نظر شورای نگهبان در خصوص اعضای حزب اعتماد ملی برای شرکت در انتخابات

به گزارش پایگاه خبری بهبهان ما ، به نقل از ایسنا سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوالی درباره وضعیت اعضای برخی احزاب مانند اعتماد ملی برای شرکت در انتخابات مجلس، گفت: من در مورد مصداق صحبت نمی‌کنم. ما پرونده هر فرد را به طور مستقل بررسی می‌کنیم. اگر از سوی مقامات قانونی و صلاحیت‌دار فعالیت گروه و حزبی غیرقانونی تلقی شود و کسی در آن عضویت داشته باشد قانون این امر را مانع تلقی می‌کند.

 

ابراهیمیان در پاسخ به سوالی درباره اظهارنظرش مبنی بر اینکه «گروه‌های سیاسی را از شورای نگهبان نترسانید»، گفت: آنچه که من عرض کردم به عنوان یک اتفاق جدید و تغییر رویکرد نباید تلقی شود. این یک قاعده است، در گذشته اینطور بوده و همیشه هم باید اینطور باشد. ما باید منتظر بمانیم و بر اساس عملکرد هر فرد شرایط را در مورد او رسیدگی کنیم؛ لذا درست نیست گروه‌های سیاسی و یا حتی رسانه‌ها داوری‌های زودهنگام در مورد شورای نگهبان یا هر نهاد نظارتی دیگری داشته باشند.

 

سخنگوی شورای نگهبان با بیان اینکه طی دوره‌های گذشته سلیقه‌های مختلف فرصت نمایندگی در مجلس شورای اسلامی را داشته‌اند، افزود: وجود سلیقه‌های مختلف حکایت از این دارد که شورای نگهبان و نهادهای نظارتی جلوی حضور سلیقه‌های مختلف را نگرفتند.

 

وی با بیان اینکه ان‌شاءالله در داوری تحت تاثیر انتخاب‌های شخصی و سیاسی‌مان قرار نمی‌گیریم، گفت: من قبلا نیز گفته‌ام که هر شخص یک انتخاب سیاسی دارد و باید به یک نفر رای دهد، اما وظیفه شرعی ما این است که در موقع داوری و قضاوت انتخاب ما در داوری‌مان موثر نباشد.

 

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوالی درباره این صحبت که حضور در ستاد انتخاباتی کاندیداهای سال 88 مانعی برای حضور در انتخابات مجلس نیست، گفت: ماده 30 قانون انتخابات مواردی از محکومیت کیفری را ذکر می‌کند که صرف سابقه به عنوان مانع تلقی شده است، یعنی همین که کسی به حدود شرعی، اقدام علیه جمهوری اسلامی، کلاهبرداری، اختلاس، ارتشاء، غصب و سوء استفاده مالی محکوم شود ولو تحمل مجازات کرده باشد، مانع است.

 

وی ادامه داد: در مورد ارتکاب جرایم دیگر باید گفت ممکن است برخی جرایم در این لیست نیامده اما از نظر تحقق برخی عناوین دیگر موثر باشند. مثلا کسی چندین محکومیت کیفری داشته باشد که در این لیست نیامده اما سوء شهرت یا تجاهر به فسق دارد. در این موارد نه از حیث محکومیت کیفری، بلکه از حیث شرایط احتمال اینکه مانع تلقی شود وجود دارد.

 

خبرنگاری درباره تعارض اظهارنظر ابراهیمیان مبنی بر اینکه «گروه‌های سیاسی را از شورای نگهبان نترسانید» با صحبت‌های آیت‌الله جنتی سوال کرد که سخنگوی شورای نگهبان در این باره گفت: دبیر محترم شورای نگهبان سمت‌ها و نقش‌های متفاوتی از جمله عضو شورای نگهبان، دبیر شورای نگهبان، امام جمعه و مبارز با سابقه دارند. وقتی ایشان در یک جلسه رسانه‌ای قرار می‌گیرند شما سوالاتی را به تبع تمام این سمت‌ها از ایشان می‌پرسید و ایشان هم اظهارنظر می‌کند اما همان‌طور که قبلا هم گفته شد مواضع رسمی شورای نگهبان از طریق سخنگوی شورای نگهبان اعلام می‌شود.

 

سخنگوی شورای نگهبان افزود: همه گروه‌های سیاسی نیز تاکید دارند که کسانی که در فتنه 88 پا را از حدود قانون فراتر گذاشتند و امنیت کشور را به خطر انداختند، برای حضور در انتخابات با مانع روبرو هستند.

کد خبر : 1990