نامه مهم به وزیر مسکن؛ فروش اراضی دولتی را متوقف کنید

در حالی که تعدادی از شهرستان‌های کشور با کسری و کمبود زمین برای واگذاری به مردم مواجه هستند متاسفانه شاهد فروش اراضی دولتیِ در محدوده، توسط برخی ادارات مسکن و شهرسازی در شهرستان‌ها هستیم.

بسمه تعالی

جناب دکتر مهرداد بذرپاش

وزیر محترم مسکن، راه و شهرسازی

با سلام و احترام

در حالی که تعدادی از شهرستان‌های کشور با کسری و کمبود زمین برای واگذاری به مردم مواجه هستند متاسفانه شاهد فروش اراضی دولتیِ در محدوده، توسط برخی ادارات مسکن و شهرسازی در شهرستان‌ها هستیم.

تداوم رویه فروش اراضی ملی به مجموعه‌های قدرتمند مالی مانند هلدینگ‌ها، بدون رعایت شرایط اختصاصی همچون سبز بودن فرم (ج) و استعلام ثبت اسناد و املاک یا شرایط سکونت، آن هم در حالی که شهروندان زیادی سال‌هاست چشم انتظار واگذاری زمین دولتی هستند با روح قانون اساسی و اسناد بالادستی حوزه مسکن همانند طرح جهش مسکن مغایر است.

هلدینگ‌ها با خرید این اراضی آن هم به قیمت های کارشناسی شده ولی بر خلاف عرف، به سود سرشار می‌رسند در حالی که شهروندان عادی سال‌هاست که در نوبت واگذاری زمین برای ساخت مسکن هستند.

همان طور که مستحضرید مطابق با قانون جهش تولید و تامین مسکن کلیه وزارتخانه‌ها، موسسات و دستگاه‌های دولتی و همچنین شرکت‌هایی که صد در صد (۱۰۰%) سرمایه و سهام آنها متعلق به دولت می باشد، مکلفند نسبت به واگذاری و تحویل رایگان اراضی در اختیار خود که در چارچوب مکان‌یابی موضوع ماده (۶) قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن مصوب ۲۵/۲/۱۳۸۷ قرار می گیرند (به استثناء مناطق چهارگانه تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست)، ظرف دو ماه از تاریخ لازم الاجرا شدن این قانون بنا به درخواست وزارت راه و شهرسازی اقدام نمایند.

اگر بنا بر این باشد که اراضی سایر وزارتخانه‌ها به وزارت مسکن و شهرسازی تحویل داده شود و ارکان زیر مجموعه این وزارت خانه به جای تحویل به مردم، اقدام‌ به فروش این اراضی کنند اساسا چه ضرورتی به تنسیق و تنظیم قوانینی همچون جهش تولید مسکن وجود دارد؟

انتظار می‌رود گزارش پیوست این نامه مورد توجه و امعان نظر جنابعالی قرار گیرد و ضمن بررسی مکفی، دستورات لازم جهت توقف رویه فروش اراضی دولتی را صادر نمایید.

رونوشت:

– حجت الاسلام درویشیان؛ نماینده ویژه رئیس جمهور برای هماهنگی، پیگیری و اجرای نقشه ملی پیشگیری و مقابله با فساد در دستگاه‌های اجرایی

– حجت الاسلام منتظری؛ دادستان محترم کل کشور

– آقای محراب؛ استاندار محترم خوزستان

 

بیشتر بخوانید:

سرپرست جدید اداره کل مسکن و شهرسازی خوزستان منصوب شد.