صفوت : اشیا موزه بهبهان در امنیت کامل هستند

به گزارش بهبهانما، امیرمنصور صفوت در گفت و گو با خبرنگارهنرنیوز؛ ضمن تأیید به سرقت رفتن این اشیا درباره فاصله زمانی مطلع شدن مسوولان میراث فرهنگی توضیح داد: من از آبانماه مسوول میراث فرهنگی بهبهان شده‌ام و موزه این شهر در فرهنگسرای بهبهان هم نزدیک به چهار سال است که تعطیل شده است. از این رو وسایل آن اعم از اشیا و ویترین‌ها همگی در یک خانه قدیمی نگهداری می‌شد. با انتصاب من در این پست اداره به ساختمان جدید منتقل شد. وقتی به این خانه سر زدم، دیدم که ویترین‌ها در فضای بیرون و در معرض باد و باران و آفتاب قرار دارند و وسایل موزه هم در کیسه  نگهداری می‌شود. بنابراین با راه‌اندازی ساختمان جدید میراث فرهنگی نخستین الویت را انتقال اشیا موزه به این مرکز قرار دادیم.

رییس اداره میراث فرهنگی بهبهان افزود: این اشیا به من تحویل داده نشده بود. پیش از این چند سال پیش مسوول موزه فوت کرده بود و به همین دلیل نقل و انتقالی هم صورت نگرفته بود. این وسایل فهرست بندی شد و سپس مرتب در تمام ویترین‌ها قرار گرفت و سر و سامان پیدا کرد. اما در سیستم اداره نه نیروی خدماتی داشتیم و نه کارگر. ما فرد دستگیر شده را به صورت روزمزد و بواسطه آشنایی با یکی از کارمندان اداره جهت جابه جایی وسایل به کار گرفتیم. انصافاً کارهای مربوطه را نیز به خوبی انجام می‌داد.

وی گفت: ظاهراً یکی از کیسه‌های حاوی اشیا در انبار باقی می‌ماند. برای نصب دستگاه برق به سیم احتیاح پیدا می‌شود و زمانی که درب انبار باز می ماند این فرد از فرصت استفاده کرده و کیسه را خارج می‌کند.

او توضیح داد: از آنجا که دستگاه‌های امنیتی با میراث فرهنگی در ارتباطند، از طریق آنها متوجه شدیم که فردی تعدادی از اشیا تاریخی را به صورت قاچاق می‌خواهد به فروش برساند که پیگیری‌ها نشان داد این همان فردی است که مدتی در اداره به صورت روز مزد کار می‌کرده است. خوشبختانه تعداد زیادی از این اشیا اصل نیستند اما با پیگیری مجدانه دستگاه قضا کلیه این اشیا اعم از اصل و بدل به این اداره عودت داده شده است.

صفوت درباره چرایی عدم اطلاع از سرقت اشیا در همان روزهای نخست هم اظهار کرد: از آنجا که تمام اشیا داخل ویترین فهرست‌برداری شده و چیزی از آنها کم نشده بود بنابراین ما به چیزی ظن نبردیم.

وی با اعلام آن که کلیه اشیا سرقتی هم اینک در امنیت کامل به سر می برند، افزود: کلیه اشیا تحویل گرفته شده است و اینک اشیا و ویترین‌ها با حضور شبانه روزی یگان حفاظت در امنیت و صحت کامل به سر می‌برد.

مدیر میراث فرهنگی بهبهان در پاسخ به این پرسش که آیا در تمام مدت از بهمن ماه تا خردادماه این فرد به عنوان کارگر روزمرد مشغول جابه جایی وسایل بوده است، گفت: این فرد حداکثر چهل روز به صورت کارگر روزمزد و برای اسباب‌کشی و نظافت به این اداره آمد و پس از اتمام کار هم از اداره رفته است.

صفوت که چندی پیش به عنوان مدیر نمونه در هفته دولت مورد تقدیر قرار گرفته است، در پاسخ به این پرسش که در نهایت به نظر می‌رسد هنوز این مرکز دارای امین اموال نیست، توضیح داد: تمام سعی و تلاش اداره کل انتصاب افراد توانمند و نوسازی و تجهیز ادارات است. در این راستا قرار است ظرف یکی دو هفته دیگر امین اموال هم به این اداره معرفی شود.

وی به بازدید کارشناسان اداره کل میراث فرهنگی خوزستان اشاره کرد و گفت: در این سرکشی‌ها تأیید شده که هم اینک اشیا این موزه در اداره به بهترین نحوه نگهداری می‌شود و مشکلی هم نیست و نسبت به قبل اوضاع کاملاً به سامان شده است.

او همچنین اعلام کرد: تجهیزات پایگاه حفاظت نیز پیدا شده و از تمامی اینها به خوبی نگهداری می‌شود. نکته ضروری آن که درب محل نگهداری کاملاً پلمپ است و کسی اجازه بازدید ندارد تا ان شالله پس از آماده شدن موزه بهبهان اشیا به محل شایسته و بایسته خود منتقل شوند.

صفوت در پاسخ به این پرسش که ظاهراً علاوه برنبود امین اموال ، دوربین مدار بسته هم وجود نداشته است، اظهار کرد: طبیعی است. این ساختمان تازه احداث شده و در هنگام این رخداد دوربینی وجود نداشته است اما الان اشیا به بهترین نحوه نگه داری می‌شود و امنیت آنها تضمین می‌شود. اکنون سربازان و نیروی یگان حفاظت شبانه روز از اشیا نگهداری می‌کنند.

کد خبر : 4389