آشنایی با تنگ تکاب بهبهان

دسترسی به این تنگ از طریق جاده کارخانه سیمان بهبهان و پس از آن جاده سد مارون و روستای تنگ تکاب امکانپذیر است. تنگ تکاب معبر کوهستانی جاده قدیمی بین النهرین به استخر و جاده دوره اسلامی خوزستان به فارس بوده است. طول تنگه در حدود ۵ کیلومتر است و رودخانه مارون از میان آن جریان دارد. تنگ تکاب دارای دو مدخل است. تنگ تکاب بهبهانمدخل شرقی آن را سد مارون اشغال کرده است و عملا تنگه را مسدود کرده است. در سمت شمال تنگه ارتفاعات کوه بدیل قرار دارد و در سمت جنوب آن ارتفاعات خائیز گسترده شده است. این تنگه از نظر تاریخی بسیار پراهمیت است. نبرد سپاه ایران به فرماندهی آریوبرزن و سپاه اسکندر مقدونی در این تنگه اتفاق افتاده است.

اين منطقه را آريوبرزن با ۲۵ هزار سپاهي اشغال كرد. به دستور وی در اين تنگ ديواري ساخته شد. وقتي كه مقدوني ها پيش آمده به جايي رسيدند كه موافق مقصود آریو بود، پارسي ها سنگ هاي بزرگ از بالاي كوه به زير غلطانيدند. این حمله باعث شکست اسکندر و عقب نشینی نیروهای وی شد. پس از این شکست اسکندر سپاهیان آریو را محاصره کرد و وی در نبردی دیگر در این منطقه کشته شد. آثار يك دخمه و مقبره هخامنشی در روستای حسين آباد كوپن وجود دارد كه احتمالاً آرامگاه آريو برزن است.

از دیگر آثار تاریخی این منطقه بقایای تاریخی ارجان در اطراف روستای تنگ تکاب و حاشیه رودخانه مارون قرار است. به فاصله کمی از مدخل تنگ دو کتیبه تاریخی به خط نستعلیق ساده بر روی سنگ نقر شده است. همچنین قلعه ارجان بر بالای کوهی سنگلاخی در مرتفع ترین قسمت کوه ومتکی به تخته سنگ بزرگ ساخته شده است. روستای تنگ تکاب در داخل این تنگ واقع شده است. این روستا از جنوب شرقی به كوه تنگ تنكاب و از شمال به روستای گیوه چرمی محدود می‌شود.

منبع:انتخاب

کد خبر : 3885