با درایت مدیرعامل بهبهانی/بانک کشاورزی در مسیر توسعه و پیشرفت

شهید زاده برای دوران پسا تحریم و گسترش روابط اقتصادی و بانکی با کشورهای دیگر، در آینده طرح های دانش بنیان و کلانی برای بانک کشاورزی دارد که در آینده ای نه چندان دور شاهد اجرایی شدن آن خواهیم بود.

به گزارش بهبهانما به نقل از جنوب پرس، مرتضی شهید زاده متولد ۱۳۳۴ در شهرستان بهبهان استان خوزستان بوده است.

وی که برادر دو شهید والا مقام است، خود نیز از رزمندگان و جانبازان جنگ تحمیلی می باشد.

شهیدزاده دارای سوابق تحصیلی دکتری مهندسی ماشین های کشاورزی و مکانیزاسیون از دانشگاه کرانفیلد انگلستان، کارشناسی ارشد مهندسي ماشين هاي كشاورزي و مكانيزاسيون دانشگاه تهران و كارشناسی مهندسي ماشين هاي كشاورزي و مكانيزاسيون دانشگاه شيراز می باشد.شهید زاده 2

شهیدزاده دارای سوابق مدیریتی و اجرایی متعددی می باشد که می توان به موارد زیر اشاره کرد:

۱-عضو موظف هیئت مدیره بانک گردشگری
۲- عضو هيئت اجرائي ( هيئت مديره ) بانك دي
۳- عضو موظف هيئت مديره بانك كشاورزي
۴- عضو گروه راه اندازي بانك دي
۵- معاون امور نظارت بانك دي
۶-معاون امور نظارت بانك اقتصاد نوين
۷- نایب رئیس و عضو هیئت اجرایی موسسه مالی و اعتباری افضل توس (هیئت مدیره)
۸- عضوکمیسیون عالی اعتبارات بانک اقتصادنوین
۹- رئیس شورای توسعه و تجهیز شعب بانک اقتصاد نوین
۱۰- قائم مقام معاون طرح و برنامه وزارت كشاورزي
۱۱- معاون امور عمراني استانداري خوزستان
۱۲- مدیر کل کشاورزی استان خوزستان
۱۳- مدير كل پشتيباني جنگ و مهندس رزمي وزارت كشاورزي
۱۴- مسئول ستاد بازسازي كشاورزي مناطق جنگي در خوزستان
۱۵- رئيس ستاد پشتيباني جنگ استانداري خوزستان
۱۶- مسئول جهاد سازندگي شهرستان بهبهان
۱۷- و…

شهیدزاده در مجامع مختلف علمی نیز عضو می باشد و همچنین تا کنون کتاب و مقالات مختلف در حوزه کشاورزی به زبان های فارسی و انگلیسی منتشر نموده است.

در ۲۸ آبان ۹۳ با حکم علی طیب نیا وزیر اموراقتصادی و دارایی و رئیس مجمع عمومی بانک ها، مرتضی شهید زاده از فرزندان جنوب کشور به عنوان رئيس هيئت مديره و مديرعامل بانك كشاورزي منصوب شد.

بانک کشاورزی یکی از بانک‌های تخصصی کشور و پیش از بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران تاسیس شده است که ماموریت آن، حمایت از بخش کشاورزی و زیر بخش‌های آن و … است.

با گذشت ده ماه از مدیریت شهیدزاده در بانک کشاورزی، تمامی چالش ها و مشکلات چندین سال این بانک رفع شده است. اکنون بانک کشاورزی با مدیریت صحیح و با طرح های کلان و دانش بنیان در مسیر توسعه و پیشرفت قرار گرفته است.

در حال حاضر بعد از ورود شهید زاده در مجموعه بانک کشاورزی و در میان مشتریان (که عموما کشاورزان هستند) رضایت و آرامش بیشتری احساس می شود و وضعیت بهتر از گذشته است وحتی هیات دولت و نمایندگان مجلس بویژه نمایندگان عضو کمیسیون های  کشاورزی، برنامه و بودجه و اقتصادی به طور کامل، عملکرد بانک کشاورزی مورد قبول آنها می باشد. بطوری که تاکنون از زبان نمایندگان در خصوص این بانک علاوه براینکه نقدی به گوش نرسیده، بلکه بارها از نمایندگان مختلف مجلس شنیده شده که بانک کشاورزی همگان با برنامه های بانک مرکزی و مجلس شورای اسلامی پیش رفته است.

یکی از موارد مهمی که باعث شده بانک کشاورزی در مسیر توسعه و پیشرفت قرارگیرد و جبران تمامی کم و کاستی های گذشه و یا به عبارتی مشکلات باقی مانده از گذشته شود؛ تیم جدیدی است که دکتر شهیدزاده در حوزه های مختلف با دوری از مسائل حزبی و سیاسی و فقط براساس شایستگی و کار کارشناسی منصوب نموده است.

از دیگر اقدامات مدیریتی شهیدزاده می توان به موارد ذیل اشاره کرد:

۱- بازگشت عاملیت خرید گندم به بانک کشاورزی پس از گذشت ده سال
۲- جذب صد در صدی اعتبارات صندوق توسعه ملی توسط بانک کشاورزی در سال نود و سه
۳- تصويب افزايش سرمايه اين بانك و سرعت عمل دولت در رفع موانع توليد که این خود خبر خوشي براي كشاورزان است زیرا با تحقق اين مهم توان بانك كشاورزي براي پرداخت تسهيلات به توليدكنندگان بخش كشاورزي افزايش خواهد يافت.
۴- دارا بودن قدرتمند ترین سیستم بانکداری الکترونیکی به طوری که هیچ بانکی در ایران قدرت رقابت با بانکداری الکترونیکی بانک کشاورزی را ندارد.
۵- كاهش اضافه برداشت از بانك مركزي به طوری که در سال هاي گذشته بانك كشاورزي از محل خط اعتباري بانك مركزي ، تسهيلاتي با نرخ ترجيحي به بخش كشاورزي پرداخت مي كرده است كه به دلايل مختلف اين خط اعتباري دچار نوسان شد ه و بانك را در مقاطع مختلف گذشته با مشكلاتي مواجه كرده است كه منجر به ۱۱۰۰۰ ميليارد تومان اضافه برداشت از بانك مركزي شد ليكن از آذرماه سال ۹۳ تا كنون با هماهنگي وزارت جهاد كشاورزي، بانك مركزي و مديريت صحيح، بانک کشاورزی موفق شد روند اضافه برداشت را متوقف كند به طوري كه در پايان مرداد ماه سال جاري اين رقم را به ۶۹۰۰ ميليارد تومان رساند که تنها همین اقدام ارزشمند، هنرمندی ایشان در مدیریت بانکی را نمایان می سازد.
۶- راه اندازي مجدد حساب هاي قرض الحسنه ويژه كشاورزي با هدف تامين منابع ارزان قيمت براي كمك به كشاورزان در فصل كشت.
۷- احیای مجدد روابط بانکی ایران و عراق از طریق بانک کشاورزی با درایت شهیدزاده
۸- و ….

اینها گوشه اندکی از اقدامات ارزشمند ده ماهه شهیدزاده در بانک کشاورزی می باشد.

شهید زاده برای دوران پسا تحریم و گسترش روابط اقتصادی و بانکی با کشورهای دیگر، در آینده طرح های دانش بنیان و کلانی برای بانک کشاورزی دارد که در آینده ای نه چندان دور شاهد اجرایی شدن آن خواهیم بود.