سم سرخ در گوجه فرنگی بهبهان؟

به گزارش بهبهان ما ؛ به نقل از شههرخبر، در واقع هر سال با رسیدن فصل سرد موج گرانی گوجه فرنگی آغاز می شود و تا آنجا پیش می رود که گوجه را برای مدتی از سبد خانوارها حذف می کند.امسال نیز این اتفاق رخ داد و گوجه حتی در برخی محله های تهران تا کیلویی 10 هزار تومان نیز فروخته شد.اما این همه ماجرای گوجه ای امسال نبود و به تازگی خبر آلودگی گوجه فرنگی ها به سم سرخ نیز بار دیگر افکار عمومی را به خود جلب کرده است.

*آلودگی گوجه در شبکه های اجتماعی

ماجرا از این قرار است که در روزهایی که هر روز با طلوع خورشید خبر جدیدی از آلودگی مواد غذایی روی خط رسانه ها می رود این بار نوبت یک پیام وایبری بود که گوجه را آلوده اعلام کند.

متن پیام از این قرار بود:

بسیار مهم وفوری…لطفاازخوردن واستفاده ازهرگونه گوجه در غذاها و یاسالاد ویا به هرنحوی اکیدا خودداری کنید چرا که با بی مسوولیتی بازرسان و دست اندرکاران دولتی تمامی کشاورزان سودجو بااستفاده از سمی به نام سم سرخ که فوق العاده خطرناک وسرطانزا میباشد گوجه های خود را روانه بازار می کنند.این سم که بانام (Finish) که ساخت چین است وبه صورت قاچاق به واسطه افرادی سود جو و خدانشناس بدست کشاورزان میرسد و پس از پاشیده شدن توسط سم پاش گوجه های سبز را در عرض چند روز قرمز میکند که کشاورزان از این طریق گوجه های خود را زود تر از دیگر کشاورزان مناطق دیگر کشور روانه بازار می کنند. دوستان این سم عوارض جبران ناپذیری بر روی دستگاه گوارش ازجمله معده و روده گذاشته وچه بسا که دلیل زیادی از این سرطانها ومرگ ومیر همین سم وسهل انگاری مسئولان است.

همچنین توجه داشته باشید که در حال حاضر کشاورزان شهرستان بهبهان از این سم استفاده میکنند. لطفا به اشتراک بگذارید شاید به دست مسولان برسد.

خبری که البته به گوش مسئولان رسید و این بار به نوعی تکذیب هم نشد.این در حالی بود که پیش از این شایعه آلودگی نارنگی های وارداتی به یک کرم کشنده در رسانه های گروهی پیچید و تکذیب شد.

هورمون نه سم!

در واقع، در پی مطرح شدن استفاده کشاورزان از نوعی سم چینی خطرناک برای رسیدن گوجه فرنگی، معاون سازمان حفظ نباتات به تازگی اعلام کرده: گرچه این ماده که نوعی هورمون است که در آمریکا و اتحادیه اروپا به عنوان ماده مجاز ثبت شده، اما تا در ایران شناخته و ثبت نشود، استفاده از آن مجاز نیست.یحیی ابطالی معاون سازمان حفظ نباتات در این باره گفت: این ماده که برای زودتر رسیدن گوجه فرنگی استفاده می شود یک ماده سمی نیست و هورمونی است که در سال 1905 در آمریکا و در سال 2006 در اتحادیه اروپا به عنوان ماده هورمونی مجاز در زودتر رسیدن برخی محصولات کشاورزی ثبت شده است.

وی افزود: به محض رسیدن گزارش استفاده از این ماده هورمونی در مزارع کشور، سازمان حفظ نباتات نامه ای در تاریخ 23 تیرماه سال جاری به سازمان غذا و دارو وزارت بهداشت و درمان آموزش پزشکی مبنی بر ارائه نظر فنی از سوی این سازمان، ارسال کرد.ابطالی گفت: سازمان غذا و دارو در تاریخ سی ام شهریورماه در پاسخ به این نامه اعلام کرد که با توجه به عدم شناخت نسبت به این ماده و ثبت نشدن آن در کشور، اقدامات لازم جهت عدم مصرف آن در مزارع را انجام دهید. نهایتا در بیستم مهرماه و قبل از فرا رسیدن برداشت گوجه فرنگی به همه استان ها اعلام شد که علی رغم مضر نبودن این ماده به دلیل ثبت شدن آن در اتحادیه اروپا و آمریکا تا زمانی که این هورمون در کشور به ثبت نرسیده است، هیچ کشاورزی حق استفاده از آن را ندارد.

معاون سازمان حفظ نباتات یادآور شد: برخی از محصولات مانند انگور، خیار و غیره رشدشان پس از برداشت کاملا متوقف می شود. اما برخی دیگر از میوه ها مانند گوجه فرنگی، خرمالو، موز، پرتقال و غیره جزو محصولاتی هستند که پس از برداشت می توانند تحت شرایط خاص رسیده شوند و دوره رشدشان را ادامه دهند که برای این میوه ها در همه دنیا از مواد و هورمونی مجاز استفاده می کنند، مانند گاز اتیلن مصنوعی یا طبیعی که برای رسیدن موز از آن در جهان استفاده می شود.

سخنان ابطالی در واقع به نوعی وجود این سم را که از آن به عنوان هورمون نام برده شد تایید کرد هر چند که مضر بودن آن تکذیب شد.

میوه فروشان چه می گویند؟

با وجود این سخنان اما بنا بر گزارش میدانی شهر خبر از میوه فروشی ها بسیاری با این هورمون که به سم معروف است آشنا هستند.احد صاحب یک میوه فروشی بزرگ در غرب تهران در این خصوص می گوید: در بندر عباس آشنایی داریم که گوجه پرورش می دهد و همین امسال که گوجه گران شد برای بردن سود بیشتر از سم سرخ برای زودتر رسیدن گوجه ها استفاده کرد.این میوه فروش تاکید می کند:البته می گویند در مزه و شکل این گوجه ها تفییری ایجاد نمی شود اما من معتقدم هر چیز مصنوعی مزه طبیعی را از بین می برد.صالح، یک میوه فروش در نواحی مرکزی تهران و در محدوه خیابان آزادی نیز می گوید: درباره سم سرخ شنیده ام اما نمیدانم گوجه هایی که از میادین میوه تهیه کردیم با این سم رشد کرده اند یا نه؟او در پاسخ به این سوال که درباره سم سرخ چه می دانید، می گوید: معمولا میوه دادن بوته گوجه فرنگی 80 روز یا بیشتر طول می کشد که برای رسیده شدن گوجه ها به بازار آنها رابا این سم تغزیه می کنند و این زمان بسیار کوتاه می شود.صالح تاکید می کند: البته به نظر من این سم نیست نوعی کودشیمیایی است که همیشه هم استفاده می شده!مالک میوه فروشی در شرق تهران اما از سم سرخ چیزی نمی داند.او در این خصوص می گوید: ازآنجایی که مردم ایران عادت دارند هر چه گران شد، بیشتر بخرند و بر گرانی دامن بزنند به نظر من این شایعه پخش شده تا مردم در روزهایی گرانی گوجه ،کمتر گوجه بخرند.او در پایان می گوید: 30 سال است میوه فروشم و درمیادین میوه رفت و امد دارم اما چیزی از سم سرخ نشنیده ام.

نظر یک پزشک در خصوص سم سرخ

در این میان اما دکتر علی مجیدی پزشک عمومی و متخصص تغذیه درباره شنیدن خبر آلوده بودن گوجه فرنگی ها به سم سرخ می گوید: این خبر در وایبر برای من هم فرستاده شده که توجهم را جلب کرد.او ادامه می دهد: روزانه مراجعان بسیاری در خصوص مشکلات گوارشی در مطب دارم که بسیاری از آنها هم بعد از آزمایشات دقیق مبتلا به ناراحتی های پیشرفته مانند سرطان معده هستند اما در هر حال هرگز ثابت نشده که به تنهایی یک هورمون و یا حتی یک سم بتواند تنها دلیل سرطان های گوارشی باشد.این پزشک تاکید می کند: هر چند خارج کردن رشد میوه و سبزیجات از حالت طبیعی را به طور کلی نمی پسندم اما وقتی به گفته مسئولین این سم سرخ یا همان به نوعی هورمون رشد در اروپا و آمریکا تایید شده است پس نمی تواند مشکل خاصی ایجاد کند.گفتنی است تلاش ها برای تماس با وزارت بهداشتی ها در این خصوص بی نتیجه ماند و امید است مسولین محترم در وزارت بهداشت در خصوص این سم اظهار نظر کنند تا بی اعتمادی به مواد غذایی تولید داخل کمتر شود و کمتر شاهد شایعات اینچنینی در فضای مجازی باشیم.

بهبهان ما صرفا این خبر را منعکس کرده است و آمادگی دارد ، جوابیه مسیولین محترم شهرستان در صورت عدم وجود سم سرخ در گوجه فرنگی های برداشت شده بهبهان را منعکس نماید.

کد خبر : 1920