افزایش صد در صد قیمت سبوس

به گزارش بهبهان ما ؛ به نقل از خانه ملت ، محمد باقر شریعتی  با یادآوری اینکه شغل دامداری از دیرباز در ایران سابقه چندهزارساله دارد و با تاریخ و اقتصاد خانوارهای ایرانی گره خورده است، گفت: در یک سال گذشته این صنعت از نوسانات اقتصادی در امان نبوده وبا مشکلات بسیاری روبه رو شده است.

نماینده مردم بهبهان و آغاجاری در مجلس شورای اسلامی افزود:با توجه به موقعیت جغرافیایی و ژئوپولتیکی کشور در این شرایط بازهم اقتصاد کشور برای تعالی و رشد، راهی جز روی آوردن به توسعه بخش های کشاورزی و دامداری ندارد.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب ومنابع طبیعی کشور با یادآوری مشکلات و دغدغه های فراوان دامداران، تصریح کرد: اهم مشکلات پیش روی دامپروران در سه حوزه شیر، گوشت و تسهیلات قابل بررسی است.

شریعتی، گفت: در خصوص حل مشکلات دامپروران و خرید شیر تولیدی از دامداران وزارت جهاد و ستاد تنظیم بازار مقرر کرده بودند شیر را به قیمت 1440 تومان از دامدار خریداری کنند که بر این اساس 1300 تومان کارخانه دار و 140 تومان مابقی را دولت به عنوان یارانه به دامداران پرداخت کند که هیچیک از این موارد عملی نشده است.

این نماینده مردم در مجلس نهم افزود: تاکنون از یارانه 4 ماهه اول که باید به دامداران پرداخت می شده خبری نیست و 140تومان مقرر به ازای هر کیلوشیر به هیچ تولیدکننده ای پرداخت نشده است.

وی ادامه داد: مدتی بعد قرار شد یارانه مربوط به دامدارن، به جای پرداخت نقدی در قالب ارائه نهاده های دامی مثل جو و ذرت وارداتی در اختیار دامداران قرارگیرد که این وعده هم محقق نشد.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب ومنابع طبیعی مجلس تصریح کرد: متاسفانه به دلیل نبود حمایتهای لازم از دامداران این صنعت با وجودظرفیتهای بسیاری زیادی که دارد در حال حاضر با حداقل پتانسیل موجود فعالیت می کند و به خاطر مشکلات متعددی که پیش روی دامداران قرار دارد واحدهای تولیدی بسیاری تعطیل شده اند.

افزایش 100 درصدی قیمت سبوس در سه ماه

وی گفت: مشکل دیگر در خصوص صنعت دامداری سبوس است، چرا که قیمت سبوس در 3 ماهه گذشته از 260 به 520 تومان رسیده و افزایش 100 درصدی داشته است و این در حالی است که طرح هدفمندی یارانه ها اجرا شده و با مشکل تورم هم روبه رو هستیم.

شریعتی با یادآوری اینکه نرخ گوشت ازسال 91 تا کنون ثابت مانده و بعضا کاهش هم داشته است، افزود: این در حالی است که نرخ علوفه افزایش زیادی داشته و به علت هزینه های بالا، تولید گوشت هم دیگر برای دامداران صرفه اقتصادی ندارد.

وی با اشاره به اینکه نوسانات قیمتها زندگی تولیدکنندگان را تحت الشعاع قرار داده است، تصریح کرد: درکشورهای دنیا از تولید کننده حمایت می کنند و دولتها برای افزایش تولید نگاه خاص و ویژه ای به تولید کننده دارند.

این نماینده مردم در مجلس نهم با بیان اینکه پرداخت تسهیلات کم بهره یکی از راه های حمایت از تولید کنندگان در تمام دنیا است، گفت: در حالی که باید سود این تسهیلات تک رقمی باشد در کشور ما این طور نیست و بعضا نگاه بانکها به تولید صرفا اقتصادی و یک طرفه است و بانکها فقط به دنبال سود هستند.

شریعتی با تاکید بر اینکه بانکها باید نگاه ویژه ای به تولید داشته باشند، افزود: حمایت از کشاورزی و دامداری افزایش تولید ملی و به دنبال آن اشتغالزایی را در پی خواهد داشت.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب ومنابع طبیعی مجلس شورای اسلامی با انتقاد از اجرا نشدن کامل قانون افزایش بهره وری که در ماده 30 آن به خرید تضمینی تولیدات کشاورزان اختصاص اشاره شده است، تاکید کرد: بر اساس این قانون اگر محصولات تولیدکنندگان با نرخ مصوب به فروش نرفت، دولت بایدبه ازای مابه التفاوت آن به تولیدکننده یارانه دهد اما این قانون در عمل اجرایی نمی شود.

پایان خبر/