تخریب تپه تاریخی خندق بهبهان

به گزارش پایگاه خبری بهبهان ما ، به نقل از جام جم ، در حالی که معلوم نیست چه کسانی و با چه هدفی به تخریب این تپه تاریخی که سال 79 به ثبت نیز رسیده، اقدام کرده اند اما برخی اهالی منطقه اعلام کردند شاهد ورود لودر و تخریب به دست عوامل ناشناس در این محوطه بوده اند، در عین حال این تخریب ممکن است از سوی کشاورزان برای تسطیح تپه و کشت صورت گرفته باشد. این تخریب در حالی رخ داده است که این روزها دست درازی به محوطه های باستانی بویژه در استان خوزستان از سوی عوامل مختلف و حتی برخی گروه های ناشناس، شرایط میراث فرهنگی این منطقه را به مرز هشدار رسانده است.

 

مجتبی گهستونی، کارشناس میراث فرهنگی استان خوزستان در این باره گفت: برخی عوامل ناشناس شبانه و به طور ناگهانی تپه خندق بهبهان را که در میان اراضی گندم واقع شده با لودر تخریب کردند و اکنون تپه خندق با عمق سه تا شش متر و طول 20 متر تبدیل به کانالی بزرگ شده است.

 

وی افزود: با این که یگان حفاظت پس از تخریب محوطه بسرعت وارد عمل شد و اداره میراث فرهنگی استان طرح دعوی و شکایت خود را اعلام کرده و نیروی انتظامی منطقه نیز وارد عمل شده، هنوز این عوامل شناسایی نشده اند.وی در گفت وگو با خبرنگار ما، با اشاره به نبود نیروهای یگان حفاظت در این منطقه گفت: اگر میراث فرهنگی در این منطقه یگان حفاظتی داشت، اکنون چنین مشکلی پیش نمی آمد.

 

گهستونی عامل اصلی تخریب محوطه های تاریخی را نبود محافظ دانست و افزود: به همین دلیل است که ما مرتب شاهد تخریب چنین مناطقی از سوی عوامل ناشناس هستیم.

 

وی بر ضرورت حفاظت تدریجی از این مناطق تاکید کرد و گفت: شهرستان بهبهان در واقع یک کارگاه باستان شناسی است و تعداد زیادی از این محوطه ها و تپه های تاریخی در این شهرستان وجود دارد، بنابراین لازم است تعیین حریم این محوطه ها در دستور کار میراث فرهنگی قرار گیرد، زیرا با تعیین حریم این محوطه ها می توان تا حدودی مانع این معضلات شد.

 

این کارشناس میراث فرهنگی با اشاره به این که چرا با گذشت نزدیک به یک ماه از این تخریب تاکنون عوامل آن شناسایی نشده اند، تصریح کرد: تاکنون هر زمان که چنین اتفاقی در بناهای تاریخی دیگر رخ می داد نشانه هایی از عوامل تخریب کننده وجود داشت، ولی در این مورد براحتی نمی توان گفت به دست چه کسانی تخریب شده است کشاورزان نیز می گویند افرادی را دیده اند، ولی توضیحی نمی دهند و حاضر هم نیستند که شهادت بدهند.

 

گهستونی درباره اقدامات لازم برای نجات بخشی این تپه گفت: اگر میراث فرهنگی استان بخواهد می تواند این محوطه را از نابودی نجات دهد یا این که به همین شکل تپه را به حال خود رها کند.

 

امیرمنصور صفوت، رئیس میراث فرهنگی و صنایع دستی شهرستان بهبهان نیز در گفت وگو با خبرنگار جام جم با اشاره به این که بحث تخریب محوطه های تاریخی موضوع جدیدی نیست و بارها رخ داده است، گفت: از نظر ما احتمال دارد که تپه توسط کشاورزان تخریب شده باشد؛ زیرا اکنون یکی از مشکلات ما در شهر بهبهان، وجود زمین های کشاورزی است که اغلب در حاشیه این محوطه های تاریخی وجود دارد. غیر از این منطقه مناطق دیگری نیز در این شهر وجود دارد که جزو محوطه های تاریخی محسوب می شود و کشاورزان نیز در آن مناطق کشت می کنند، ما حتی بارها آنها را از کشت در این مناطق منع کردیم، ولی فایده ای نداشته است و آنها همچنان به کار خود ادامه می دهند.

 

ضرورت تعیین حریم تپه خندق

 

وی بر ضرورت تعیین حریم این مناطق تاکید کرد و افزود: چنانچه این محوطه ها تعیین حریم شود، آن وقت ما براحتی می توانیم مانع دست درازی سودجویان به این مناطق شویم.

 

صفوت ادامه داد: ما تنها کاری که تاکنون برای حفاظت این مناطق انجام داده ایم، فرهنگسازی میان روستاییان و کشاورزان است تا آنها را نسبت به اهمیت این مناطق آگاه سازیم.رئیس میراث فرهنگی شهرستان بهبهان نسبت به اوضاع منطقه تاریخی ارجان که در ده کیلومتری بهبهان قرار دارد نیز ابراز نگرانی کرد و گفت: این نگرانی وجود دارد که این منطقه هم به سرنوشت تپه خندق دچار شود؛ زیرا ارجان نیز به لحاظ تاریخی از اهمیت بسیاری برخوردار است و چنانچه در سال های آینده در این منطقه کاوش های باستان شناسی صورت گیرد، احتمال این که بقایای یک شهر تاریخی در آن کشف شود، بسیار است. براساس شواهد تاریخی در این محوطه شهری با هزار نفر جمعیت زندگی می کردند.

 

وی درباره پیگیری تخریب تپه خندق گفت: اداره میراث فرهنگی تخریب تپه خندق بهبهان را از طریق مراجع قضایی پیگیری می کند و با این که این تپه در ده کیلومتری پاسگاه بهبهان قرار دارد، اما هماهنگی های لازم انجام شده تا جلوی تعرض های دوباره گرفته شود.

 

این مقام مسیول معتقد است، هرچند مراجع قضایی هنوز پاسخ روشنی نسبت به عوامل مخرب نداده اند، اما تحقیقات محلی در منطقه ادامه دارد.

 

شهرستان بهبهان یکی از شهرهای تاریخی کشور است که در آن محوطه های تاریخی بسیاری وجود دارد، اخیرا نیز طی یک عملیات باستان شناختی در شهرستان بهبهان، 180 محوطه و اثر باستانی شناسایی و ثبت شد.

 

از جمله کشفیات مهم این فصل تعداد چشمگیری محوطه مربوط به دوره های مس ـ سنگی و اسلامی در دشت زیدون و شمار زیادی استودان در محدوده موسوم به تشان در شمال غربی دشت بهبهان است.

کد خبر : 2027