بدعت جدید در فراکسیون رهروان مجلس!

به گزارش پایگاه خبری بهبهانما ،  به نقل از باشگاه خبرنگاران، انتخابات هیئت رییسه مجلس شورای اسلامی هر سال ۷ خرداد ماه همزمان با سالروز افتتاح اولین دوره مجلس شورای اسلامی برگزار می‌شود.

طبق ماده ۱۴ و ۱۵ آیین‌نامه داخلی مجلس، اعضاى هیأت رئیسه دائم، براى یک‌ سال انتخاب می‌شوند، مبناى تجدید انتخابات سالانه، سالروز انتخابات هیأت رئیسه قبلى بوده و اعضای هیئت ‌رئیسه دائم مرکب از رئیس، ۲ نائب‌ رئیس، ۶ ‌دبیر و ۳ ناظر است.

در حال حاضر ۲ فراکسیون سیاسی از طیف اصولگرایان در مجلس حضور دارند که هر سال برای فرستادن نمایندگانی از طیف خود به جایگاه هیئت رییسه مجلس رقابت می‌‌‍کنند اما در جریان رقابت امسال برای انتخاب اعضای جدید هیئت رییسه سال پایانی مجلس، فراکسیون رهروان ولایت دست به اقدام قابل تاملی زد که در اصل نوعی «بدعت‌گذاری» به شمار می‌رود!

طبق اظهارات برخی اعضای فراکسیون رهروان ولایت، عصر روز دوشنبه ۴ خرداد ماه، این فراکسیون جلسه‌ای ترتیب داده و در آن جلسه از کلام‌الله مجید استفاده انتخاباتی – بخوانید ابزاری – می‌شود، به طوری که رییس فراکسیون رهروان ولایت قرآن را در دست خود می‌گیرد و اعضای حاضر در جلسه را به کلام‌الله مجید «قسم» می‌دهد تا در جلسه رای‌گیری هیئت رییسه – سه شنبه ۵ خرداد – به نامزدهای این فراکسیون رای بدهند.

قسم ممنوع!

سیدحسین نقوی‌حسینی از اعضای فراکسیون رهروان ولایت با انتقاد از این اقدام فراکسیون متبوع خود می‌گوید: اینکه فراکسیون رهروان ولایت قرآن را وسط می‌گذارد و قسم می‌دهد خلاف عمل فراکسیونی است، متاسفانه قرآن را واسطه قرار دادند.

وی قسم‌دادن اعضا به قرآن را خلاف فعالیت داوطلبانه سلایق مشترک می‌داند و تاکید می‌کند: وقتی کسی قسم می‌خورد بین قسم و تکلیف خود انتخاب سختی خواهد داشت چرا که به قسم نمی‌تواند عمل نکند و اگر فرد اصلحی به عنوان نامزد معرفی شد، انتخاب مشکل خواهد شد، یا باید قسم خود را بشکند یا باید به اصلح رای ندهد!

نماینده مردم ورامین، قرچک و پیشوا فعالیت فراکسیونی را فعالیتی داوطلبانه می‌داند که نمایندگانی با سلایق مشترک عضو آن شده‌اند و در اعمال سلیقه مشترک با هم مشورت می‌کنند بنابراین آنجا نه تعهد قانونی وجود دارد، نه آیین‌نامه حاکم است و نه قسم‌دادن به خدا و پیغمبر و قرآن مطرح است.

وی که تا چند روز قبل سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس بود، با انتقاد از نحوه عملکرد فراکسیون رهروان ولایت در جریان قضایای اخیر تاکید می‌کند: آنهایی که ادعا دارند که به رفتار فراکسیونی عمل می‌کنند چرا در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس فراکسیونی عمل نکردند، می‌توانستند به من بگویند کاندیدای سخنگویی این کمیسیون نشوم من هم کاندیدا نمی‌شدم اما خلاف رفتار فراکسیونی عمل کردند، من به تشخیص آنها حق می‌دهم، اما چرا باید قسم بخوریم. هر کس باید بر اساس تشخیص خودش عمل کند.

نقوی‌حسنی با بیان اینکه در جلسه «قسم‌دادن» اعضای فراکسیون رهروان ولایت شرکت نکرده است، ادامه می‌دهد: وقتی مطلع شدم قرار است چنین برنامه‌ای پیاده شود در جسله آنها شرکت نکردم ولی در آن جلسه قسم مطرح شده و این کار خوبی نیست چرا که فراکسیون یک توافق سلایق است.

نکوهش و خوشحالی!

یونس اسدی از دیگر اعضای فراکسیون رهروان ولایت اقدام این فراکسیون در مورد قسم‌دادن اعضا به قرآن را از مبنا غلط می‌داند و می‌گوید: ما بعدا این موضوع را شنیدیم ولی هر کس آن را شنید نکوهش کرد که چرا این اتفاق افتاده است.

وی می‌گوید: همه اعضای فراکسیون رهروان ولایت قسم نخورده‌اند، برخی اعضا هم به محض اطلاع از موضوع، از جلسه خارج می‌شوند، ولی تعدای مانده و قسم می‌خورند.

نماینده صریح‌الهجه مشکین‌شهر، گره‌زدن برخی افراد به اعتقادات را کار خوبی نمی‌داند و تاکید می‌کند: این اقدام اصلا حرکت خوبی نبود مخصوصا در سطح نمایندگان مجلس!

اسدی می‌گوید: وقتی این موضوع را شنیدم ناراحت شدم و از اینکه خیلی وقتی است که در جلسات فراکسیون رهروان ولایت حضور پیدا نمی‌کنم، خوشحال شدم.

قرآن طاقچه‌ای!

احمد بخشایش از دیگر نمایندگان مجلس است که اقدام اخیر فراکسیون رهروان ولایت در مورد قسم‌دادن اعضا به قرآن برای رای دادن به یک لیست از پیش تعیین شده را کار خوبی نمی‌داند.

وی می‌گوید: کار خوبی نیست که قرآن را وسط بگذاریم، این یعنی به هم اعتماد نداریم، یعنی فهم مشترک از مباحث وجود ندارد، یعنی با زور موضوعی را به کسی قبولاندن، که آقا تو را به قرآن به فلانی رای بده! این کار اشتباهی است.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس که سابقه ناظری مجلس در کمیسیون ماده ۱۰ احزاب را دارد، ادامه می‌دهد: استفاده از قرآن به عنوان ابزاری برای این مسئله مثل قرآن در طاقچه گذاشتن و خواندن صرفا بر سر قبرهاست!

نماینده مردم اردستان تاکید می‌کند: منظور فراکسیون رهروان ولایت از وسط گذاشتن قرآن این بوده که اگر ما امروز تصمیم می‌گیریم به کسی رای بدهیم در صحن هم به همان رای بدهیم، ولی این روش هم غلط است.

به هر روی انتخابات هیئت رییسه سال پایانی مجلس نهم برگزار شد و شاید حساسیت در انتخاب این ترکیب بخاطر در پیش روی بودن انتخابات مجلس دهم بود! اما اعضای ۱۲ نفره هییت رییسه مجلس نهم در سال پایانی به شرح زیر انتخاب شده‌اند:

رییس

علی لاریجانی با ۲۰۵ رأی از فراکسیون رهروان ولایت

نواب رییس

محمد حسن ابوترابی فرد با ۲۳۱ رأی از لیست مشترک فراکسیون رهروان و اصولگرایان
محمدرضا باهنر با ۱۹۲ رأی از لیست مشترک فراکسیون رهروان و اصولگرایان

دبیران

محمدحسین فرهنگی با ۲۰۷ رای از فراکسیون رهروان ولایت
ضرغام ‌صادقی با ۱۵۳ رای از فراکسیون اصولگرایان
مهداد بذرپاش با ۱۵۰ رای از فراکسیون اصولگرایان
علیرضا منادی سفیدان با ۱۴۵ رأی از فراکسیون رهروان ولایت
سید احمدرضا دستغیب با ۱۳۹ رای از فراکسیون رهروان ولایت
محمد دهقان با ۱۳۶ رای از فراکسیون اصولگرایان

ناظران

عبدالرضا مصری با ۱۶۱ رای از فراکسیون رهروان ولایت
سیدشریف حسینی با ۱۶۰ رای از فراکسیون رهروان ولایت
محمد آشوری‌تازیانی با ۱۵۳ رای از فراکسیون رهروانولایت

کد خبر : 3349