سازمان میراث فرهنگی ظرفیت های بهبهان را شناسایی کند

به گزارش بهبهان ما ؛ محمد باقر شریعتی در گفت وگو با خبرنگار فرهنگی خبرگزاری خانه ملت درباره ظرفیت گردشگری حوزه انتخابیه خود گفت: شهر قدیمی بهبهان یا ارگان یکی از کهن ترین و قدیمی ترین مناطق مسکونی ایران بوده و اشیاء به دست آمده در کشفیات باستان شناسی، قدمت آن را به هزاره دوم پیش از میلاد مسیح می رساند.

نماینده مردم بهبهان در مجلس شورای اسلامی افزود: گور مکشوفه کتین هوتران فرزند پادشاه ایلامی همراه با جام ارجان و حلقه قدرت شوکت و عظمت فرهنگی و هنری بهبهان را به نمایش می گذارد و تاریخ بهبهان را معلوم می دارد که این شهر قدیمی چگونه از نظر فرهنگی و هنری بر تارک منطقه می درخشیده است.

وی ادامه داد: آریاگان یا بهبهان فعلی یکی از 4 شهر مهم دوره ساسانیان بوده و زمینهای حاصل خیز، آب کافی و قرار گفتن در مسیر چند رودخانه باعث شده تا این منطقه تمدن ساز همواره از اهمیت راهبردی برخوردار باشد. دیوار و خندق اطراف شهر، مجموعه ارجان که گور مکشوفه کتین هوتران است، کتیبه تنگ تکاب، آتشکده چهار طاق، مسجد جامع، راسته بازار، آب انبارها، برکه ها و … نمونه ای از میراث تاریخی این دیار هستند.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس بیان کرد: این منطقه در دوران شکوهمند اسلام نیز از رونق چشمگیری برخوردار بوده و نقش عالمان دانشمندان بهبهانی در نشر علوم و معارف اسلامی از دیرباز در منطقه زبانزد بوده و تالیف کتب مذهبی و تاریخی از دیگر دستاوردهای مردم فرهیخته این سامان است.

وی با اشاره به اهمیت و جایگاه بهبهان در تاریخ این مرز و بوم، از سازمان میراث فرهنگی و گردشگری خواست نسبت به انجام پروژ ه های تاسیس موزه تاریخی و مردم شناسی ارگان، شناسایی و ثبت چند روستا با پتانسیل گردشگری از جمله تنگ تکاب، پیشکر خاییز ، گراب ، گلکه زار و … و مرمت ابنیه تاریخی بهبان از جمله خانه مرحوم حضرت آیت الله وحید بهبهانی از مراجع بزرگ تشییع ، خانه طباطبائی ها،خانه تاریخی حاج شکرالله رحیمی، خانه محسن ها، منزل مرحوم میرزا علی خان بهادر(نیازمند مرمت عاجل و فوری)، عمارت کلاه فرنگی، مجموعه بکان، راسته بازار تاریخی بهبان، کلگه زار اقدامات لازم را انجام دهد.

شریعتی تصریح کرد: تخصیص بودجه ویژه جهت حفاری باستان شناسی در منطقه ارگان، امضای تفاهم نامه و اعزام گروه های برجسته باستان شناسی جهت اکتشاف اماکن تاریخی و حفاری در بهبهان و تاسیس مرکز باستان شناسی وکتابخانه تخصصی ارگان پژوهشی در بهبهان و تلاش در جهت ثبت جهانی منطقه ارگان با توجه به پتانسیل های موجود نیز باید تا حصول نتیجه به صورت ویژه در دستور کار سازمان میراث فرهنگی و گردشگری قرار گیرد./