یادداشت

نظارت جدی بر هزینه کرد عوارض آلایندگی بهبهان ضروری است

سهم عوارض آلایندگی این استان حدود ۶۰۰۰ میلیارد تومان است که در مرحله اول ۷۰۰ و در مرحله دوم ۵۳۰۰ میلیارد تومان تخصیص یافته است.

احسان موحدنیا || با پیگیری‌های وزیر اقتصاد، عوارض آلایندگی یک دهه اخیر به حساب شهرداری‌ها و دهیاری‌های خوزستان واریز شد.

طبق گفته مدیرکل امور دارایی و مالیاتی خوزستان سهم عوارض آلایندگی این استان حدود ۶۰۰۰ میلیارد تومان است که در مرحله اول ۷۰۰ و در مرحله دوم ۵۳۰۰ میلیارد تومان تخصیص یافته است.

اخیرا در فضای مجازی لیستی منتشر شده که نشان می‌دهد مجموع عوارض آلایندگی واریز شده طی دو مرحله به حدود ۳۵۰۰ میلیارد تومان می‌رسد.

باقیمانده عوارض که حدود ۲۵۰۰ میلیارد تومان می‌شود مشخص نیست برای چه موضوعی در نظر گرفته شده ولی احتمال می‌رود این اعتبار برای دهیاری‌های استان منظور شده است. در سایت استانداری و اداره کل امور مالیاتی استان خوزستان هیچ اطلاعیه‌ای در خصوص نحوه توزیع عوارض آلایندگی و سهم هر شهرستان وجود ندارد. لازم است مسئولین مربوطه در این خصوص اطلاع رسانی شفاف تری انجام دهند.

متاسفانه قانون نحوه هزینه کرد عوارض آلایندگی را مشخص نکرده است و این موضوع جای نگرانی جدی دارد.

احسان موحدنیا

عوارض آلایندگی بهبهان – احسان موحدنیا

جهانبخش شهرویی عضو شورای اسلامی شهر بهبهان در خصوص نحوه هزینه کرد عوارض آلایندگی توضیح می‌دهد: “طبق نامه استاندار محترم خوزستان هزینه کرد عوارض آلایندگی با نظر کارگروهی به ریاست فرماندار شهرستان است. شهرداری‌ها و دهیاری‌ها موظفند حداقل ۶۰ درصد این عوارض را صرف پروژه‌های زیست محیطی، عمرانی و خدماتی کنند و حداکثر ۴۰ درصد آن را در جاری هزینه کنند.”

عوارض آلایندگی حق الناس است. لازم است مسئولین نهایت دقت در هزینه کرد این اعتبار را داشته باشند تا خدای ناکرده حیف نشود. انتظار می‌رود دستگاه‌های نظارتی دقت نظر لازم را در این خصوص داشته باشند تا این عوارض در محل‌های نامناسب و بی ربط هزینه نشود.

عوارض آلایندگی برخی شهرها و بخش‌ها

در جدول زیر عوارض آلایندگی بهبهان و چند شهر دیگر خوزستان آمده است:

🔹آغاجاری: ۱.۲۸۲.۱۳۹.۵۵۸.۹۹۶ ریال

🔹بهبهان: ۸۵۷.۷۵۵.۳۷۰.۱۸۹ ریال

🔹سردشت زیدون: ۴۸.۳۶۰.۸۰۲.۷۹۱ ریال

🔹تشان: ۲۹.۹۵۳.۶۷۳.۹۰۸ ریال

🔹منصوریه: ۳۸.۰۶۹.۹۷۲.۰۰۱ ریال

🔹رامهرمز: ۱.۱۷۳.۱۹۹.۰۱۸.۳۵۵ ریال

🔹امیدیه: ۱.۷۰۶.۷۴۷.۵۵۶.۵۹۴ ریال

بیشتر بخوانید:
از واریز عوارض آلایندگی و ارزش افزوده به حساب شهرداری بهبهان تا آخرین وضعیت طرح سوال از شهردار
عوارض آلایندگی حق قانونی بهبهان است
پرداخت عوارض آلایندگی شهرستان بهبهان به گچساران!