فضای مجازی تهدیدی برای انتخابات آتی/ تذکری به برخی کاندیدای احتمالی

متن زیر تحلیلی است که توسط آقای امیری آزاد از کاربران بهبهانما نوشته شده و عینا منتشر می شود.

کمتر از 3 ماه دیگر تا انتخابات دهمین دوره ی مجلس شورای اسلامی باقی مانده است. انتخاباتی که به دید بسیاری از تحلیلگران و کارشناسان متفاوت تر از انتخابات گذشته است.

اگر چه تبلیغات پیش از موعد انتخابات جرم تلقی می شود و لیکن از مدت ها قبل نامزدها و طرفداران محترم آنها در فضای واقعی و مجازی تلاش می کنند که خود را بیشتر به مردم معرفی کنند. نشستهای و جلسات خانگی ، جلسات احزاب و سیاسیون، حضور فعال در شبکه های مجازی همچون تلگرام و واتساپ بخشی از فعالیت های ثابت این روزهای کاندیدای محترم انتخابات مجلس شورای اسلامی از حوزه بهبهان است. همین برنامه های ثابت سبب شده که کوره انتخابات آتی مجلس شورای اسلامی از مدت ها قبل گرم شود و بالتبع هرچه به موعد انتخابات نزدیک می شویم بر حرارت انتخابات افزوده می شود و این مسئله ای است که هم می تواند جای خوشحالی باشد و هم نگرانی. خوشحالی از اینکه انتخابات آینده با حضور پر شور مردم همراه خواهد شد و ان شالله انتخاباتی در تراز نظام مقدس جمهوری اسلامی خواهیم داشت و نگرانی از بابت بوجود آمدن فضای تخریب و تهمت کاندیدا و طرفداران آنها علیه همدیگر و بدتر از همه پر رنگ شدن مسائل قومی و طایفه ای در موعد قانونی تبلیغات انتخابات و قبل از آن است.

اگرچه مسئولین امر از اعضای محترم هیئت نظارت شورای نگهبان گرفته تا فرماندار و اعضای ستاد انتخابات شهرستان در اظهار نظر و مصاحبه های مختلف بر تلاش جهت برگزاری انتخابات پرشور و سالم تاکید داشته و دارند ولی آنچه بیم آن می رود ، التهاب کاذبی است که ممکن است بر فضای انتخاباتی شهرستان سایه بیافکند.  متاسفانه رگ هایی از این التهاب در فضای مجازی و گروه های مختلف تشکیل شده در آن قابل مشاهده است.

بواقع فضای مجازی با داشتن ضریب نفوذ بالا در بین عامه مردم و مزایایی نظیر کم هزینه بودن و بروز بودن ولی از امنیت بسیار پایینی برخوردار است و براحتی می تواند بستری برای تخریب شخصیت ها و جناح های مختلف شود. بعلاوه اینکه مستعد برهم‌زدن صلح و دوستی و ایجاد دشمنی است.
اخیرا حامیان برخی کاندیدا در شهرستان گروه های مجازی تحت عنوان “کمپین دعوت از آقای دکتر … برای انتخابات” و “حامیان آقای دکتر …” و … را راه اندازی کرده اند.

گروه هایی که منجر به ایجاد فضایی برای بحث و جدل احیانا قومی و طایفه ای شده است. دامن زدن به موضوع قوم گرایی تا جایی خطرناک است که پیامبر بزرگ اسلام می فرمایند: «هر کسی که در دلش به اندازه دانه ای خردل از عصبیت (تعصب قبیله ای)باشد خداوند او را در روز قیامت همراه اعراب زمان جاهلیت محشور می کند».

جای تاسف است که تعصبات قومی و قبیله ای و طایفه ای و رقابتهای سیاسیِ مبتنی بر منافع قومی، هنوز در بهبهان ما مشاهده می شود. نگاهی که اصل شایسته سالاری را به پای تعصبات و منفعت طلبی های قومی و قبیلگی قربانی می کند.

بدون شک تداوم تشکیل چنین فضاهای نامن و بی صاحبی در فضای مجازی و دست گذاشتن بروی مسائل قومی می تواند یکی از هشدارهای پیش رو برای مسئولین برگزار کننده انتخابات باشد.
نمونه ی عجیب دیگری از تخریب کاندیدای احتمالی انتخابات که از مدت ها قبل بصورت کاملا آگاهانه توسط نامزدهای دیگر دنبال می شود، سواستفاده از اهرم قانونی تایید صلاحیت شورای نگهبان است. متاسفانه اخیرا دیده و شنیده شده نامزد احتمالی به جهت ارتقا پایگاه مردمی خود و تضعیف رقیب و یا به هر دلیل دیگری کاندیدای رقیب را رد صلاحیت فرض و عنوان می کند ، حال آنکه تایید و رد صلاحیت کاندیدای محترم از وظایف ذاتی شورای نگهبان است و ساز و کار قانونی خود را دارد.

به امید اینکه انتخابات آتی شهرستان با حضور حداکثری مردم شریف بهبهان همراه باشد و شاهد برگزاری انتخاباتی سالم و رقابتی باشیم از کاندیدای احتمالی انتخابات انتظار می رود، چارچوب های قانونی را مراعات کنند.

کد خبر : 5167