فعالیت 27 حزب شناسنامه دار در استان

به گزارش پایگاه خبری ” بهبهانما “، مدیرکل سیاسی استانداری خوزستان گفت: فعالیت احزاب در استان خوزستان طی سالهای اخیر بیشتر شده، به گونه ای که اکنون ۲۷ حزب شناسنامه دار در استان فعالیت می کنند.

محسن اوركی در نشست خبری با موضوع انتخابات افزود: دستاورد و رهاورد این گردهمایی این بود كه علاقه مجدد تمام كشور نسبت به خوزستان ایجاد شده و همه متقاعد شدند كه مشكلات خوزستان در واقع مشكلات جدایی ناپذیر كشور است. اگر قرار باشد استاندار برای خوزستان كاری كند گویی ماموریت كشوری دارد و همه شركت كنندگان به این مسئله اذعان داشتند.

مدیر کل سیاسی استانداری خوزستان با بیان اینکه اداره كل سیاسی، انتخابات و تقسیمات كشوری باید سه حیطه سیاسی، انتخابات و تقسیمات كشوری را پوشش دهد، بیان كرد:‌ بخش اداره كل سیاسی را به این شكل می توان معنا كرد كه یكی از متولیان توسعه سیاسی در استان معاونت سیاسی و اجتماعی بوده كه زیر مجموعه آن اداره كل سیاسی است و همه عموما فكر می كنند دولت و مشخصا وزارت كشور متولی توسعه سیاسی است و در زمینه توسعه سیاسی هرگاه یك نظام از حالت سادگی به پیچیدگی و از وابستگی به استقلال، از پراكندگی به وحدت و یگانگی برسد آن نظام و كشور به مرحله ای از توسعه سیاسی رسیده است.

وی عنوان كرد: تمامی سازمان ها و موسسات در توسعه سیاسی متغیرهای وابسته ای هستند كه یكدیگر را تكمیل می كنند و در بخش پراكندگی به یگانگی نقش صدا و سیما، رسانه ها و حتی ائمه جماعات در انسجام و وحدت ملی و همچنین تبدیل جامعه چندپاره به جامعه یكپارچه بسیار برجسته است.

مدیر کل سیاسی استانداری خوزستان یادآور شد: احزاب سیاسی نقش مهمی داشته و به هر میزان كه بتوانند از خودخواهی، خودمحوری، افراط و تفریط پرهیز كرده و برای دیگران حق قائل شده، نگاه تكاملی و تكمیلی نسبت به رقبا داشته باشند، فرصت های برابری را برای خود و رقبا طلب كنند و امكان فعالیت سیاسی را برای نسل های بعد از خودشان فراهم كنند در واقع در مسیر توسعه سیاسی هستند اما اگر فقط یك جریان یا یك گروه و دسته بخواهد در تمام دوران فقط خودش را میدان دار توسعه سیاسی بداند قطعا با روح توسعه سیاسی مخالف است برای اینكه اگر هر یك از این گروه ها پیش خودش فكر كند كه چون من در سیاست بودم شاهد توسعه سیاسی بودیم یعنی دچار خودبینی شده است.

۱۶ سخنرانی چهره های سیاسی در خوزستان

اوركی تاكید كرد: در یك سال گذشته، ۱۶ سخنرانی از شخصیت های كشوری را در خوزستان داشتیم كه همه در هر دو طیف اصلاح طلب و اصولگرا بوده اند. ولی در جریان این سخنرانی ها یك خبر هم از ایجاد و شكل گیری درگیری یا مشكل نداشتیم و در زمینه توسعه سیاسی استان سمت و سوی ما حركت از تفرقه به سمت یگانگی تمام اقوام، احزاب و گروه ها است.

وی ادامه داد: انتخابات مجلس شورای اسلامی هفتم اسفند ماه سال جاری همزمان با سراسر كشور در خوزستان برگزار می شود و مقدمات برگزاری این انتخابات مهیا شده كه امیدوارم در فضایی سالم، با نشاط و رقابتی برگزار شود.

مدیر کل سیاسی استانداری خوزستان گفت: كسانی كه اهل فعالیت سیاسی هستند و می خواهند مشاركت داشته باشند می توانند برای فعالیت های خود در انتخابات از این اداره كل مجوز بگیرند و به همه افرادی كه می خواهند از گروه ها و یا افراد خاصی در انتخابات حمایت كنند توصیه می كنم كه نسبت به ثبت و شناسنامه دار كردن آن حزب و یا گروه اقدام كنند و آمادگی این را داریم كه در اسرع وقت كار صدور مجوز را انجام دهیم.

اوركی بیان كرد: تا قبل از انتصاب استاندار فعلی، مجموعه احزاب ما در حدی نبود كه خانه احزاب تشكیل دهیم چون طبق قانون باید ۱۵ حزب شناسنامه دار داشته باشیم و تا چند روز آینده احزاب شناسنامه دار استان به ۲۷ مورد افزایش پیدا می كنند كه از این تعداد ۲۵ حزب شناسامه دار بوده و دو مورد دیگر نیز در حال دریافت مجوزهای لازم هستند.

وی بیان كرد: در بخش تقسیمات كشور هرگاه واحد جدید تقسیماتی قرار باشد در استان داشته باشیم كه عموما شهرستان، بخش و شهر هستند بر عهده این اداره كل است. ۱۵ طرح در كمیسیون سیاسی و دفاعی دولت و در وزارت كشور داریم و منتظر هستیم تا تقسیمات كشوری لایحه ای كه در دست دولت دارد را به تصویب برساند بعد تعیین تكلیف این طرح ها را انجام دهیم.

مدیر کل سیاسی استانداری خوزستان در ارتباط با طرح استانی شدن انتخابات به پیشنهاد نمایندگان مجلس گفت: فوریت این طرح با ۱۶۵ رأی در مجلس تصویب و كلیات آن نیز به تصویب شد. چند تغییر در متن این طرح اعمال شد كه از جمله آنها می توان به انتخاب نمایندگان به صورت استانی با چند الزام اشاره كرد، در این بند آمده كه داوطلبان حتما باید در شهرهایی كه دارای حوزه انتخابی مستقل هستند شركت كنند، متولد آن شهرستان بوده، پنج سال سكونت داشته و یا اینكه یک دوره نماینده آن شهر بوده باشند و همچنین باید حداقل ۱۵ درصد از آرا مأخوذه آن شهر را كسب كنند. البته این طرح هنوز به صحن علنی نرفته تا مورد بررسی نهایی قرار بگیرد.

اوركی با اشاره به اینكه احزاب به طور كلی ماهیت سیاسی دارند، عنوان كرد: بیشترین تعداد احزاب در اهواز متمركز بوده و بیشتر احزاب استان در سطح استانی فعالیت دارند. در حال حاضر دستور كار انتخابات در خوزستان تا تعیین تكلیف طرح استانی شدن انتخابات، همان طرح سنتی و قدیمی است و اگر تعدادی از احزاب به لحاظ كمی دارای برنامه ای باشند در اثر تعامل می توانند به مرور زمان با هم ادغام شوند.

وی در ارتباط با تعیین حریم شهرستان ماهشهر گفت: بنا به مصلحت شهر بندر امام و ماهشهر تصمیم خواهیم گرفت، در حال حاضر چهار گزینه برای تعیین حریم این دو شهر داریم اما هنوز به صورت كامل انجام نشده است.

مدیر کل سیاسی استانداری خوزستان در پایان بیان كرد: شهرستان كارون تعیین حریم شده و محدوده آن در زمان جدایی از شهر اهواز مشخص شده است و به دنبال ایجاد وحدت نظر در تمام عرصه های فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی استان هستیم تا تمامی مسئولان به یك همبستگی و اشتراك در زمینه ارتقا و رشد استان برسند.

کد خبر : 2968