گپی با مهندس کشت زر/ یادداشت سید مختار موسوی

متن زیر نوشته سید مختار موسوی فعال سیاسی و فرهنگی شهرستان است که عینا منتشر می شود.

«إِنَّمَا الْمومِنُونَ الَّذِینَ إِذَا ذُكِرَ اللّهُ وَجِلَتْ قُلُوبُهُمْ وَإِذَا تُلِیَتْ عَلَیْهِمْ آیَاتُهُ زَادَتْهُمْ إِیمَانًا وَعَلَى رَبِّهِمْ یَتَوَكَّلُونَ[2] »

ترجمه : « مؤمنان تنها كسانى هستند كه چون یاد خدا به میان آید دل‏هایشان مى‏ترسد، و چون آیات او بر آنان خوانده شود بر ایمانشان مى ‏افزاید، و همواره بر پروردگارشان توكّل مى‏كنند.»

عرض تبریک و تهنیت به مناسبت حلول شَهْرُ رَمَضَانَ ٱلَّذِىٓ أُنزِلَ فِيهِ ٱلْقُرْءَانُ [3]، ماه ضیافت الهی ، ماه گشایش ابواب توبه و بسط و گسترش سفره انعام خداوندی ، ماه تقریب قلوب به محور ومدار حق و ماه معرفت الله را ، بهانه قراردادیم تا از این رهگذر ،  از باب «النصیحه للائمه المسلمین » بعنوان یک شهروند ، یک موکل که حدود ربع قرن سابقه فعالیت فرهنگی و سیاسی را در کارنامه خود دارد ، و ما حصل این سالها فعالیت ، تألیف چند جلد کتاب و صدها مقاله در عرصه های مختلف است و در حد توان نیز در انتخابات مرحله دوم علیرغم داشتن نقدهایی ، از حضرتعالی حمایت کرده و قطعاً موفقیت ، کارآمدی و روسفیدی شما در انجام امورات نمایندگی و وکالت در مجلس شورای اسلامی ، در برابر خداوند سبحان و امام امت و امت امام آرزوی ما است ، و طی همین یادداشت نیز آمادگی همه جانبه خود را جهت هرگونه همکاری با آن برادر گرامی ، در حد توانایی ها و داشته های خویش اعلام می دارم؛ نکاتی چند درباره انتخاب مدیران و مسئولین وبرخی امورات را باستحضار می رساند .

نکته اول ) جناب مهندس کشت زر ! بوستان شهدای بهبهان وجود و حضور 1101 گل از گلستان ولایت در این بوستان محمدی (ص) به این معنی است که ، این شهدا که بنا به نص صریح قرآن کریم زنده و نزد خدای خود روزی دارند  « وَلا تَحسَبَنَّ الَّذينَ قُتِلوا في سَبيلِ اللَّهِ أَمواتًا ۚ بَل أَحياءٌ عِندَ رَبِّهِم يُرزَقونَ[4]»    در تمام ساعات شبانه روزی شاهد و ناظر اعمال و رفتار شما در جلوت و در خلوت و در نهان و عیان هستند و بطور متیّقن این موضوع مسئولیت شما را در امر انتخاب و چینش و گزینش مدیران و همکاران از جمله فرماندار شهرستان دوچندان می کند .

حضرت امام خامنه ای مدظله العالی در این رابطه می فرمایند : «شهداء زنده اند و نزد خدا مرزوقند . در مورد شهید خدای متعال میفرماید که اینها زنده‌اند : وَ لا تَقولوا لِمَن یقتَلُ فی سَبیلِ اللهِ اَموات.([5]) وَلا تَحسَبَنَّ الَّذینَ قُتِلوا فی سَبیلِ اللهِ اَمواتًا بَل اَحیآءٌ عِندَ رَبِّهِم یرزَقون([6]) فَرِحینَ بِمآ ءاتهُمُ اللهُ مِن فَضلِه.([7]) اینها آیات قرآن است؛ اینها صریحِ در یک معارفی است که از این معارف هیچ مسلمانی نمیتواند چشم بپوشد. هر کسی به اسلام و به قرآن اعتقاد دارد، این معارف بایستی جلوی چشمش باشد. این آیه‌ی شریفه قرآن میگوید اینها زنده‌اند؛ حیات اینها یک حیات واقعی است، یک حیات معنوی است و نزد خدای متعال مرزوقند؛ یعنی دائم تفضلّات الهی دارد به اینها میرسد؛ فَرِحینَ بِمآ ءاتهُمُ اللهُ مِن فَضلِه. آن طرف مرز زندگی و مرگ چه خبر است؟ انسانها از آن عالم و نشئه‌ی مجهول چه میدانند؟ در مورد شهدا میدانیم که اینها خرسندند، خوشحالند، مسرورند؛ فَرِحینَ بِمآ ءاتهُمُ اللهُ مِن فَضلِه.[8] ))

نکته دوم) درخشش لقب دارالمؤمنین و دارالعلماء بر سر در ورودی این شهر و خاک نخبه پرور و مجاهد خیز بهبهان و حضور نخبگان فرهنگی و علمی و سیاسی در این شهر، مسئولیت شما را در امر انتخاب و بکارگیری مسئولین مضاعف می کند .

نکته سوم) اگر جنس و نوع آرای ریخته شده به سبدتان را در مرحله دوم انتخابات ، در ذهن حسابگر خود تفریق و تلفیق کنید ، متوجه پیام ویژه و سنگینی مضاعف مسئولیتی که صاحبان این آرا که اقشار مختلف حوزه انتخابیه بهبهان بر ذمه شما گذاشته اند خواهید شد .

جناب مهندس کشت زر ! چون بنا بر اطاله کلام و تطویل مطلب در این وجیزه نیست ، لذا در صورت التفات و اهتمام آن جناب به همین سه نکته  مقصود حاصل است و انتظار می رود در راستای فعلیت بخشیدن به قول مستقل بودن که منطوق و مفهوم صریح و شفاف آن ، یعنی فرا جناحی و فرا قومیتی بودن و پرهیز مطلق از سیاسی کاری و رفیق بازی و حرکت در صراط مستقیم انقلاب اسلامی و عمل به مُّرِ قانون اساسی و آمورزه های مکتب ناب شیعی بودن است ، در انتخاب افراد مسئول و از جمله فرماندار برای شهرستان بهبهان ، استحقاق ، منزلت و شأن مردم مسلمان، فهیم ، بصیر ، شریف ،انقلابی ، ولایی ، کم توقع و در عین حال مظلوم و محرم و بهبهان عزیز را نصب العین خود قرارداده و افرادی را برای ریاست بر ادارت و از جمله فرمانداری بهبهان انتخاب نمائید که ، شایسته این مردم نجیب و مجاهد باشد .

جناب کشت زر ! امیر مؤمنان علی علیه السلام در اهمیت انتخاب فرماندار و جایگاه او می‏فرماید : « زمامدار ( فرماندار ) مانند رودخانه پهناوری است که رودهایی کوچک از آن جاری می‏شود ، پس اگر آب آن‏ رودخانه پهناور،گوارا باشد،آب درون رودهای کوچک گوارا خواهد بود و اگر شور باشد آب درون‏ آنها شور خواهد بود [9]»

بعنوان حسن ختام و نظر به اینکه ، اگر انسان‏ها در مسیر توحید قرار گیرند صاحب همه ارزش‏های الهی و همه کرامت‏ها خواهند شد ، لدا با معرفی صفات و شاخص هایی که از ملزومات سیرسلوک در طریق الله ومجاهدت در خط توحیداست و ضروری است در سنجش وگزینش افراد برای سپردن امانت مسئولیت وخدمتگذاری به مردم مومن ومجاهد بهبهان ، افرادی واجد این صفات وخصوصیات انتخاب شوند به این یادداشت خاتمه می دهیم

1-داشتن ایمان و ارتباط عارفانه با خداوند

2- داشتن معرفت وشناخت نسبت به اسلام ناب محمدی ومکتب اهل بیت علهیم السلام

3ـ التزام عملی به رعایت احکام وآموزه های اسلامی

4ـ  اعتقاد و باور قلبی به ضرورت تشکیل حکومت اسلامی در عصر غیبت امام معصوم تحت حاکمیت ولایت مطلقه فقیه

5ـ اعتتقاد و التزام قلبی وعملی به تبعیت از اصل ولایت فقیه و اطاعت از ولی فقیه زمان

6ـ اعتقاد قلبی و تعهد عملی و پایبند بودن به نظام مقدس جمهوری اسلامی و قانون اساسی

7ـ  داشتن روحیه انقلابی واستکبار ستیزی

8 ـ امین وامانت دار بودن

9 ـ داشتن مهر و عطوفت نسبت به مردم

10- داشتن سعه صدر

11-داشتن صبر و شکیبایی در برخورد با مسائل‏

12-داشتن شایستگی و لیاقت در انجام امور

13- ریاست‏طلب و خودکامه نبودن

14- اهل شور و مشورت با افراد صالح و شایسته

15-وفای به عهد

16ـ عدم احتجاب و احتراز از فاصله گرفتن از مردم

17- داشتن روحیه انتقادپذیری

والسلام الاحقر سید مختار موسوی

ــــــــــــــــــــــــــــــ ــــــــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــــ
پاورقی ها :
1-       به منظور پیشگیری از سوء تفاهم ها وسوء تعبیرها وبرداشت های ناصواب از این عبارت ، توجه شمارا به پرسش وپاسخی که در ایبن رابطه از محضر مراجع  بزرگوار بعمل آمده جلب می نمایم

پرسش: منظور از «النصیحة لائمة المسلمین» چیست و کیفیت و ضوابط آن چگونه است؟

پاسخ حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی:

منظور هرگونه خیرخواهی و پیشنهاد و انتقاد سازنده است

پاسخ حضرت آیت الله العظمی شبیری زنجانی:

مقصود آن است که آنچه را اصلاح می داند از روی دلسوزی و خیرخواهی به ائمة المسلمین انتقال دهد و اگر احتمال تاثیر می دهد مطلب خود را با ادله آن مطرح کند تا لطمه ای از آن جهت به اسلام وارد نشود. تحریک افراد در راستای تضعیف ائمة المسلمین مصداق این نصیحت نیست.

پاسخ حضرت آیت الله العظمی جعفر سبحانی:

این جمله در حدیثی وارد شده: «ثلاث لا یغل علیهنّ … و النصیحةُ لائمة المسلمین» کافی ج 2 ص 333. مراد خیرخواهی به پیشوایان است. والله العالم

[2]- قرآن کریم انفال/2

[3] – بقره /185

[4] -آل عمران / 169

[5] – سوره مبارکه البقرة آیه ۱۵۴وَلا تَقولوا لِمَن يُقتَلُ في سَبيلِ اللَّهِ أَمواتٌ ۚ بَل أَحياءٌ وَلٰكِن لا تَشعُرونَ ( و به آنها که در راه خدا کشته می‌شوند، مرده نگویید! بلکه آنان زنده‌اند، ولی شما نمی‌فهمید! )

[6] – سوره مبارکه آل عمران آیه ۱۶۹وَلا تَحسَبَنَّ الَّذينَ قُتِلوا في سَبيلِ اللَّهِ أَمواتًا ۚ بَل أَحياءٌ عِندَ رَبِّهِم يُرزَقونَ ترجمه:ای پیامبر!) هرگز گمان مبر کسانی که در راه خدا کشته شدند، مردگانند! بلکه آنان زنده‌اند، و نزد پروردگارشان روزی داده می‌شوند

[7] – سوره مبارکه آل عمران آیه ۱۷۰
فَرِحينَ بِما آتاهُمُ اللَّهُ مِن فَضلِهِ وَيَستَبشِرونَ بِالَّذينَ لَم يَلحَقوا بِهِم مِن خَلفِهِم أَلّا خَوفٌ عَلَيهِم وَلا هُم يَحزَنونَ ترجمه: آنها بخاطر نعمتهای فراوانی که خداوند از فضل خود به ایشان بخشیده است، خوشحالند؛ و بخاطر کسانی که هنوز به آنها ملحق نشده‌اند [= مجاهدان و شهیدانآینده]،خوشوقتند؛ (زیرا مقامات برجسته آنها را در آن جهان می‌بینند؛ و می‌دانند) که نه ترسی بر آنهاست، و نه غمی خواهند داشت.

[8] – ۱۳۹۳/۱۱/۲۷بیانات در دیدار اعضای ستادهای «کنگره شهدای امور تربیتی»، «کنگره شهدای دانشجو»، و «کنگره شهدای هنرمند»

[9] –

شرح ابن ابی الحدید،ج 20،279