نظر موافقان و مخالفان استانی شدن انتخابات/ نظر شجاعپوریان

در جلسه علنی روز چهارشنبه هفته گذشته با 149 رای موافق، 69 رای مخالف، 9 رای ممتنع از مجموع 233 نماینده حاضر در صحن ، کلیات استانی شدن انتخابات مجلس شورای اسلامی را تصویب کردند.

سپس علی لاریجانی پیشنهاد داد که این طرح برای بررسی و رفع مشکلاتی که اداره قوانین مجلس به آن وارد کرده به کمیسیون بازگردد تا در مدت زمان محدودی در کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور بررسی شده و پس از دو هفته به صحن برای بررسی نمایندگان بازگردد.

این پیشنهاد لاریجانی نیز به رای گذاشته شد و نمایندگان با 144 رای موافق، 73 رای مخالف، 4 رای ممتنع از مجموع 229 نماینده حاضر در صحن به آن رای مثبت دادند.

**نظر شجاعپوریان نماینده سابق بهبهان

دکتر شجاعپوریان با طرح دلایلی چون کاهش اختلافات قومی قبیله ای و توجه بیشتر نمایندگان به قانون گذاری و… به عنوان موافق کلیات چنین طرحی می باشند ، سرمقاله روزنامه همدلی به قلم ایشان نیز موید همین مساله است، علاوه بر دکتر شجاعپوریان افراد و رسانه های شاخص جریان چپ نیز به ظاهر موافق چنین طرحی هستند.

** دولت مخالف است

حجت الاسلام مجید انصاری معاون پارلمانی ریاست جمهوری نیز به عنوان نماینده دولت با این طرح مخالفت کرد و به بیان نظرات دولت پرداخت. وی گفت: طرح استانی شدن انتخابات مجلس نظام انتخاباتی کشور را که طی یک قرن گذشته شهرستانی بوده به استانی تغییر می دهد. وی با بیان این که طرح استانی شدن انتخابات روز گذشته در هیات دولت مطرح شده است ادامه داد: پس از طرح این موضوع در هیات دولت نظرات مختلفی ابراز شد اما در نهایت دولت با آن مخالفت کرد. معاون رییس جمهوری با برشماری دلایل مخالفت دولت گفت: طرح استانی شدن انتخابات مجلس یک طرح محض برای انتخاب نماینده در استان نیست بلکه تلفیقی از شهرستان و استان است بنابراین معایب استانی حفظ شده و محاسن استانی هم ندارد.

وی با بیان این که اگر در شهرستان صلاحیت کاندیدایی رد شد و نامزد دیگری نبود و اگر یک نماینده در طول دوران نمایندگی خود استعفا دهد یا برای یک نماینده اتفاقی رخ دهد و فوت کند باید در کل استان انتخابات مجدد برگزار شود ادامه داد: این کار بسیار دشوار است و در میان دوره ای مردم انگیزه ای برای حضور در پای صندوق های رای نخواهند داشت. وی گفت: به هر دلیل چون در کشور احزاب فراگیری نداریم هزینه های انتخاباتی کاندیداهای مستقل افزایش می یابد و برخی مواقع برای نامزدهای غیروابسته غیرممکن می شود. معاون پارلمانی رییس جمهور ادامه داد: به طور مثال در تهران نامزدهای انتخاباتی کار سختی را برای پوشش کل مردم در زمان انتخابات انجام می دهند که حال اگر این موضوع استانی شود نیز کار دشواری خواهد بود. وی ادامه داد: مسایل سیاسی و امنیتی نیز چون کشور ما دارای مذاهب و قومیت های مختلف هستند در این طرح مشکلات فراوانی برای برگزاری انتخابات به صورت استانی ایجاد خواهد کرد. محمد جواد کولیوند نایب رییس کمیسیون شوراها و نماینده مردم کرج در مجلس نیز پس از سخنان انصاری توضیحاتی درباره سخنان موافقین و مخالفین داد و گفت: این طرح به هیچ عنوان بار مالی و ایراد اصل 75 ندارد زیرا عملا همه حوزه های انتخاباتی حفظ شده است.

وی گفت: طرح استانی شدن انتخابات حوزه های انتخاباتی نماینده خاص خود را حفظ خواهد کرد و آن نماینده پل ارتباطی بین مردم و دولت خواهد بود. وی با بیان این که این طرح موجب مشارکت حداکثری می شود ادامه داد: این باعث می شود مردم هر حوزه انتخابیه برای انتخاب نماینده خود مشارکت بیشتری در انتخابات داشته باشند. وی گفت: با انتخاب نمایندگان به صورت استانی شوراها، مدیران اجرایی، استانداران و مجلس در مسیر اصلی خود قرار می گیرند و شان مجلس حفظ خواهد شد. پس از آن لاریجانی از نمایندگان خواست که نظر خود را درباره این طرح اعلام کنند که به تصویب نمایندگان رسید. پس از تصویب این طرح لاریجانی پیشنهاد کرد که این طرح برای بررسی بیشتر به کمیسیون شوراها و امور داخلی بازگشته تا ایرادات ان برطرف شود که نمایندگان نیز با آن موافقت کردند.

کد خبر : 2991