مجازات پارتی بازی در استخدام ها چیست؟/چرا استخدام ها در بهبهان مدون نیست؟

چنانچه فردی در نتیجه تخلف از مقررات استخدام شود و به دنبال آن حقوق،مزایا یا هر گونه وجهی را در آن مدت دریافت کرده باشد،مدیر متخلف موظف می شود،جهت باز پرداخت این وجوه،معادل مبلغ دریافتی استخدام به نفع دستگاه ذینفع جریمه نقدی پرداخت کند.

پارتی بازی به واقع به جایگزین شدن رابطه به جای ضابطه تعبیر می شود که در آن امر یا هدفی با اتکاء به نفوذ شخصی، فرد یا گروهی که از ارتباطات خاصی برخوردار هستند،محقق می شود.واژه پارتی، بر گرفته از لغت لاتین party به معنای گروه،دسته،پشتیبانی و جانبداری است و در سده های اخیر وارد زبان فارسی شده است.

اگر چه در قوانین و مقررات،واژه ای تحت عنوان پارتی بازی مشاهده نمی شود اما عبارت ((ِاعمال نفوذ بر خلاف حق)) دقیق ترین واژه ای است که در ادبیات حقوقی بر این مفهوم دلالت دارد و برای مقابله با این پدیده((قانون مجازات ِاعمال نفوذ بر خلاف حق و مقررات قانونی))مشتمل بر 4 ماده در 29 اذر 1315 به تصویب مجلس شورای ملی وقت رسید.

پیرو این قانون،هر کس از روابط خصوصی که با  مامورین یا مستخدمین دولتی، شهرداری ها، لشگری و کشوری دارا است سوء استفاده کند و در کارهای اداری که تحت  اختیارات و نفوذ چنین اشخاصی است به نفع یا ضرر کسی برخلاف حق ومقررات قانونی اِعمال نفوذ کند،مجرم شناخته می شود و به حبس تادیبی از یک ماه الی یک سال محکوم خواهد شد.

همچنین کارکنان و پرسنل اداراتی که نفوذ اشخاص را در اقدامات یا تصمیمات اداری خویش لحاظ کنند و یا به عبارت دیگر تحت تاثیر اِعمال نفوذ و پارتی بازی به امری بر خلاف قانون ضوابط اقدام کنند،به محرومیت از شغل دولتی از 2 الی 5 سال محکوم می شوند.

جواد برات، دبیر کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی، در گفتگو با خبرگزاری باشگاه خبرنگاران گفت:

متن کامqل قانون مدیریت خدمات کشوری

تمامی دستگاه های اجرایی موضوع ماده 5 قانون مدیریت خدمات کشوری سازمان ها و دستگاه های تابعه قوه قضائیه، مجلس شورای اسلامی و سازمان ها و دستگاه های تابعه آن و تمامی سازمان هایی که مشمول قانون بر آن ها مستلزم تصریح نامه است، موظفند در به کارگیری نیروی انسانی اعم از  رسمی، پیمانی،قراردادی،کار معین یا ساعتی کارگران مشمول قانون کار و نظایر آن ها را از طریق آزمون موضوع ماده 44 قانون خدمات کشوری لحاظ کنند.

وی افزود: چنانچه فردی در نتیجه تخلف از مقررات استخدام شود و به دنبال آن حقوق ، مزایا یا هر گونه وجهی را در آن مدت دریافت کرده باشد، مدیر متخلف موظف می شود،جهت باز پرداخت این وجوه،معادل مبلغ دریافتی استخدام  به نفع دستگاه ذینفع جریمه نقدی پرداخت کند.

ق1انون

متاسفانه علی رغم اینکه قانون مدیریت خدمات کشوری تصریح دارد که برای استخدام نیروی شرکتی و قراردادی و … باید آزمون استخدامی برگزار شود در بهبهان کمتر شاهد برگزاری آزمون استخدامی هستیم و تنها آزمون استخدامی که در چند وقت اخیر برگزار شده، آزمون نیروگاه سیکل ترکیبی و آزمون دانشکده علوم پزشکی بوده است.

این در حالی است که برای استخدام در پالایشگاه گاز بیدبلند دو و همچنین دانشگاه صنعتی خاتم الانبیا بهبهان تا کنون هیچ آزمون استخدامی صورت نگرفته که همین موضوع سبب بروز نارضایتی هایی در خصوص این استخدام ها شده و شایعه وجود رانت استخدامی را تقویت کرده است . امیدواریم مسئولین دستگاه های اجرایی بویژه فرماندار محترم و سرپرست محترم اداره کار برای استخدام های احتمالی آتی همان رویه ی آزمون مپنا و علوم پزشکی را پیش گیرند، تا حرف و حدیث کمتری در این خصوص وجود داشته باشد.