تشریح برنامه‌های پژوهشی دانشگاه صنعتی بهبهان

از حدود سه ماه گذشته دفتر خلاقیت و نوآوری در دانشگاه راه‌اندازی شد و سیستم ثبت ایده نیز اکنون فعال شده است، همچنین از راه‌اندازی و تأسیس شرکت‌های دانش‌بنیان حمایت می‌شود.

معاون آموزشی و پژوهشی دانشگاه صنعتی خاتم‌الانبیاء بهبهان با تأکید بر لزوم توسعه ارتباط با صنعت، گفت: به دنبال آن هستیم که هر پایان‌نامه دانشجویی بتواند یک مشکل را برطرف کند و تلاش می‌کنیم این موضوع را نهادینه کنیم.

دکتر محمد فرجی در خصوص آخرین اقدامات پژوهشی در دانشگاه خاتم‌الانبیاء بهبهان اظهار کرد: به دنبال آن هستیم که با عضویت در شبکه اطلاعات آزمایشگاه‌های علمی کشور(شاعا) که زیر‌نظر مستقیم وزارت علوم است، در هر دانشکده یک آزمایشگاه فعال راه‌اندازی کنیم.

وی افزود: در حال حاضر ۱۵۰ میلیون تومان اعتبار از وزارت علوم برای تجهیز و توسعه آزمایشگاه دانشکده مهندسی مکانیک جذب و ۸۶ میلیون تومان دیگر نیز برای تجهیز آزمایشگاه‌های دانشکده‌های منابع طبیعی و علوم پایه ابلاغ شده است.

جلساتی در این خصوص با برخی از دستگاه‌های اجرایی برگزار و با سازمان جنگل‌ها رایزنی‌هایی شده است تا تفاهم‌نامه همکاری بین دانشگاه و این سازمان منعقد و از ظرفیت هر دو طرف در امور تحقیقاتی و طرح‌های مطالعاتی برای اجرای طرح‌های مشترک استفاده شود.

معاون آموزشی و پژوهشی دانشگاه صنعتی خاتم‌الانبیاء بهبهان با اشاره به وضعیت زیرساخت‌های پژوهشی دانشگاه، تصریح کرد: از دیگر برنامه‌های مدنظر راه‌اندازی سیستم جامع پژوهشی است که این سیستم بخشی از سیستم گلستان دانشگاه است؛ همچنین با اقدامات انجام‌شده توانستیم تمام بدهی‌های طرح‌های پژوهشی را پرداخت کنیم. هزینه پایان‌نامه‌های دانشجویان نیز پرداخت شده است.

فرجی با بیان این‌که ارتباط با صنعت از موارد مورد توجه دانشگاه است، گفت: جلساتی در این خصوص با برخی از دستگاه‌های اجرایی برگزار و با سازمان جنگل‌ها رایزنی‌هایی شده است تا تفاهم‌نامه همکاری بین دانشگاه و این سازمان منعقد و از ظرفیت هر دو طرف در امور تحقیقاتی و طرح‌های مطالعاتی برای اجرای طرح‌های مشترک استفاده شود؛ با سازمان شیلات کشور نیز در حال رایزنی هستیم تا تفاهم‌نامه همکاری مشترک منعقد شود.

وی ادامه داد: در بخش دیگر ارتباط با صنعت، جلساتی با رئیس سازمان آب‌وبرق استان جهت توسعه ارتباط دانشگاه با این سازمان برگزار شده است؛ با بخش‌های زیر مجموعه سازمان آب‌وبرق استان و شبکه‌های آبیاری سد مارون نیز ارتباطاتی برقرار و برای همکاری مطالعاتی، تحقیقاتی و اجرایی مشترک برنامه‌ریزی شده است.

معاون آموزشی و پژوهشی دانشگاه صنعتی خاتم‌الانبیاء بهبهان با اشاره به ظرفیت‌های این دانشگاه، تصریح کرد: با توجه به وجود اعضای هیأت‌علمی و تخصص‌های مختلف در دانشگاه از جمله رشته‌های محیط‌زیست، آبخیزداری، جنگل، صنایع چوب و … دانشگاه از توانایی و ظرفیت بالایی برخوردار است و در دانشگاه، نیروی انسانی متخصص توانمند بسیاری وجود دارد.

فرجی اضافه کرد: در زمینه عمران، عمران آب، مکانیک، برق، کامپیوتر و … نیز پتانسیل‌های فنی بسیار بالایی در دانشگاه وجود دارد که می‌توان از آن بهره برد. امیدواریم در آینده در زمینه‌ی ارتباط با صنعت و توسعه طرح‌های تحقیقاتی به موفقیت‌های بیشتری دست پیدا کنیم؛ با افزایش تعداد طرح‌های تحقیقاتی مشترک که نیاز دستگاه‌های اجرایی است، می‌توان از ظرفیت دانشگاه ‌برای برطرف کردن مشکلات استان استفاده ‌کرد.

معاون آموزشی و پژوهشی دانشگاه صنعتی خاتم‌الانبیاء بهبهان عنوان کرد: در مرحله نخست اولویت با حل مشکلات محلی و منطقه‌ای است، اما تلاش می‌شود که مأموریت‌های ملی نیز دنبال شود؛ مهم‌ترین سرمایه دانشگاه وجود اعضای هیأت‌علمی است، همچنین تجهیزات مناسبی در دانشگاه وجود دارد که امیدواریم با توجه به این موارد دانشگاه بتواند نقش خود را در استان ایفا‌ کند.

فرجی با بیان این‌که پایان‌نامه‌های دانشجویان بر اساس نیازهای موجود هدایت خواهند شد، گفت: برنامه‌ریزی شده است که پایان‌نامه‌های دانشجویی به سمتی هدایت شوند که اولویت‌های تحقیقاتی دستگاه‌های اجرایی را تحت پوشش قرار دهند. به عبارت دیگر اگر قرار است یک پایان‌نامه اجرا شود، باید بتواند یک مشکل از منطقه را برطرف کند. اکنون به سوی نهادینه‌کردن این موضوع پیش می‌رویم.

وی ادامه داد: این رویکرد با هماهنگی معاونت پژوهشی وزارت علوم اتخاذ شده است و در دانشگاه در حال تسریع آن هستیم و فعالیت دانشجویان به‌ویژه در مقاطع تحصیلات تکمیلی را جهت‌دهی می‌کنیم تا بتوانیم در آینده به مرحله‌ای برسیم که هر پایان‌نامه یک مشکل را حل کند.

معاون آموزشی و پژوهشی دانشگاه صنعتی خاتم‌الانبیاء بهبهان با اشاره به فعالیت دفتر خلاقیت و نوآوری در این دانشگاه، اظهار کرد: از حدود سه ماه گذشته دفتر خلاقیت و نوآوری در دانشگاه راه‌اندازی شد و سیستم ثبت ایده نیز اکنون فعال شده است، همچنین از راه‌اندازی و تأسیس شرکت‌های دانش‌بنیان حمایت می‌شود.

فرجی با تأکید بر لزوم توسعه فعالیت‌های پژوهشی و فناوری، گفت: گام نخست راه‌اندازی دفتر خلاقیت و نوآوری بود؛ در حال حاضر و در گام دوم به دنبال تبدیل این دفتر به مرکز خلاقیت و نوآوری هستیم که اقدامات اولیه و هماهنگی‌‌های لازم با پارک علم و فناوری استان در حال انجام است. در گام سوم نیز تلاش می‌کنیم که مرکز خلاقیت و نوآوری دانشگاه را به مرکز رشد تبدیل کنیم و این از اهداف ما در آینده است.