مصاحبه با دکتر سیدنژاد /نقشه جامع توسعه دانشگاه صنعتی بهبهان تدوین می‌شود

به گزارش بهبهانما به نقل از خبرگزاری دانشجو ، دانشگاه صنعتی خانم الانبیاء بهبهان یکی از دانشگاه های صنعتی خوزستان است که با هدف توسعه صنعتی و فرهنگی شهر بهبهان راه اندازی شد. این دانشگاه جوان با داشتن رشته های صنعتی در منطقه صنعتی بهبهان می تواند در توسعه یافتگی این منطقه نقش مهمی ایفا کند.

 هر چند چندین سال از راه اندازی و استقلال این دانشگاه از دانشگاه شهید چمران اهواز می گذرد؛ ولی نداشتن چشم انداز مشخص سبب شده این سوال پیش بیایید این دانشگاه قرار است کدام بخش توسعه ای بهبهان یعنی کشاورزی، صنعت نفت و یا دیگر صنایع را توسعه دهد.

 این سوال ها سبب شد به سراغ سرپرست جدید دانشگاه صنعتی بهبهان که کمتر از دو ماه از صدور حکم آن می گذرد و به قولی هنوز مهر حکم سرپرست دانشگاه خشک نشده است.

 سید منصور سید نژاد، سرپرست جدید دانشگاه صنعتی بهبهان، استاد تمام گروه زیست شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز که بیش از هر چیز اخلاق و تدین آن زبانزد همگان است، صبح پنج شنبه در دفتر کاری وی حاضر می شویم و درباره برنامه های وی به گفت و گو می پردازیم.

 جناب سید نژاد ضمن سلام و تشکر از حضرتعالی به خاطر این وقتی که در اختیار خبرگزاری دانشجو قرار دادید، در ابتدای صحبت درباره دانشگاه بهبهان بفرماید؟

 سرپرست دانشگاه صنعتی خاتم الانبیاء بهبهان: من هم خدمت شما سلام دارم و از خبرگزاری دانشجو هم که به طور ویژه در عرصه دانشگاه با توجه به اهمیت دانشگاه ها می پردازد، تشکر ویژه دارم.

 دانشگاه صنعتی خاتم الانبیا بهبهان یکی از واحدهای آموزشی خوزستان است که از دانشگاه شهید چمران جدا شده است و به عنوان یک دانشگاه مستقل با سه دانشکده منابع طبیعی، دانشکده فنی و مهندسی و دانشکده علوم پایه فعالیت خود را آغاز کرده است.

 تعداد رشته های کارشناسی این دانشگاه 15 رشته و کارشناسی ارشد 10 رشته است. قدیمی ترین دانشکده این واحد دانشکده منابع طبیعی است که بیشترین اعضای هیات علمی را داراست. این دانشگاه بیش از ۲۰۰۰ دانشجو و 110 عضو هیئت علمی دارد.

 جناب سید نژاد هر چند جدیداً سکان دار این مسئولیت خطیر شدید؛ ولی درباره برنامه های خود بفرمایید؟

 سرپرست دانشگاه صنعتی خاتم الانبیاء بهبهان: با توجه به جوان بودن دانشگاه اولین اقدامی که برای پیشرفت دانشگاه نیاز بود تدوین سند چشم انداز پنج ساله برای دانشگاه بود که متاسفانه تا قبل از این انجام نشده بود.

  بنابراین به عنوان هدف اولیه و اصلی، تدوین این سند و برنامه ریزی را برای دانشگاه با توجه به تجربیات گروه های آموزشی مختلف دانشگاه مدنظر قرار دادم و بنا داریم با بهره گیری از اساتید و نخبگان دانشگاهی چشم انداز توسعه دانشگاه را با توجه به ظرفیت های فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی بهبهان و همچنین داشته های دانشگاه تدوین می کنیم.

 

علت اولویت دادن سند چشم انداز در برنامه های دانشگاه چیست؟

 سرپرست دانشگاه صنعتی خاتم الانبیاء بهبهان: ببینید علت اصلی این برنامه این است که به این سوال پاسخ دهیم که قرار است دانشگاه صنعتی بهبهان به چه نیازی پاسخ دهد. دقت فرماید این دانشگاه در ابتدا دانشگاه منابع طبیعی بود و قرار بر این بود که توسعه آن به سمت دانشگاه مهندسی و نفت باشد؛ اما به دلیل عدم وجود برنامه مدون و جامع دانشکده نفت که قرار بوده دانشکده اصلی دانشگاه باشد به فراموشی سپرده شده است و اکنون با وجود ظرفیت های بالای علمی و انسانی در دانشگاه ما دانشکده نفت نداریم؛ البته هم اینک هم ما در حال مطالعه هستیم که آیا تاسیس دانشکده نفت در این دانشگاه به صلاح هست یا نه؟

 جناب سید نژاد برای توسعه علمی دانشگاه به طور ویژه چه برنامه ای را در نظر دارید؟

 سرپرست دانشگاه صنعتی خاتم الانبیاء بهبهان: یکی دیگر از مواردی که در کنار تدوین برنامه پنج ساله دنبال می کنیم ارتقاء سطح علمی اعضای هیات علمی دانشگاه است.

 تعداد اعضای هیات علمی دانشگاه 110 نفر است؛ اما از لحاظ رتبه علمی فقط یک دانشیار وجود دارد که با توجه به توانایی های اساتید این وضعیت مناسبی نیست و تلاش می کنیم بسترهای توسعه اساتید را به لحاظ علمی فراهم کنیم.

 واقعاَ باید همه تلاش خود را برای توسعه علمی دانشگاه معطوف کنیم؛ چرا که از 110 عضو هیات علمی بخشی از اساتید در مرتبه مربی هستند که اگر بخواهیم در سال های آینده جهش و توسعه در منطقه ایجاد کنیم باید وضعیت علمی اساتید بهبود پیدا کند.

 برای ایجاد این اهداف در ارتقاء اعضای هیات علمی دانشگاه چه تمهیداتی اندیشیدید؟

 سرپرست دانشگاه صنعتی خاتم الانبیاء بهبهان: به طور طبیعی اگر ما دنبال توسعه هستیم باید بستر کار پژوهشی و علمی اساتید را فراهم کنیم، یعنی بستری برای پژوهش و مطالعه این اعضا فراهم شود تا امکان تولید علم برای آنان فراهم گردد.

 بطور مثال عدم آزمایشگاه مرکزی مجهز و اینترنت پر سرعت مناسب باعث می شود هیات علمی نتوانند پژوهش های خود را به درستی انجام دهند.

برای ایجاد این بسترها در دانشگاه آیا تلاش کرده اید؟

 سرپرست دانشگاه صنعتی خاتم الانبیاء بهبهان: در این راستا پیگیری های اولیه ای را با معاونت پژوهشی وزارتخانه در این مدت یک ماهه انجام داده ام که امیدوارم بتوانیم آزمایشگاه مرکزی مجهز و اینترنتی با سرعت مناسب را راه اندازی کنیم.

 چند روز پیش شاهد اعتراض های دانشجویان به سرعت اینترنت بودیم، برای حل این مطالبه دانشجویان چه اقدام های صورت گرفته است؟

 سرپرست دانشگاه صنعتی خاتم الانبیاء بهبهان: در وهله اول من هم از دانشجویان و همه کسانی که دلسوز دانشگاه هستند تشکر می کنم، امیدوارم در این مدتی که من در دانشگاه حضور دارم من را برای خدمت بیشتر کمک کنند و من هم صمیمانه در خدمت هم دانشجویان، هم پرسنل و هم اساتید هستم.

 در مورد اینترنت قطعاً حق با دانشجویان است و سرعت اینترنت مناسب نیست. من در این مدت کم سرپرستی برای حل مساله اینترنت دو جلسه با رئیس مخابرات بهبهان داشتم.

 اینترنت دانشگاه با دو مشکل پهنای باند و نبود زیرساخت ها در خوابگاه ها مواجه است. توسعه پهنای باند در دوره های قبلی به دلیل وجود مشکلات مالی انجام نشده بود که ما قول مساعد را برای انجام این کار گرفته ایم. در خوابگاه خواهران متاسفانه فیبرهای نوری برای راه اندازی اینترنت وجود ندارد و در خوابگاه برادران هم سیستم وای فای قدرتمندی موجود نیست که ما در این مدت یک ماهه پیگیری های جدی را برای حل این مشکلات انجام داده ایم تا سرعت اینترنت را بهبود ببخشیم.

 البته در کنار ایجاد اینترنت پرسرعت دنبال راه اندازی آزمایشگاه مرکزی در بهبهان هستیم تا بستر مناسبی را برای پژوهش و مطالعه و به دنبال آن ارتقا سطح علمی هیات علمی، دانشجویان و دانشجویان تحصیلات تکمیلی را ایجاد کنیم.

 چرا برای کاهش پروسه ارتقاء اساتید کمیته های تخصصی ارتقاء اساتید در دانشگاه راه اندازی نمی کنید؟

 سرپرست دانشگاه صنعتی خاتم الانبیاء بهبهان: برای اینکه جلسات هیات ممیزه و کمیته های تخصصی و منتخب در دانشگاه برای ارتقاء اساتید داشته باشیم، باید طبق قانون به حداقل هایی از لحاظ تعداد استاد و دانشیار برسیم و چون در دانشگاه صنعتی خاتم الانبیا بهبهان این تعداد از اساتید وجود ندارد این امر میسر نیست؛ اما برنامه های دانشگاه به این سمت است که در سال های آینده که تعداد اساتید تمام و دانشیار افزایش پیدا کرد این کمیته ها تشکیل شود و همچنین هیات ممیزه را تشکیل دهیم.

 البته در حال حاضر با دانشگاه شهید چمران اهواز ارتباط های مناسب داریم و کمیته های این دانشگاه کمک های لازم را می کنند و در حال حاضر به سرعت ارتقائ اساتید پیگیری می شود.

 یکی از تاکیدات امام خامنه ای در دیداری که با اساتید امسال داشتند بحث گفتمان سازی در حوزه نقشه علمی کشور است؛ ولی متاسفانه می بینیم در حوزه آموزش عالی کشور حرکتی برای گفتمان سازی نقشه علمی کشور وجود ندارد، نظر شما در این مورد چیست؟

 نقشه علمی کشور یک سند بالادستی خوبی است که کلی برای تدوین آن زحمت کشیده شده است و نخبگان زیادی برای تدوین این نقشه تلاش کردند که می تواند تلاش های علمی کشور را جهت دارد کند، ما هم در تدوین سند چشم انداز دانشگاه تاکید داریم این گفتمان سازی صورت گیرد و پژوهش های دانشگاه به تولید ثروت منتهی شود.

 دانشگاه ها با مشکلات مالی دسته و پنجه نرم می کنند برای رفع این مشکل در دانشگاه بهبهان چه برنامه ای در نظر دارید؟

 سرپرست دانشگاه صنعتی خاتم الانبیاء بهبهان: یکی از برنامه های که در نقشه جامع دانشگاه پیگیری می کینم بحث توسعه آموزش های آزاد در دانشگاه صنعتی بهبهان است و یکی از مسیرهایی که برای حل مشکلات مالی دانشگاه پیگیری می کنیم بحث راه اندازی و توسعه آموزش آزاد است.

 جناب سید نژاد یکی از مباحث مهم دانشگاهی وضعیت رفاهی دانشگاه ها است؛ برای حل مشکلات رفاهی دانشجویان چه برنامه های را تدوین کردید؟

 سرپرست دانشگاه صنعتی خاتم الانبیاء بهبهان: در مورد وضعیت رفاهی دانشجویان و کارکنان یکی از اولویت های است که مقرر شده در سند چشم انداز دانشگاه به خوبی دیده شود، همین بهبود وضعیت رفاهی جامعه دانشگاهی است.

 الحمدالله با تلاش هایی که صورت گرفته دانشگاه صنعتی بهبهان جزو معدود دانشگاه های کشور است که همه دانشجویان متقاضی خوابگاه در این دانشگاه خوابگاه تحویل گرفتند و همه اسکان یافتند.

 در مورد وضعیت غذای دانشجویان هم همینطور است و سعی می کنم مرتب خودم هم سرکشی می کنم که کیفیت و کمیت غذا در بهترین وضعیت باشد و از دانشجویان هم تقاضا دارم به عنوان چشم بینای دانشگاه هر جا نقص و کمبودی ملاحظه کردند اطلاع دهند و قول می دهم در اسرع وقت رسیدگی می کنم.

 یکی از تاکیدات امام خامنه ای به دانشگاه در مقوله فرهنگی است و همواره تآکید دارند که نباید اقدام های ضد فرهنگ ناب اسلامی در دانشگاه ها شکل گیرد، برای بهبود شاخص های فرهنگی در دانشگاه چه طرح های دارید؟

 سرپرست دانشگاه صنعتی خاتم الانبیاء بهبهان: در حوزه فرهنگی و بویژه انجمن های علمی و تشکل های دانشجویی دانشجویی با تمام توان حمایت می کنیم؛ چراکه فرهنگ هم چون هوایی است که همه ما در آن تنفس می کنیم و نباید اجازه دهیم کسی این هوا را آلوده کند و فرهنگ جزء اولویت های اصلی دانشگاه است.

 اقدامات فرهنگی را در سه حوزه دانشجویی، کارمندی و اساتید دنبال می کنیم و تلاش می کنیم محیطی آرام، علمی و با نشاط برای رشد همه جانبه دانشجویان فراهم کنیم.

کد خبر : 4977