگیر بودن با مسائل ملی صنعت نفت به اندیشه‌های اصلاح‌طلبی و ترقی‌خواهانه گرایش دارند.

محمد جعفر فلسفی سرپرست روزنامه کیهان و فعال سیاسی اصولگرا به ایلنا می‌گوید که «اگر اصولگریان در انتخابات درست عمل کنند٬ می‌توانند در انتخابات آینده اکثریت کرسی‌های مجلس را به دست بیاورند. »

وی در پاسخ به این سوال که کدام یک از کاندیدهای فعلی خوزستان را اصولگرا می‌دانید٬ می‌گوید: برخی از افراد اصولگرا هستند٬ اما باید به عملکردها نگاه کرد. طیف اصولگرا با فاصله گرفتن از انتخابات ریاست جمهوری باید آسیب‌های گذشته خود را برطرف کند و با یک محور وارد عرصه انتخابات شود.

فلسفی همچنین اعتقاد دارد که «در جریان اصلاح‌طلب نیز همه افراد حاضر نیستند زیر چتر کسی قرار بگیرند که تندروی خود را ثابت کرده و بین اصلاح‌طلبان و حامیان رئیس جمهور نیز طیف‌های مختلفی وجود دارد که ممکن است انتخابات خوزستان را به جای دو قطبی، سه قطبی کند.

وی با بیان اینکه هنوز شفافیت در انتخابات وجود ندارد درباره کاندیداتوری حجازی می‌گوید: شایعاتی مطرح است اما بیشتر گمانه‌زنی رسانه‌ای است.

مرضیه امیری از اعضای ارشد حزب ندای ایرانیان معتقد است که «نمایندگان خوزستان در غیاب فعالیت حزبی بیشتر خاستگاه قومیتی دارند و به همین دلیل نمی‌توان آنها را با برچسب اصولگرا و اصلاح‌طلب معرفی کرد. مثلا امروز می‌گویند آقای شکرخدا موسوی نزدیک به جبهه پایداری است اما این خط و ربط‌ها معمولا بعد از انتخابات مجلس رخ می‌دهد.

وی با اشاره به انتخابات مجلس ششم اهواز و پیروزی  افرادی نظیر کیانوش‌راد و کهرام در آن انتخابات تاکید می‌کند که «اگر فعالیت حزبی باشد شرایط سیاسی را تحت تاثیر قرار خواهد داد٬ اما با توجه به شرایط فعلی  همچنان این قومیت‌ها هستند که در انتخابات استان تاثیرگذاری دارند.»