لزوم هوشیاری مسئولین شهرستان بهبهان:

تلاش مسئولین گچسارانی برای الحاق بخشی از بهبهان برای چیست؟

لازم است مسئولین بویژه نماینده محترم در این خصوص حساسیت لازم را داشته باشند. تبدیل شدن گچساران به منطقه آزاد تجاری اتفاق خوشایندی برای مردم آن منطقه است، ولی نباید به قیمت الحاق بخشی از شهرستان بهبهان به گچساران باشد.

شهرستان بهبهان با دارا بودن ذخایر قابل توجه گاز و دهها حلقه چاه نفت متاسفانه جز حوزه های نفت خیز محسوب نمی شود. در عوض شهرستان های همجوار بهبهان همچون گچساران و امیدیه منطقه نفت خیز هستند و بهبهان ما به عنوان زیر مجموعه ای از این مناطق محسوب می شود.

در قانون بودجه سال 93 و پیش از آن مصرح شده است که دولت دو درصد درآمد نفت کشور را به‌ منظور توسعه مناطق نفت‌خیز و گازخیز و مناطق محروم اختصاص دهد.

با این اوصاف بهبهان که خود قطب انرژی است، صرفا بواسطه اینکه منطقه نفت خیز نیست به این بودجه میلیاردی دسترسی ندارد. تاسف بار اینکه شهرستان های همجوار چون منطقه نفت خیزند، اعتبارات کلان نفتی به آنها می رسد و شهرستان بهبهان باید برای دریافت سهم حقه خود کاسه گدایی به سریز اعتبارات شهرستان های دیگر دراز کند.

با نگاهی به وضعیت ظاهری شهرستان گچساران ملاحظه می کنید با بودجه کلان نفتی و البته پیگیریهای مسئولین شهری و محلی چه پروژه های عظیمی یا اجرایی شده یا در شرف اجرا هستند.

بهرصورت شهرستان بهبهان باید از عضویت مهندس کشت زر در کمیسیون انرژی مجلس و انتخاب رئیس خوزستانی برای این کمیسیون نهایت استفاده را ببرد.

بدون شک با پیگیری نماینده محترم می توان شاهد تحقق رویای دیرینه تبدیل شدن بهبهان به منطقه نفت خیز باشیم که برآیند آن جذب اعتبارات کلان و رفع موانع بیکاری برای مردم بهبهان است.

اما تلاش مسئولین گچسارانی برای الحاق بخشی از بهبهان برای چیست؟

شهرستان گچساران به واسطه نفوذی که در بدنه دولت و مجلس دارد، سودای تبدیل شدن به منطقه آزاد تجاری را در سر می پروراند ولی این مهم مترتب بر الزاماتی از جمله مساحت منطقه است!

در تبصره 1 از ماده 3 آیین نامه چگونگی ایجاد مناطق آزاد تجاری – صنعتی مورخ 24 /4/ 1393 که به تایید رئیس جمهور رسیده، آمده است: «حداقل میزان مساحت مورد نیاز {برای احداث مناطق آزاد تجاری} با توجه به طرح توجیهی و کاربری اراضی تعیین خواهد شد و لازم است حداقل هفتاد درصد اراضی محدوده پیشنهادی بدون معارض باشد.»

بنظر می رسد صحبت های اخیر مدیران محترم گچسارانی مبنی بر تلاش برای متقاعد کردن مسئولین بهبهانی برای الحاق بخشی از شهرستان ما به گچساران ، صرفا برای تامین مساحت لازم ، بدون معارض برای تبدیل شدن به منطقه تجاری باشد.

جالب اینجاست فرماندار محترم گچساران تاکید داشته مدارک فعلی مالکیت بهبهان را بر بخش های مورد ادعا تایید می کند، ولی با این وجود مستنداتی را برای حکمیت به وزارت کشور ارجاع داده اند!

لازم است مسئولین بویژه نماینده محترم در این خصوص حساسیت لازم را داشته باشند. تبدیل شدن گچساران به منطقه آزاد تجاری اتفاق خوشایندی برای مردم آن منطقه است، ولی نباید به قیمت الحاق بخشی از شهرستان بهبهان به گچساران باشد.