یک خوزستانی به دنبال ریاست مجلس!

مطلب زیر عینا از پایگاه خبری محلی خورنا منعکس می گردد و به معنای تایید یا رد کل یا بخشی از آن نمی باشد.

صداوسیما در نقش یک رسانه، رکن چهارم دموکراسی و مهم‌ترین تریبون در داخل کشور است و هدایت افکار عمومی را به عهده دارد. شاید در طول یک دهه گذشته سهم اصلاح‌طلبان در برنامه‌های این رسانه از همه کمتر یا نزدیک به صفر و حتی زیر صفر بوده است، چراکه اگر گاهی در رسانه ملی مورد نقد قرار می‌گرفتند این نقد یکسویه بوده و فرصتی به آنان برای پاسخ داده نشده است.

«اصلاح‌طلبی به‌معنای خاص سیاسی مورد اتفاق همه است»، «اکثر افراد و گروه‌های اصلاح‌طلب به عنوان نیروهای درون نظام در خدمت انقلاب و رهبری هستند» وقتی این سخنان مطرح می‌شود، کمتر کسی تصور می‌کند صاحب آن رئیس سابق صداوسیما باشد. عزت‌ا… ضرغامی که در طول یک دهه ریاست بر صداوسیما نوعی نگاه خاص بر وظایف سازمان تحت‌امرش داشت بعد از پایان دوره سکانداری در سازمان صداوسیما با یک تغییر قابل توجه روبه‌رو شده است. ضرغامی به موضوع اصلاح‌طلبی می‌پردازد و با اشاره به جمله‌ای از شهید مطهری که می‌گوید «اصلاح‌طلبی یک روحیه اسلامی است. هر مسلمانی؛ به حکم اینکه مسلمان است خواه‌ناخواه اصلاح‌طلب و لااقل طرفدار اصلاح‌طلبی است»، تصریح می‌کند: اصلاح‌طلبی و پاک کردن زنگارهایی که آیینه صاف را چرکین می‌کند، از وظایف اصلی هر مسلمانی است و نباید به هر بهانه‌ای به محاق برود. وی ادامه می‌دهد: اصلاح‌طلبی به‌معنای خاص سیاسی نیز مورد اتفاق همه است. اکثر افراد و گروه‌های اصلاح‌طلب به‌عنوان نیروهای درون نظام در خدمت انقلاب و رهبری هستند و بیشترین ضربه را از اقلیتی فتنه‌گر دریافت کردند که در مقابل جمهوریت نظام ایستادند و با دشمن همنوا شدند».

تغییر موضع یا بازگشت به خویشتن؟!

شاید آن زمان که گفته می‌شد احمدی‌نژادی‌ها و پس از آنها جبهه پایداری‌ها حضور زیادی در صداوسیما دارند، باورش سخت بود اما به مرور زمان مشخص شد که گویا گمانه‌های آن مقطع واقعیت داشته است. تا زمانی که ضرغامی بر مسند ریاست سازمان صداوسیما بود احمدی‌نژاد هم رئیس‌جمهور بود؛ رئیس‌جمهوری که مشی انتقادی‌اش به اصلاحات از ابتدای ورود به پاستور هویدا بود و این موضوع که او مشی خود را در صداوسیما پیاده کند، چندان دور از ذهن نبود. البته نمی‌توان اذعان داشت تغییر اظهارات امروز رئیس سابق صداوسیما از مواضع قبلی تماما مرتبط با مسائل آن زمان بوده است هرچند می‌تواند مهم‌ترین علت باشد. اما باید در نظر داشت فضا تغییر کرده است و پس از دولت روحانی جو سیاسی کشور به سمت اعتدال حرکت کرده است. ضرغامی امروز عرصه را برای بیان نظرات خود مناسب‌تر می‌بیند ضمن آنکه دیگر پست ریاستی هم برعهده او نیست تا تفسیر شود که مجبور بوده تا همگام با دولت قدم بردارد.

تب انتخابات به ضرغامی هم رسید؟!

در شرایطی که همه جناح‌ها به دنبال گزینه‌ای شناخته‌شده برای انتخابات هستند، عزت‌ا… ضرغامی گزینه مناسبی می‌تواند قلمداد شود البته برای جناح اصولگرا. از آنجایی که اصولگرایان در لیست خود نیاز به یک چهره معتدل دارند، برخی از اصولگرایان تصور می‌کنند رئیس سابق صداوسیما که امروز سخنانی با مشی اعتدالی به زبان می‌آورد می‌تواند کلیدی باشد برای بازکردن قفل انتخابات مجلس دهم باشد. ناگفته نماند علی لاریجانی نیز بعد از ریاست صداوسیما بود که به مجلس رفت و ریاست آن را به عهده گرفت، حال ضرغامی به‌زعم خود موضعی را در پیش گرفته که تصور می‌کند با فضا و خواست امروز مردم در یک‌راستا قرار دارد و از آنجایی که حمایت اصولگرایان سنتی و اصولگرایان موسوم به پایداری و البته طیف حامی احمدی‌نژاد را تا حدودی پشت سر خود احساس می‌کند، می‌تواند جا پای رئیس فعلی مجلس بگذارد؟! لذا این تلقی را دارد که چنانچه در انتخابات اسفند امسال کاندیدا شود، می‌تواند رقیبان را پشت سر بگذارد و حتی به آرزوی اصولگرایان نزدیک به جبهه پایداری جامه عمل بپوشاند و بر مسند ریاست مجلس تکیه زند.

گفتنی است عزت الله ضرغامی خوزستانی الاصل و اهل دزفول میباشد.