اولین جلسه کمیته شهرستانی سلامت برگزار شد

به گزارش پایگاه خبری ” بهبهانما “اولین کمیته شهرستانی هفته سلامت 94 با حضور مسئولین دانشکده علوم پزشکی ، نمایندگان ادارات و نهادهای مختلف شهرستان در دفتر سرپرست دانشکده علوم پزشکی برگزار گردید. در ابتدای این جلسه دکتر شبرو معاونت بهداشت دانشکده و ریس مرکز بهداشت شهرستان با تبریک سال نو هدف از جلسه را برنامه ریزی جهت اجرای برنامه های هفته سلامت عنوان کردند و با اشاره به شعار جهانی هفته سلامت امسال << ایمنی مواد غذایی>> افزودند : که در مقوله امنیت مواد غذایی مباحثی از جمله: موجود بودن مواد غذایی ، به اندازه کافی در دسترس بودن و استمرار مواد غذایی مطرح است ولی در مقوله ایمنی مواد غذایی اینکه مواد غذایی که مردم مصرف می نمایند از سلامت کافی برخوردار باشد مطرح است و یادآور شدند : سالانه حدود دومیلیون نفر بر اثر عدم ایمنی لازم مواد غذایی از بین می روند و قسمت عمده این تلفات در گروه سنی کودکان است و شعار امسال تحت عنوان ایمنی مواد غذایی از مزرعه تا سفره شامل همه مراحل از زمان تولید ، عرضه و مصرف می شود و ما باید این مسیر را مورد بررسی قرار بدهیم و برنامه های را در جهت ایمن سازی مواد غذایی لازم پیاده کنیم .

 

دکتر شبرو در ادامه به نکات و رفتارهای کلیدی مطرح شده از سوی دفتر آموزش سلامت و بهبود تغذیه وزارتخانه از جمله : جدا سازی مواد غذایی پخته و خام ، نگهداری در دمای مناسب ، استفاده از آب و مواد اولیه سالم ، تغذیه نوزاد در 6 ماهه اول با شیر مادر ، مصرف متنوع مواد غذایی ، محدود کردن استفاده از چربیها ، نمک و قند ، فعالیت بدنی کافی و … اشاره و عنوان نمودند که با رعایت این حداقل ها می توان تا حدود زیادی سلامتی افراد را تامین نمود .

 

در ادامه جلسه روز شمار هفته سلامت قرائت نمودند . و حاضرین نظرات ، پیشنهادها و برنامه های قابل اجرا ی خود را در هفته سلامت عنوان نمودند.

 

سپس دکتر زارع زاده سرپرست دانشکده علوم پزشکی ضمن تبریک آغاز سال نو به لزوم مشارکت همه نهادها و ادارات همسو با دانشکده علوم پزشکی در هفته سلامت اشاره نمودند و خاطرنشان کردند : هفته سلامت بحث کلی و شامل همه آحاد افراد جامعه است و باید بصورت جامع و همه جانبه به آن نگریست و ما به عنوان متولیان سلامت ضمن جایگاه نظارتی وظیفه داریم خواستگاههای خطر را به مسئولین اجتماعی گوشزد کنیم و همه ما باید پیگیر و پاسخگو باشیم . ایشان در ادامه به وضعیت نامساعد استان در طبقه بندی ایمنی مواد غذایی در کشور و لزوم پیاده سازی سیاستها و برنامه ها با استفاده از همه امکانات و ظرفیت ها از جمله : برگزاری همایش ها ، اطلاع رسانی و … اشاره نمودند. در پایان جلسه مواردی از قبیل : برپایی نمایشگاه با حضور نهادها و ادارات ، برگزاری همایش ، برگزاری کلاسهای آموزشی جهت اقشار مختلف مردم ، تهیه چاپ و توزیع پمفلت ، مسابقات نقاشی و ….. به تصویب رسید.

کد خبر : 2660