مفاخر بهبهان قسمت اول/شاعره بهبهانی،بانوی شعر شهدا+دانلود شعر خوانی در محضر مقام معظم رهبری

به گزارش بهبهانما، پروانه نجاتی از موفق‌ترین بانوان شاعر روزگار ما است. این شاعر بهبهانی الاصل ساکن شیراز با بیش از سه دهه فعالیت مستمر ادبی و سرایش در موضوعات متنوع  توانسته است جایگاه قابل اعتنایی را در بین شاعران هم نسل خود – به ویژه بانوان – بدست بیاورد.

تا به حال از نجاتی آثار متعددی منتشر شده است که بیشتر آنها دربردارنده مضامین مذهبی و انقلابی است، که از این میان می‌توان به کتاب‌های  «سوگ سور برادرانم»، «گزیده ادبیات معاصر»، «شکستنی تر از آنم»، «غزل­‌های ماه»، «داغ و دغدغه» و «زیر پوست شهر» اشاره کرد.

خودتان را معرفی کنید؟
پروانه نجاتی، متولد بهبهان و موسس انجمن شعر زنان شیراز هستم. از سال 1366 به طور جدی سرودن شعر را دنبال کردم و 12 کتاب تالیف کردم، که این تالیفات شامل شعر و آثار پژوهشی است

مهمترین اثر پژوهشی شما چیست ؟
تذکره زنان شاعر فارس از آغاز تا امروز

چرا شما را بانوی شعر شهدا می خوانند ؟
این عنوان را اهالی جبهه و جنگ به من دادند، البته من افتخار می کنم که بانوی شعر شهدا باشم و امیدوارم که باشم، شاید دلیلش این باشد که در هر محفلی شعری از جبهه و شهدا خوانده‌ام.

گرایش اصلی شما اشعار دفاع مقدس است ؟
نه گرایش اصلی من شعر عاشقانه است و دفتری دارم که در یک ماه بیش از 30 غزل عاشقانه سروده‌ام، 3مجوعه‌ی غزل به نام‌های خاکستر پروانه، لحظات عاشقانه‌ی یک زن و غزل‌های ما دارم. من دغدغه‌هایم را شعر می‌کنم، دغدغه‌ی امروز من اشعار اجتماعی است که البته آن را هم باشعر شهدا گره می‌زنم.

چه چیزی باعث گرایش شما برای سرودن اشعار دفاع مقدس شد ؟
من متولد خوزستان هستم و تا سال 66 در آنجا زندگی می‌کردم و در زمان جنگ شاهد حضور جوانانی بودم که از اقصی نقاط ایران برای دفاع از کشور به خوزستان می‌آمدند.
و آن موقع و حتی امروز هم به این مساله فکر می‌کنم که اگر آن جوانان سلحشوری که به جبهه می‌رفتند و برخی هم شهید می‌شدند؛ نبودند چه اتفاقی برای ایران به ویژه زادگاهم خوزستان می‌افتاد ؟ از طرفی پایداری در کشور ما معنای گسترده‌ای دارد ما در لحظه لحظه‌یعمر انقلاب اسلامی حاصل مقاومت در برابر دشمنان را تجربه کردیم .

با توجه به این که شما از شاعرانی هستید که درباره فلسطین سرودید، به نظرتان انقلاب اسلامی چه تا ثیری بر مبارزات مردم فلسطین داشته است.
با دمیدن تفکر انقلاب اسلامی رویکرد جدیدی در مقاومت فلسطینی‌ها هم ایجاد شد، انقلاب اسلامی مانند سدی مانع تکثیر رژیم صهیونیستی در جامعه‌ی انسانی شد .

پیام شاعران به مردم دنیا درباره فلسطین چیست؟
این که بی‌تفاوت نباشند

نمونه‌ای از ابیات پایداری را بخوانید
آنچه این روزها غم دین است قصه غربت فلسطین است این حکایت چقدر جان فرساست این مصیبت چقدر سنگین است.

پیام شما به عنوان یک شاعر زن به بانوان چیست ؟
معتقدم ما باید به زن بودن خودمان ایمان داشته باشیم و قدر خودمان را بدانیم. به نظر من زن جلوه‌ای از جمال و مهربانی خداوند متعال به روی زمین است .

از شعری بگویید که در محضر رهبر معظم انقلاب خواندید؟
این شعر حدیث حیا نام دارد، و من از ارزش و جایگاه عفاف در قالب گفتگویی صمیمانه و با زبانی طنز با دخترم سخن گفته ام. این گونه‌ آغاز می شود.
چکی مامان بیا صمیمی باشیم مثل دوتا دوست قدیمی باشیم بیا با هم حرف بزنیم بخندیم در رو به روی غصه ها ببندیم نام دخترم چکاوک است.

چه احساسی داشتید از این که در محضر رهبری این شعر را خواندید؟
شعر خواندن برای رهبری روحانی و علاقمند به ادبیات با هیجان ویژه‌ای همراه است. البته من برای چهارمین بار در محضر ایشان شعر می‌خواندم. تایید ایشان باعث شادی من شد؛ و حتی چون شعر را با زبانی طنز گفته‌ام وقتی دیدم طنز شعر باعث مسرت آقا شده و ایشان هم همراه دیگران می‌خندند. بسیار خوشحال شدم.

نظر رهبر معظم انقلاب درباره‌ی شعر شما چه بود؟
ایشان بعد از تایید گفتند بسیار ارزشمند است که مادری بتواند حرف‌هایش را با زبان فاخر شعر به دخترش بگوید.

چرا شعر را انتخاب کردید؟
به نظر من کسی با یقین نمی‌تواند بگوید چیزی را انتخاب کرده است، من زمانی را به یاد می‌آورم که به خودم آمدم و دیدم چیزهایی می‌نویسم که موزون است، تا دوم دبیرستان هم برای کسی نخواندم . اشعارم با سرودن نوحه‌های حماسی برای شهدا آغاز شد ،ورود به دانشگاه شیراز و انجمن ادبی این شهر برعلاقه‌مندی من افزود و به دلبستگی‌هایم پر وبال داد.سالهای 66 و 67 پر بارترین فضای شعری دانشگاه شیراز بود ما مرتبا شب شعر داشتیم و من در این جو غرق شدم به شعر ایمان آوردم تا پیام‌هایم را به مخاطبم در قالب شعر منتقل کنم. ازدواجم با دکتر کافی و شاعر بودن ایشان تقویت خوبی برای باورها و علاقمندی‌هایم شد.

انجمن شعر زنان شیراز با چه هدفی تشکیل شد ؟
این انجمن از سال 1374با هدف داشتن فضایی دوستانه تشکیل شد و خانم‌های شاعر در سنین مختلف از کودک تا بانوان سالمند عضو انجمن هستند ، جلسات به طور مستمر چهارشنبه هر هفته برگزار می شود.
حضور اعضا به عنوان برگزیده المپیاد خوارزمی، برگزیده‌ی المپیاد ادبی کشور و برگزیده‌هایی در کنگره‌های مختلف ادبی از دستاوردهای انجمن است. در انجمن شعر زنان شیراز ما شعر و عشق و زندگی و مهربانی را باهم تجربه می‌کنیم .

اوقات فراغت را چظور سپری می‌کنید؟
من دبیر زبان انگلیسی هستم و شاغل بودن باعث می‌شود اوقات فراغت آنچنانی نداشته باشم. اما در کل انجام کارهای منزل برایم لذت بخش است. ساختن محیطی آرام برای همسر و فرزندانم برایم اهمیت زیادی دارد، مطالعه بخش اصلی زندگی من است و آگاهی دادنبه شعر گفتنم کمک می‌کند .

چه نوع کتابهایی مطالعه می‌کنید‌؟
کتاب های شعر ، رمان عاشقانه و کتاب های روان شناسی و هر کتاب دیگری که به من حس سیراب شدن بدهد. از خواندن قرآن و دعا و در خلوت خودم بودن هم لذت می‌برم. البته دیدن یک سریال خوب هم برایم لذت بخش است‌.

فرزندان شما هم به شعر علاقه دارند؟
بله، آنها به شعر علاقه دارند، دخترم بعضی وقت‌ها شعر می‌گوید و من شعرهایم را برای پسرم می‌خوانم. اما فکر می‌کنم آنها به دنبال هنرهای دیگری در زندگی هستند. دخترم 22 ساله و فارغ التحصیل حقوق و پسرم 17 ساله است .

شیرین‌ترین و تلخ‌ترین لحظه‌ی زندگیتان چه لحظه‌ای است؟
خدا راشکر لحظه‌هایی که بتوانم از آن به عنوان لحظه شیرین یاد کنم بسیار است، از جمله ازدواج و تولد فرزندانم. اما ! تلخ ترین لحظه، لحظه‌ی مرگ مادرم می‌باشد.

به نظر شما پروانه نجاتی کیست ؟
یک انسان عاشق ولی پر دغدغه!

منبع : باشگاه خبرنگاران جوان

———————————————————————————————————————-

سروده و نوشته های زیبا از خانم پروانه نجاتی:
“شعری برای این روزهای دنیای اسلام و برای دفاعی که مسلمانان سوریه و لبنان و مصر و لیبی و تونس و عربستان و یمن و بحرین و ایران برای مقدس ماندنش تلاش می‌کنند.

با احترام به مجاهدین راه حق در هر زمان و مکان و با هر قومیت و زبانی، از سلسله جنبان این حرکت عظیم یعنی سیدنا الامام روح الله و جانشین برحقش امام خامنه ای، تا سیدحسن نصرالله‌ها و صدرها و حکیم‌ها و محمد الدوره‌ها؛ و به امید آن روز که سایر آزادگان جهان از خواب غفلت برخیزند و فریادها به مشت تبدیل گردد…”

برادران عرب بی برادرم کردند
اسیر فاجعه های مکررم کردند
به عمق بی کسی چاه در شبی بی ماه
برای سنگ دل خود کبوترم کردند
چهار سوی گذر را به روی من بستند
شبیه قاعده بازی از برم کردند
مزورانه مرا دست گرگ ها دادند
برای پیرهن پاره پرپرم کردند
لب سکوت گزیدند وقت خوش رقصی
پیاله لب زده در خون شناورم کردند
فروختند مرا با نفیری از نفرت
و بعد هلهله بر زخم پیکرم کردند
به جای نان و عروسک به جای نرمی خواب
گلوله هدیه چشمان خواهرم کردند
برادران عرب، مصری از زر و زورند
که مثل خواب بدی دیر باورم کردند

———————————————————–

دشت تا خيمه زد آهنگ خروشيدن را
چاه هم تجربه كرد آتش جوشيدن را
دست خورشيد در آفاق رسالت چرخيد
چنگ زد گيسوي ترديد پريشيدن را
و بيابان چه تبي داشت از انبوه سكوت
تا مبارك كند اين آينه پوشيدن را
عشق ابلاغ شد و حلقه مستان گُل كرد
تازه كرد آن خُم نو، چشمه نوشيدن را
پر شد آغوش غدير از دم «بخٍّ بخٍّ»
تا بكوبد هيجانات نيوشيدن را
عطر «من كنتُ…» و غوغاي «علي مولاه»
قافله قافله راند اين همه كوشيدن را

دانلود شعر خوانی خانم نجاتی در محضر رهبر معظم انقلاب

سخنی با متولیان فرهنگی شهرستان: بدون شک چهره های فرهنگی همچون آقای فتح الله شکیبایی و خانم نجاتی که اصلیت بهبهانی دارند در سطح کشور کم نداریم. قطعا با یک برنامه ریزی درست می شود از وجود ذی جود نخبگان فرهنگی جهت پیشرفت شهرستان استفاده مفید کرد.