تجربه گران حادثه ساختمان پلاسکو

بهبهان ما – متن زیر با عنوان تجربه گران حادثه ساختمان پلاسکو نوشته آقای مهندس سید بابک جعفریان به تحریریه ارسال و منتشر می شود.

به نام نامی دوست

هنوز آذرخشهای حادثه ساختمان پلاسکو در فضای عمومی کشور قابل روئیت است . هر چند درد و رنج عمیقی که در پی از شهادت آتشنشانان فداکار و جان باختن تعدادی از هموطنان عزیزمان ، به جامعه و علیالخصوص خانواده های مکرم ایشان وارد شد ، بدون شک به زودی التیام نخواهد یافت و خسران فقدانشان بر تارک خانواده این عزیزان ماندگار خواهد بود . لیکن برگ زرینی که دلاور مردان آتشنشان در دفاع از جان و مال شهروندان و در استمرار راه شهدای عالیقدر دفاع مقدس رقم زدند ، مسئولیتهای ما را در صیانت از کیان، سلامت و امنیت جامعه بیش از پیش می نماید.

همانطور که کم کم فضای معرفی و رقابت نامزدهای شوراهای اسلامی شهر و روستا در کشور عیان میشود .

در بهبهان ما نیز حضراتی از جماعت ذکور و اناس که قصد نامزدی در انتخابات آتی شوراهای اسلامی شهر و روستا را دارند ، خیلی غیر مستقیم ) البته به زعم خودشان ( اما هدفمند ، فعالیتهای تبلیغی خود را کم و بیشآغاز نموده اند .

این فعالیتها در پوششهای مختلفی که حتی المقدور چارچوبهای قانونی و ضوابط مربوط به تبلیغات زود هنگام انتخاباتی را نقض نکند ، هر روز ابعاد تازه تری پیدا میکند از جلسات خانوادگی و محافل دوستانه گرفته تا همین کارت ویزتهای پر رنگ لعاب و بنر های چند منظوره منقش به پرتره حضرات و …. البته خیلی هم نباید به این معرفی و عرضه های زود هنگام خرده گرفت چرا که در تمام اشکال و روشهای مردم سالاری ، از نمونه های شرقی گرفته تا غربی ، این موضوع امری غریب و خلاف عرف نیست .

به زعم نگارنده آنچه در این رهگذر مهم است ؛ درس گرفتن از حادثه پلاسکو از این منظر است که مدیریت و اداره شهر ، شهرستان و روستا ، امری است به غایت جامع و تخصصی و به تبع آن ترکیبی از افراد کاربلد و مسلح به تخصص های مختلف و صد البته متعهد را طلب میکند که علی القاعده میبایست در یک مجموعه واحد ، به مثابه ی اعضای یک پیکر ، مکمل یکدیگر باشند . بدیهی است که با توجه به فراوانی افراد واجد شرایط در این عرصه ، میبایست حسب انطباق توانایی افراد برای رفع و پوشش نیاز های تعریف شده مدیریت شهری ، بهترینها را انتخاب نمود . بعنوان نمونه و برای اینکه به ساحت منتخبین مردم در شورای شهر فعلی خودمان ) بهبهان ( ، خدشه ای در
مثل هم وارد نشود . در مورد تهران ، اگر به ترکیب عمدتاً سیاسی شورای شهر که متشکل از کسر قابل توجه ای افراد شهیر و با سوابق مشعشع در حوزه های تخصصی غیر مرتبط از جمله ورزش حرفه ای ، زبان و ادبیات عرب ، مدیریت صنعتی ، علوم قرآنی و …. ،تشکیل شده است ، توجه کنیم . در می یابیم که کلید نا هماهنگی و ضعف عیان در برخی تصمیمات این شورا ، همین عدم تناسب توانایی اعضا با نیازهای واقعی مدیریت شهری است . و نتیجه آن غیر از قهرمان سوزی و شخصیت سوزی اعضای این شورا ، در یک ارزیابی عمومی ، هدر رفت منابع و پسرفت کمی و کیفی در حوزه های مختلف شهری است .

مدیریت و اداره شهر ، شهرستان و روستا ، امری است به غایت جامع و تخصصی و به تبع آن ترکیبی از افراد کاربلد و مسلح به تخصص های مختلف و صد البته متعهد را طلب میکند که علی القاعده میبایست در یک مجموعه واحد ، به مثابه ی اعضای یک پیکر ، مکمل یکدیگر باشند .

الغرض ؛ با عنایت به نمونه عینی فوق و تجربیاتی که در شهر خودمان و در عملکرد چند ماه گذشته شورایشهر شاهد آن بوده ایم ، استدعا دارم همشهریان محترم و فهیم با توجه به نیازهای جدی شهر بهبهان به ارتقاء کمی و کیفی در زمینه خدمات شهری از جمله
1 ) ایمن سازی و اصلاح معابر و ارتقائ وضعیت ترافیکی و عبور مرور
2 ) بهسازی خدمات حمل و نقل عمومی و ساماندهی موسسات خدمات حمل و نقل شهری و برون شهری
3 ) تجهیز سازمان آتش نشانی به ابزار و ادوات متناسب با ساختار شهری و ساختمان های مرتفع
4 ) ساماندهی سیستم مکانیزه جمع آوری و دفع زباله
5 ) تدوین ضوابط یکپارچه و قاعده مند ساخت و ساز ابنیه مسکونی ، تجاری ، اداری و فرهنگی
6 ) افزایش سرانه فضای سبز ، فرهنگی ، ورزشی و تفریحی
7 ) ساماندهی بازارهای میوه و تره بار
8 ) بهسازی و ترمیم پوشش خیابان و پیاده روها
9 ) اولویت در ارتقاء استحکام بافت فرسوده و کاهش ریسک خطرات ناشی از وقوع زلزله
10 ) استفاده بهینه از فضاهای خالی واقع در مرکز شهر و تغییر کاربری انها متناسب با نیاز عمومی
11 ) برنامه ریزی هدفمند و ارتقای خدمات گردشگری جهت جذب توریست با توجه به جاذبه هاب بیبدیل و منحصر بفرد شهرستان
و . . . .
با حساسیت نسبت به ترکیب شورای آتی بهبهان ، نسبت به مطالعه و تحقیق در مورد رزومه نامزدهای محترم اهتمام نمایند . بدیهی است کوچک بودن جامعه شهری بهبهان در مقایسه با سایر کلانشرها ، در ارزیابی و شناخت دقیق تر توانایی ، تخصص و تعهد هریک از نامزدها موثر بوده و این امکان را فراهم مینماید تا در فرصت مناسب باقیمانده با بررسی های جامع و دقیق ، پس از کسب اطمینان از صلاحیتهای تخصصی ، تجربی و تعهد نامزدها و مهمتر از همه انطباق صلاحیت های ایشان با نیاز های واقعی مدیریت شهری ، نسبت به انتخاب افراد شایسته اقدام نماییم .

برای رقم زدن فردایی بهتر برای بهبهان ، همه ی ما مسئولیم تا به دور از تعصبات فامیلی ، قومی و سیاسی ، با مطالعه دقیق و وسواس فراوان ، شایسته ترینها را جهت حضور در شورای اسلامی آتی شهرمان انتخاب کنیم .

و من الله التوفیق.
سیدبابک جعفریان / سه شنبه 12 / 11 / 95