مردم؛ اولویت واگذاری زمین دولتی باشند!

شهرستان بهبهان بیش از ۵ هزار متقاضی واجد شرایط دریافت زمین دولتی دارد و در حال حاضر این شهرستان برای چنین جمعیتی، زمین مناسب ندارد.

بهبهان ما|| احسان موحدنیا- بنا بر آنچه در رسانه‌ها اعلام شده؛ شهرستان بهبهان بیش از ۵ هزار متقاضی واجد شرایط دریافت زمین دولتی دارد.

از طرفی حسب بررسی‌ها و پیگیری‌های صورت گرفته، در حال حاضر این شهرستان برای چنین جمعیتی، زمین مناسب ندارد.

البته این مشکل تنها مربوط به بهبهان نیست و تعداد زیادی از شهرستان‌های کشور نیز با کسری زمین مناسب برای واگذاری به مردم مواجه هستند.

اخیرا قانونی با نام جهش تولید و تامین مسکن در مجلس مصوب و توسط رئیس جمهور ابلاغ شده است.

یکی از اهداف از این قانون کمک به حل یا تعدیل مشکل کمبود زمین مناسب در برخی شهرهاست.

براساس ماده ۱۱ این قانون سازمان ملی زمین و مسکن مکلف است زمین‌های مستعد توسعه شهری با اولویت شهرهای در حال تهیه طرح جامع شهری شناسایی و مقدمات الحاق آنها به شهرها را فراهم نماید.

طرح جامع شهرستان بهبهان با همه ضعف‌ها و مغایرت‌ها چندسالی است که تصویب شده و حد و حدود توسعه شهر در آن مشخص است.

الحاق زمین به محدوده شهر باید منطبق بر طرح جامع شهری باشد و البته اقدامی زمان بر است که با وعده‌های دولت و رئیس جمهور برای احداث مسکن مغایرت دارد.

نقشه بهبهان

بر اساس ماده ۱۰ همان قانون؛ کلیه وزارتخانه‌ها، موسسات و دستگاه‌های دولتی و همچنین شرکت هایی که صد در صد (۱۰۰%) سرمایه و سهام آنها متعلق به دولت می باشد، مکلفند نسبت به واگذاری و تحویل رایگان اراضی در اختیار خود که در چارچوب مکان یابی موضوع ماده (۶) قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن مصوب۲۵/۲/۱۳۸۷ قرار می گیرند (به استثناء مناطق چهارگانه تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست)، ظرف دو ماه از تاریخ لازم الاجرا شدن این قانون بنا به درخواست وزارت راه و شهرسازی اقدام نمایند.

ادارات ثبت اسناد و املاک مکلفند پس از اعلام وزارتخانه یادشده ظرف یک ماه نسبت به تفکیک و ثبت انتقال ملک در دفتر املاک و صدور سند مالکیت به نام دولت با نمایندگی وزارت راه و شهرسازی اقدام نمایند.

اینکه ادارات شهرستان بهبهان تا چه میزان با اداره مسکن و شهرسازی این شهرستان در اجرای ماده ۱۰ این طرح همکاری کرده‌اند جای بررسی و تامل دارد.

در چنین شرایطی که عده زیادی از مردم شریف بهبهان بویژه جوانان به علت کسری زمین امکان استفاده از حق و امتیاز قانونی خود را ندارند، واگذاری زمین به برخی مجموعه‌های قدرتمند مالی در هر قالبی از جمله فروش و … اقدام به جایی نیست.

ضمن تشکر از زحمات فرماندار و مدیریت اداره مسکن و شهرسازی شهرستان و دیگر ادارات مرتبط، لازم است کلیه مسئولین از جمله فرماندار، اداره مسکن و شهرسازی و … نسبت به اولویت قرار دادن مردم در واگذاری به جای فروش اراضی درون محدوده -به مجموعه‌های قدرتمند مالی- اهتمام جدی ورزند.

 

بیشتر بخوانید:
طرح آیت الله وحید بهبهانی متوقف شد
لزوم شفاف سازی واگذاری فضاهای آموزشی بهبهان