دکتر صفایی مقدم : تشکیل اتاق فکر در دانشگاهها

به گزارش پایگاه خبری بهبهان ما، به نقل از فارس عضو هیئت علمی دانشگاه شهید چمران اهواز از تشکیل اتاق فکر خوزستان به منظور افزایش همفکری نخبگان و خبرگان در موضوعات ملی و منطقه‌ای در دانشگاه شهید چمران اهواز خبر داد.

 

 

مسعود صفایی‌مقدم امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اهواز در زمینه شکل‌گیری اتاق فکر استان خوزستان اظهار کرد: اتاق‌های فکر در سراسر کشور توسط معاونت فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری تشکیل و برای آنها ماموریت و اهداف مشخص تعریف شده است.

 

وی، ماموریت اتاق‌های فکر استانی را تقویت ارتباط نظام‌مند میان نهادهای سه گانه دانشگاه، دولت و جامعه و ایجاد عزم ملی برای توسعه پایدار کشور، از طریق بازسازی فضای گفت‌وگوی ملی ذکر کرد و افزود: پایایی، پایداری و ماندگاری چنین نهادی مستلزم رویکردی کاملا حرفه‌ای و فراجناحی به مسائل کشور است.

 

عضو هیئت علمی دانشگاه شهید چمران اهواز تصریح کرد: هدف اصلی این طرح، علاوه بر جلب مشارکت نخبگان استانی در مسئله‌یابی و ارائه راهکار، گسترش دامنه فعالیت دانشگاهیان در عرصه اجتماعی و پیوند هر چه بیشتر دانشگاه و جامعه با بهره گیری حداکثری از ظرفیت‌های موجود نخبگان در راستای توسعه استان است.

 

صفایی‌مقدم اضافه کرد: این اتاق‌ها ماموریت دارند تمام مسائل مهم و برجسته استان را شناسایی و ضمن برگزاری جلسات تخصصی، گزارشات کارشناسی خود را به مرکز ارسال کنند.

 

رئیس اتاق فکر خوزستان گفت: فعالیت‌های اتاق فکر استانی مبتنی بر جمع بندی نظرات کارشناسی صاحب‌نظران استانی و تمرکز بر مدیریت دانش خبرگان است.

 

وی با بیان اینکه اتاق فکر استانی حتی‌الامکان به جمع آوری داده‌ها و اطلاعات مبادرت نخواهد ورزید و صرفا توجه آن معطوف به جمع بندی نظرات تحلیلی و کاربردی خواهد بود، گفت: در جلسات اتاق فکر از خبرگان دولتی، کارشناسان دانشگاهی و ذی‌نفعان ملی و محلی دعوت به عمل می‌آید.

 

عضو هیئت علمی دانشگاه شهید چمران اهواز خاطرنشان کرد: ذی‌نفعان، گروه‌هایی نظیر کارآفرینان، تولیدکنندگان، انجمن‌های صنفی، سازمان های مردم نهاد، افراد ذی‌نفوذ اجتماعی و فرهنگی و سایر نخبگان هستند.

 

صفایی‌مقدم ادامه داد: همچنین منظور از نخبگان، همه افراد دارای ایده متناظر با مسائل راهبردی ملی، منطقه‌ای و استانی است که به شرط فراهم شدن زمینه‌های لازم می‌توانند بر محیط اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و سیاسی خود موثر باشند.

 

رئیس اتاق فکر خوزستان گفت: مجموعه معاونت فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری بر اساس ماموریت‌های خود جهت تسریع و تقویت فرآیند اجتماعی کردن فعالیت‌های دانشگاه و نیز مشاوره به مقامات عالی کشور به ویژه شخص ریاست جمهور، ذیل تنفیذ احکام جداگانه برای مدیران اتاق‌های فکر، اختیارات لازم را به آنان برای مواجهه حرفه‌ای، تخصصی و غیرسیاسی با همه مسائل استان اعطا کرده است.

 

وی در خصوص ساختار سازمانی این اتاق گفت: دبیرخانه شبکه اتاق‌های فکر استانی متعهد به پشتیبانی ستادی از مجموعه اتاق‌ها بوده و در سطح استان نیز دبیرخانه اتاق فکر در محل دانشگاه تشکیل شده و فعالیت آن نیز زیر نظر مدیر اتاق فکر استان و با همکاری معاونت فرهنگی و نظارت عالیه رئیس دانشگاه صورت می‌گیرد.

 

صفایی‌مقدم با بیان اینکه دانشگاه مادر استان به عنوان محل دبیرخانه اتاق فکر استانی، ستاد اصلی پشتیبانی و حمایت از فعالیت‌های اتاق فکر است، افزود: حمایت دانشگاه‌ها از اتاق‌های فکر استانی و بهره‌برداری از ظرفیت و توانمندی آنها، این امیدواری را ایجاد می‌کند که پس از استقرار و فعالیت آنها، دانشگاه مادر استان به کانون اصلی مسئله شناسی و گفت‌وگوی اجتماعی نخبگان، ایجاد اجماع در بین فعالان و کنشگران محلی و بسط گفتمان توسعه در استان مبدل شود.

 

مدیر اتاق فکر استان خوزستان در خصوص مسائل مالی این تشکیلات گفت: به منظور حمایت و پشتیبانی از اتاق های فکر استانی، اعتباری از محل ردیف بودجه معاونت فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تخصیص داده شده است.

 

عضو هیئت علمی دانشگاه شهید چمران اهواز در پایان گفت: در حال حاضر اتاق فکر خوزستان سه جلسه درباره موضوعات اساسی و چالش‌های استان با دعوت از صاحبنظران و اساتید مرتبط تشکیل داده و گزارش این جلسات به مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری ارسال شده است.

کد خبر : 2189