شهرستان یا فرمانداری ویژه چه امتیازاتی برای مردم بهبهان دارد؟

تخصیص مستقیم بودجه از طریق مركز، حل بسیاری از مشكلات شهروندان از طریق ادارات شهرستان بدون مراجعه به مركز استان، اختصاص برخی از امكانات استانی از جمله: برپایی نمایشگاههای تخصصی یا همایش های استانی به شهرستان و… از امتیازات ویژه شدن شهرستان بهبهان است.

با انتصاب استاندار جدید در استان خوزستان، امیدها برای حل مشکلات عدیده ی این استان استراتژیک افزایش یافته است. فارغ از نگاه سیاسی، شریعتی جوان ولی باتجربه ظرفیت تحول و توسعه در استان را دارد.


در طول یک ماه از آغاز بکار نماینده جدید اتفاقات بسیار خوشایندی برای مردم استان خوزستان و بویژه شهرستان بهبهان رخ داده است. انتصاب استانداری بومی و انتخاب رئیس خوزستانی برای مهمترین کمیسیون مجلس یعنی کمیسیون انرژی، نوید روزهای خوبی برای استان پر انرژی خوزستان و شهرستان بهبهان دارد.

تفاوت عمده نمایندگان این دوره خوزستان با سایر دوره ها، وفاق بی سابقه با حفظ موضع و تفکرات سیاسی مختلف است که می تواند مطلع فجری برای پیشرفت ، توسعه و جبران عقب ماندگی های استان زرخیز خوزستان باشد. البته امیدواریم چنان وفاقی محفوظ و مستدام بماند.

بدون شک مجموع این اتفاقات خوشایند در شهرستان بهبهان در کنار تلاش و پیگیری هایی که از جناب مهندس کشت زر سراغ داریم، می تواند زمینه ساز رشد و توسعه بهبهان عزیز باشد.

لازم به تاکید نیست، ولی باید مسئولین محترم بهبهانی تا می توانند از ظرفیت های بوجود آمده به نفع مردم عزیز استفاده کنند. بدون شک پرداخت صرف به کارهای روبنایی در این مجال مهم یک فرصت سوزی تاریخی است که منجر به خسران خواهد شد.

فرمانداری ویژه ، یک کار زیر بنایی!

«فرمانداری ویژه» بخش عمده ای از اختیارات «استانداری» را دارد و تشكیلاتی است كه از فرمانداری وسیع تر، توانمندتر و بزرگتر ولی از استانداری، كوچكتر و محدودتر است. در اصل بین فرمانداری و استانداری است، به عبارت دیگر فراتر از فرمانداری و فروتر از استانداری است.

تبدیل شدن فرمانداری بهبهان به فرمانداری ویژه ، مزیت های فراوانی به دنبال خواهد داشت که مهمترین آن تخصیص مستقیم بودجه از طریق مركز، حل بسیاری از مشكلات شهروندان از طریق ادارات شهرستان بدون مراجعه به مركز استان، اختصاص برخی از امكانات استانی از جمله: برپایی نمایشگاههای تخصصی یا همایش های استانی به شهرستان و… است.

اگر بهبهان به فرمانداری ویژه ارتقا یابد، فرماندار بهبهان معاون استاندار می شود و این یعنی فرماندار بهبهان در تصمیم گیری ها، برنامه ریزی ها و توزیع بودجه و اعتبارات استانی به طور مستقیم دخالت دارد.

امتیاز دیگری که از ویژه شدن فرمانداری بهبهان عاید مردم می شود این است که سطح مديران واحدهاي اداري وزارتخانه هاي مسکن و شهر سازي – جهاد کشاورزي – آموزش و پرورش – راه و ترابري – امور اقتصادي و دارائي – کار و امور اجتماعي ، اطلاعات و بازرگاني ، به معاون مدير کل ارتقاء مي يابد.

به عبارت بهتر مراجعه کنندگان به هر یک واحدهای بالا دیگر مثل سابق برای کار اداری نیاز نیست به مرکز استان مراجعه کنند و همین جا در بهبهان تمام روال اداری خود را طی می کنند.

با تبدیل شدن بهبهان به فرمانداری ویژه مراجعه کنندگان بهبهانی برخی ادارت مثل آموزش و پرورش که قبلا برای یک کار اداری یا یک امضا مجبور بودن مسافت طولانی بهبهان تا اهواز را طی کنند در همین جا یعنی بهبهان تمام روند اداری خود را انجام میدهند و نیازی به مراجعه به استان ندارند.

با توصیفات بالا پیگیری ویژه شدن فرمانداری بهبهان علی الخصوص در شرایط فعلی که استاندار بهبهانی است، مهم و می تواند در روند اجرایی آن تسریع ایجاد کند. البته با کمی اغماض شهرستان بهبهان خود قانونا اکثر شرایط لازم را دارد و می تواند تقاضای فرمانداری ویژه کند وی متاسفانه این کار تاکنون پیگیری مصرانه ای نشده است.

بدون شک راه اندازی فرمانداری ویژه گامی مهم در جهت توسعه و پیشرفت بهبهان است که می تواند یادگاری ارزشمندی از عملکرد نماینده محترم و پیگیر بهبهان در پایان 4 سال نمایندگی باشد.