تأملی در باب «حضور کاندیداهای غریبه» در حوزه انتخابیه بهبهان/پشت پرده چه کسانی هستند؟

متن زیر با عنوان “تأملی در باب «حضور کاندیداهای غریبه» در حوزه انتخابیه بهبهان” نوشته سید عبدالله دردآشنا می باشد که به هبئت تحریریه بهبهانما ارسال شده است.

چندی است حرف و حدیث هایی مبنی بر احتمال حضور برخی کاندیداها از برخی مناطق و استان های دیگر در عرصه انتخابات شهرستان بهبهان سخن به میان می آید؛ کسانی که هیچ گاه شهروند این شهرستان نبوده و تجربه زندگی در این جا را نداشته اند.

 به همین بهانه، در این نوشتار به بررسی اجمالی مسأله (حضور کاندیداهای غریبه در عرصه انتخابات بهبهان) در قالب چند بند می پردازیم:

1) منظور از غریبه در این متن، کسی است که در هیچ بازه زمانی متعارف چند ساله ای به عنوان شهروند در این شهرستان(اعم از بهبهان و حومه) سکونت نداشته است.

2) گرچه در قانون اساسی تصریحی به ممنوعیت کاندیداتوری افراد در شهرستان های غیر زادبوم خود نشده، لیکن نمایندگان مجلس ضمن بررسی طرح یک فوریتی استانی- شهرستانی شدن حوزه های انتخابیه انتخابات مجلس، ماده ۳ این طرح را تصویب کردند.

براساس این ماده، علاوه بر شرایط مندرج در قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی مصوب 7آذر ماه ۱۳۷۸ و اصلاحیه های بعدی آن، هر داوطلب نمایندگی باید متولد محدوده جغرافیایی حوزه انتخابیه محل ثبت نام بوده یا سابقه حداقل ۵ سال سکونت در آن محدوده یا سابقه نمایندگی مجلس شورای اسلامی در آن حوزه را داشته باشد.

همچنین تبصره این ماده تصریح می کند که تغییر حوزه انتخابیه ناشی از اجرای قانون تغییر حوزه انتخابیه داوطلبان نمایندگی مجلس مصوب ۲۴ دی ماه ۱۳۸۲ باید با رعایت شروط این ماده انجام شود.

مسلماً بر هر قانونی حکمت ها و مصالحی مترتب است که قانونگذار بر اساس آن مصالح به و ضع آن قانون همت گماشته است. تردیدی نیست که عدم آشنایی کامل با مسائل و مشکلات، جریانات فکری، فرهنگی، سیاسی، یک منطقه به عنوان یکی از موانع جدی خدمتگزاری یک نماینده در حوزه انتخابیه است.

3) به راستی غریبه ها به چه انگیزه یا انگیزه هایی سودای نمایندگی شهرستان بهبهان را در سر می پرورانند؟ در پاسخ به این سؤال می توان گفت چند احتمال وجود دارد:

الف) این افراد نسبت به شهرستان بهبهان دلسوزی بسیاری را احساس می کنند و از همین رو از زندگی و آرامش شخصی و احیاناً پست های مدیریتی مهم خود که بعضاً در طیف ملی خود می توانسته به مراتب از نمایندگی مجلس مهم تر بوده باشد، دست شسته، کمر خدمت ویژه برای بهبهان بسته اند؛ که به نظر می رسد این خیال خوشبینانه ای بیش نباشد، زیرا نه انگیزه قابل قبولی برای چنین اقدامی وجود متصور است و نه  تاکنون هیچ دلیلی، قدمی یا قلمی از این افراد محترم در تأیید این نظریه دیده شده است(نحن ابناء الدلیل)!

ب) خلاء وجود شخصیت های علمی و عملگرای کارآمد در شهرستان بهبهان، باعث وقوع این امر می گردد؛ به نظر می رسد اگر چنین ایده ای وجود داشته باشد، یا ناشی از شناخت ناقص این افراد نسبت به بهبهان است، یا اینان کسی را برای تصدی چنین مسئولیتی در این حوزه لایق نمی بینند، که اگر خدای ناکرده این گونه باشد، بدون تردید چنین نگره ای،  اهانتی است آشکار در حق بهبهانی که از دیر باز تاکنون چه در خود شهر بهبهان و چه در میان مردم رشید و لایق حومه، بزرگ مردانی عالم، کاردان و نجیب پا به عرصه ظهور و بروز گذاشته و نقش خویش را به خوبی ایفا کرده اند.

ج) به علت وجود عواملی همچون عدم وجود وفاق و اتحاد عمومی در میان شهروندان مختلف، فقدان نقشه راه روشن برای مدیریت کلان اجتماعی و سردرگمی فرهنگ عمومی شهر، عدم احساس دلسوزی راستین شهروندان به ویژه نخبگان عرصه های مختلف، نبود حس واقعی مالکیت و صاحب بودن این شهر در میان شهروندان از قومیت های مختلف و برخی عوامل دیگر  باعث تجزیه و تضعیف اراده عمومی نفوس این خطه شده که این معلول، خود علتی خیال انگیز و سودا آفرین شده برای برخی افراد که با پشتگرمی به صرفاً کثرت ایل و طایفه خود یا امید به برخی توانایی های مالی، سیاسی و غیر آن اسب خود را برای تاختن در پهنه ساسی بهبهان زین کرده اند.

د) برخی افراد سیاست زده، خودخواه و معلوم الحال که عمدتاً با تکیه بر عامل مؤثر اما غیر معقول و نامشروع  قومیت گرایی منافع خود را در حضور برخی کاندیداها دست یافتنی می بینند، با لابی مدام در صدد کشاندن برخی از این افراد به حوزه انتخابیه بهبهان می باشند.

نتیجه: نگارنده معتقد است به دلایل مختصری که ذیل هر بند گفته شده، احتمالات الف و ب نمی توانند توجیه کننده حضور کاندیداهای غریبه در ساحت کاندیداتوری وکالت مجلس در حوزه انتخابیه بهبهان باشد، بلکه با دقت می توان پذیرفت احتمالات اخیر(ج و د) می توانند کلیدی برای حل این مسأله باشند!

پیشنهاد

1) اعضای محترم شورای نگهبان قانون اساسی در شهرستان و در کل هیأت های نظارت و اجرایی با استناد به بند پیش گفته قانون اساسی از حضور افراد غیر شهروندی که سابقه سکونت در این شهرستان را نداشته و با معضلات ریز و درشت این سامان از نزدیک آشنا نبوده اند، با قاطعیت جلوگیری کنند!

2) نخبگان مختلف(سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی) و تحصیلکرده های دلسوز نسبت به زادبوم خود، در جهت اصلاح این نقیصه و جلوگیری از نگاه ابزار انگارانه برخی افراد و کاندیداها به شهرستان ، به عنوان مرکب، نردبان و محملی برای رقاء و صعود سیاسی خود و دستیابی افراد سود جو و پرسه زن در اطراف این دسته کاندیداها و افراد متنفذ، دست به اقدامات قانونی و حرکت های آگاهی بخش بزنند و فارغ از هواهای شخصی، قومی، قبیله ای، جناحی و امثال این هوس های ویران گر که به تعبیر امام پرهیزکاران علی(ع) خواه ناخواه سوار خود را سرنگون خواهند کرد، بنشینند و از میان کاندیداهایی که سالیانی است تازیانه های مشکلات فرساینده آن را با تمام و جود بر پشت و پهلوی خویش احساس کرده اند و حقیقتاً دلشان برای این شهر می سوزد و فراز شدن یا فرود آمدن نام بهبهان اشکشان را جاری می سازد، شایسته ترین را انتخاب کرده، راه حضور او را در مجلس شورای اسلامی فراهم سازند!

                             والسلام

کد خبر : 3929