آرایش کاندیدا در انتخابات مجلس خوزستان

تحلیل زیر عینا از پایگاه خبری افکارنیوز منتشر می شود و به منزله تایید یا ردِ جز یا کلِ این متن نمی باشد.

از هم اکنون چهره های شاخص، نمایندگان ادوار و نیروهای نزدیک و همسو با دولت سابق و فعلی در استان خوزستان خود را برای ورود به آوردگاه بهارستان آماده می کنند و در این بین، اصولگرایان، اصلاح طلبان و نیروهای نزدیک به دولت سابق یا همان احمدی نژادی ها میدان دار، صحنه انتخابات شده اند حتی براساس اخبار دریافتی جریان نزدیک به محسن رضایی هم در پازل رقابت های انتخاباتی قرار گرفته به همین جهت، این کنش و واکنش ها نشان دهنده نقش آفرینی گسترده بازیگران عرصه سیاست در انتخابات هفتم اسفند ۹۴ است.

** ترکیب فعلی خوزستان در خانه ملت

سیدعیسی دارایی، سیدشریف حسینی، سیدشکرخدا موسوی، ناصر سودانی، حجت الله درویش پور، محمدسعید انصاری، محمدسعید دهدشتی، جواد سعدون زاده، حبیب آقاجری، محمدباقر شریعتی، عبدالله سامری، عباس پاپی زاده بالنگان، ناصر صالحی نسب، شمس الله بهمئی، عبدالله تمیمی، سیدراضی نوری، سیدمحمد سادات ابراهیمی و اسماعیل جلیلی در انتخابات مجلس نهم با اکثریت آرا وارد قوه مقننه شدند.

نمایندگان کنونی خوزستان در مجلس در دو فراکسیون تاتیر گذار(اصولگرایان و رهروان ولایت) حضور دارند و در این بین، سید شکر خدا موسوی، ناصر سودانی، حبیب آقاجری، عباس پایی زاده بالنگان، عبدالله تمیمی و سید راضی نوری با فراکسیون اصولگرایی همکاری می کنند. از نمایندگان فعلی مجلس به عنوان کاندیداهای احتمالی انتخابات مجلس دهم نام برده می شود.

** فعالیت مدیران احمدی نژاد در خوزستان

براساس آخرین اخبار که توسط برخی رسانه های محلی منتشر شده، چهره های همسو با رئیس جمهور پیشین در جرگه کاندیداهای انتخابات مجلس قرار گرفته اند، تاکنون نام سید جعفر حجازی، سید کریم حسینی و پرویز پور فرخی به عنوان مدیران اجرایی دولت سابق و کاندیداهای احتمالی انتخابات مجلس دهم رسانه ای شده است.

سید جعفر حجازی استاندار خوزستان در دولت سابق بود.

همچنین سید احمد موسوی که پیش از این عضو هیئت رئیسه مجلس، معاون رئیس جمهور در دولت نهم و سفیر ایران در سوریه بود از گزینه های احتمالی انتخابات مجلس در حوره انتخابیه اهواز است.

حائری مدیر کل سیاسی سابق، سردار کتانباف شهردار سابق اهواز، عادل حیدری نماینده سازمان حج و زیارت ایران در عراق از دیگر افرادی هستند که احتمال حضور آنان در انتخابات اهواز وجود دارد.

در جریان اصلاح طلبان اهواز نشین نیز محمد کیانوش راد نماینده مجلس ششم حضوری فعال و تاثیرگذار دارد، منابع آگاه در استان اعلام کرده اند وی گعده های انتخاباتی خود را با چهره های اصلاح طلب آغاز کرده اما این به منزله کاندیداتوری او در انتخابات نیست بلکه در حال رایزنی و نقش آفرینی اصلاح طلبان در انتخابات مجلس است.

کیانوش راد از نمایندگان مجلس ششم بود که در تحصن و سپس استعفا از مجلس پررنگ ظاهر شد و در انتخابات سال ۸۴ در ستاد انتخاباتی معین فعالیت می کرد.

** وضعیت کعبی ها در انتخابات مجلس

کعبی ها در انتخابات مجلس دهم بنای رقابت با یکدیگر را دارند، عبدالله کعبی و عامر کعبی کاندیداهای احتمالی انتخابات از آبادان خواهند شد و از آنجا که از نظر سیاسی هیچ هم خوانی و همفکری با هم ندارند عزم خود را بر رقابت خواهند گذاشت.

عبدالله کعبی به دلیل نزدیکی به اصلاح طلبان مرکزنشین به احتمال قوی در لیست جبهه اصلاحات قرار خواهد گرفت اما در مقابل او عامر کعبی حضور دارد، او (عامر) به اصولگرایان مستقلی همچون محسن رضایی گرایش دارد و در انتخابت دوره گذشته کاندیدای جبهه ایستادگی بود.

** وضعیت اصولگرایان و اصلاح طلبان در خوزستان

فعلا چهره شاخصی از سوی اصلاح طلبان در متن انتخابات ۹۴ در خوزستان اعلام موجودیت نکرده اما در غیاب اصلاح طلبان، اصولگرایان حضوری فعال و پررنگ پیدا کرده اند به طوری که اکثر رسانه ها و فعالان سیاسی در استان از نقش آفرینی آنها تحلیل و تفسیر ارائه می دهند.

محمد جعفر فلسفی فعال سیاسی و رسانه ای و عضو جامعه اسلامی مهندسین به احتمال زیاد کاندیدای انتخابات مجلس خواهد شد. وی در صورت کاندیداتوری به دلیل ارتباط با احزاب اصولگرا در فهرست اصولگرایان قرار خواهد گرفت. علاوه بر او محمد حویزاوی شهردار سابق خرمشهر، حجت الاسلام فیاضی عضو ارشد ستاد روحانی و حجت الاسلام سید عبدالرضا حسینی فرد امام جمعه سابق ملاثانی در صف کاندیداهای احتمالی انتخابات قرار گرفته اند.

یاران محسن رضایی نیز در حوزه مسجد سلیمان حضوری فعال دارند، برخی از منابع و رسانه های محلی از کاندیداتوری دو چهره نزدیک به دبیرمجمع تشخیص مصلحت نظام خبر دادند.

شنیده شده، علی رضایی و امیدوار رضایی مرقائد فرزند و برادر محسن رضایی از حوزه انتخابیه مسجد سلیمان کاندیدای انتخابات خواهند شد.

هم اکنون اسماعیل جلیلی نماینده مردم مسجد سلیمان در مجلس است و در صورت کاندیداتوری نزدیکان رضایی آنها با وی رقابت خواهند کرد. پیش از این جلیلی که عضو ارشد شورای مرکزی رهروان ولایت است از تشکیل حزب امید ملت خبر داد و اولین گام برای فعالیت رسمی حزب «امید ملت» را انتخابات پیش روی مجلس عنوان کرد و گفته بود: تاکنون چند جلسه برای تشکیل این حزب برگزار شده اما در حال حاضر به دلیل تعهد اخلاقی که به دوستان داده شده، نمی‌توانم جزئیاتی از افراد حاضر در جلسه و تصمیمات ارائه کنم.

** فعالیت اصلاح طلبان حاشیه ساز در بهبهان

نام سه چهره حاشیه ساز دوم خردادی به عنوان کاندیداهای احتمالی مطرح شده است و نام آنها در صورت کاندیداتوری و تائید صلاحیت، در فهرست اصلاح طلبان گنجانده خواهد شد.

غلامرضا شریعتی، ولی الله شجاع پوریان و محمود رضا ضرغامی فعالان سیاسی اصلاح طلبی به حساب می آیند که به احتمال زیاد قصد کاندیداتوری در انتخابات مجلس را دارند اما به عنوان چهره های حاشیه ساز این جریان شناخته می شوند.

شریعتی: در شرایط کنونی در دانشگاه آزاد اسلامی با مدرک دکترای علوم سیاسی در حال تدریس است و فعالیت در سمت‌های انتخاباتی متعددی مانند فعال ستاد هاشمی رفسنجانی در سال۸۴، فعال ستاد موسوی در سال۸۸ را در کارنامه سیاسی خود ثبت کرده است.

ضرغامی: این چهره اصلاح طلب در انتخابات مجلس نهم کاندیدا شد اما صلاحیت او به تائید مراجع ذی ربط نرسید و در نهایت نتوانست در گردونه رقابت های انتخاباتی شرکت کند. ضرغامی همچون شریعتی در سال ۸۸ مسئول ستاد انتخاباتی یکی از کاندیداهای شکست خورده که پس انتخابات در راس فتنه قرار گرفت بود.

شجاع پوریان: شجاع پوریان نماینده سابق مجلس و عضو اصلاح طلب شورای شهر تهران است، اعضای شورای شهر تهران باید در حوزه های انتخاباتی غیر از تهران ثبت نام کنند. پیش از این نام شجاع پوریان به عنوان کاندیدای اصلاح طلب در انتخابات مجلس اعلام شده بود.

وی اخیرا به همراه تعدادی از همفکران خود در اردوگاه اصلاح طلبان حزب جدیدی به نام”اتحاد ملت” تشکیل داده و مجوز این تشکل از سوی کمیسیون ماده ده احزاب صادر شده است، تعدادی از کنشگران سیاسی و رسانه ای حزب اتحاد ملت را بدل حزب منحله مشارکت می دادند به طوری که در مرحله رسیدگی به پرونده این حزب در وزارت کشور صلاحیت تعدادی از اعضای موسس توسط وزارت اصلاعات رد شد.

ایذه و باغملک یکی دیگر از حوزهای انتخابیه استان خوزستان است، شنیده ها حاکی از کاندیداتوری گوینده اسبق برنامه ورزشی صداوسیما و نماینده سابق مجلس است.

علیرضا دهقان کاندیدای انتخابات شورای شهر تهران در دوره چهارم شده بود اما نتوانست رای اکثریت را به دست آورد و باردیگر قصد کرده بخت خود را برای ورود به بهارستان آزمایش کند. تاکنون غیر از نماینده کنونی چهره شاخص دیگری در این حوزه، اعلام کاندیداتوری نکرده البته یکی از رسانه ها از کرد زنگه نام برده اما او تا به امروز دراین باره اعلام موضعی نکرده است.