نماینده ای که کتاب فروش شد/ درسهایی که باید از اولین نماینده بهبهان آموخت

سید شکرالله زینلی، متولد ۲۷فروردین ۱۳۱۹ در شهرستان بهبهان اولین نماینده ‫مجلس شورای اسلامی بود ایشان دارای لیسانس فلسفه و حکمت می باشند. متنی که در زیر مشاهده می نمایید بیانگر برخی از اخلاق ، رفتار و منش نماینده سابق شهرستان بهبهان در اولین دوره مجلس شورای اسلامی است ، نماینده ای که مردم شهرستان همواره از وی به نیکی یاد می کنند. بی شک پرداختن به ویژگی های مثبت ایشان در دوره نمایندگی و بویژه در دوره پس از نمایندگی می تواند کلیدی راهگشا برای انتخاب اصلح باشد.
“در میان اوراق کتب این سرزمین و در جای جای خاک پر گهرش مردان بزرگ و بی ادعایی وجود دارد که الگوی ابهت و تلاش و فداکاریند و بسیار باید کاوید تا نامی از آنان یافت! می خواهم از مردی بگویم از سلاله سادات که می تواند تفسیری روشن از مدیریت جهادی باشد. سالها پیش بر اساس تشکیلات جدید آموزش و پرورش ، معاونتی به نام پرورشی ایجاد گردید تابه زعم قانون گزاران موجب تقویت نهاد امور تربیتی گردد .
 … از جمله مدیران پرورشی در کشور می توان از انسانی فرهیخته و شخصیتی فاضل و سلیم النفس به نام سید شکرالله زینلی نام برد که مدتی بعنوان معاونت پرورشی آموزش و پرورش خوزستان منصوب شد او نمایندگی مردم بهبهان و زیدون و آغاجاری و تشان در دوره اول مجلس شورای اسلامی را بعهده داشت، که علیرغم اصرار مقامات در مرکز خدمت در زادگاهش رابر مرکز نشینی ترجیح داده بود ، فشار مدیر کل وقت او را متقاعد کرد تا مسئولیت تربیتی خوزستان را بپذیرد هر چند میل داشت به بهبهان بازگردد و به تدریس بپردازد!
وی قبل از ساعت ۷ صبح در محل کار حاضر می شد و همه کارکنان مجموعه تلاش داشتند تا زودتر از ایشان در محل کار حضور یابند ولی موفق نمی شدند و صفت سبقت در سلام نیزدر او شهره بود ! سیدعلیرغم میل باطنی درخانه های سازمانی واقع در فلکه ساعت اهواز سکونت داشت و هر روز صبح پیاده از منزل در روبروی مسجد ارشاد تا پیچ استادیوم محل استقرار حوزه اداری پرورشی به راه می افتاد و دقیق یک ربع به ساعت هفت درب اتاقش را باز می کرد و وارد می شد!
 اتاقی که هرگز به روی ارباب رجوع بسته نبود و منشی نداشت و درون آن به بهانه برگزاری جلسه گعده ای شکل نگرفت و کسی پشت دربش معطل نماند! با درخواست پرسنل روزهای شنبه از ساعت ۷ صبح به مدت ربع ساعت جهت پرسنل بحث اخلاقی برگزار می نمود و به تدریج هوا خواهان این مباحث از نواحی چنان افزایش یافت که مجبور گردید تا در سالن اجتماعات برگزارنماید نفوذ کلام داشت و با هوشمندی کلمات را بکار می گرفت چون صادقانه می گفت سخنش بردل می نشست .
هیچ کس بیاد ندارد سید از خودرو اداری جهت ایاب و ذهاب بجز در مأموریتهای جمعی استفاده کرده باشد و هنگام مأموریت فردی به شهرستان از طریق پایانه های مسافربری و با خودروهای کرایه عزیمت می کردند و ارائه این الگو بسیار مفید افتاده بود .
به یاد دارم که وزارت جلسه ای را برای معاونین پرورشی در یاسوج تر تیب داده بودند که او به بهبهان عزیمت نمود و صبح روز بعد با مینی بوسهای کرایه به سوی یاسوج حکت کرد حال تصور نمایید نماینده مجلس در مینی بوس خط شهرستان بنشیند به چه اندازه تأثیر مثبت و اعتماد در مردم ایجاد می نماید.یک سال از خدمت سید در اهواز می گذشت و اصرار نمود تا به بهبهان برگردد ولی مورد پذیرش مدیرکل وقت نمی افتاد ، از او علت اصرارش را پرسیدیم که گفت: خانه ای در بهبهان ساخته ام و صلاح نیست در خانه دولتی باشم و کسی هم در آن خانه نیست ! تا بالاخره مدیر کل وقت خوزستان حاج سید موسی بلادیان پذیرفتند به بهبهان منتقل شوند مشروط بر اینکه ریاست آموزش و پرورش بهبهان را بپذیرد ،پذیرفت و به شهر خود باز گشت و پس از چند سال بازنشسته گردید و اقدام به ایجاد کتابفروشی نمود! و در حال حاضر به امر کتابفروشی اشتغال دارند و جلسات ختم قرآن مسجد را نیز اداره می نمایدخاطره تلاش صادقانه و برخورد مهربانانه و رفتار عزتمندانه او در یاد همه مربیان تربیتی باقی مانده است .
کدام نماینده مجلس را سراغ دارید که در حوزه انتخابیه اش کتابفروش شود؟  سید شکرالله زینلی نمونه ای روشن از مدیریت جهادی بود که باید به او بیشتر پرداخت و درسهایش برای امروز مرور شود شاید باز کسی متولد گردد با همان وقت شناسی و فروتنی و در این جشن تولد ماهم سهیم باشیم، و خودروهای پلاک بنفش دیروز که امروز رنگ قرمز به خود گرفته اند کمتر در معابر تردد کنند و با شناخت مشی اخلاق مدارانه اش گامهایی استوار بسوی فردا برداشته شود.
چه خوب است چگونگی تعیین معیار ها را در کارهای تربیتی تببین کنیم و همراه بااین معیارها بتوانیم الگوهای تربیتی معاصر را بهتر معرفی نماییم تا بالندگی اجتماعی فراهم آید و اخلاق در مدیریت شکوفا گردد و ظرفیتها مضاعف شود و با ارائه این نمونه ها اندیشه مقام معظم رهبری در توجه به مدیریت جهادی در جامعه محقق گردد . سال 93 را بایدبه سال معرفی مدیران بی ادعای جهادی تبدیل نماییم .”
عبدالرحیم سوار نژاد – عصر دنا